Kadmium Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 (endret) Hei. Jeg er en person som liker å lytte til musikk, men er ikke noe spesielt inne i noe musikkmiljø og kan ikke tekniske begreper på rams. Sitter da med Spotify for det meste og prøver å oppdage nye artister og utvide musikkhorisonten litt. Målet er som nevnt å få øynene opp for annet enn det jeg er vant med å høre. Det virker som om det stagnerer helt hver gang jeg oppdager en ny artist eller gruppe, for da sitter jeg gjerne i månedsvis og lytter til de samme låtene - og da gjerne enkelte låter, går sjeldent i fulle album. Føler denne repetitive lyttingen hemmer progresjonen ganske mye, pluss at jeg føler meg tilbakestående der jeg sitter og lytter til samme låt og halvveis jaller litt med vokalen, om og om igjen. Etter hvert sitter jeg igjen med lite utbytte, føler bare at jeg ikke har lyst til å høre på noe annet. Hender jeg klarer å tvinge meg over på en annen artist, men da møter jeg på samme problem igjen. Noen andre her som føler det på samme måte og evt. har tips til hvordan å kue denne trangen? Endret 9. oktober 2009 av Kadmium Lenke til kommentar
Megnus Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Absolutt Har det slik jeg og. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Det virker som om det stagnerer helt hver gang jeg oppdager en ny artist eller gruppe, for da sitter jeg gjerne i månedsvis og lytter til de samme låtene - og da gjerne enkelte låter, går sjeldent i fulle album. Lytt til heile album i staden for? Eg er heile tida klar over at eg med tida kjem til å lytte mindre på eit band, difor prøver eg å lytte variert for at det skal vare lengst mogeleg. Om eg finn eit potensielt nytt band finn eg først av alt det mest anbefalte albumet. Dersom det fell i smak prøver eg meg på fleire album. Eg kan fort sitje med heile diskografien til bandet. Då har eg plutseleg 100-150 låter eg kan lytte til, i staden for eit par hits. Byrjar normalt med dei mest populære albumene før eg beveger meg over på dei mindre kjente, ofte tidlegare utgivelsane. Etter kvart kjem gjerne livealbum og med i samlinga. Har vanlegvis alltid eit favorittband, når eg i tillegg har diskografien til 3-4 andre band som var favorittband nokre år tilbake kan eg lytte variert og unngå faren for å bruke opp eit band for fort. Lyttar konsekvent eitt album i slengen, sjeldan eg set på enkeltlåter. På den måten blir enkeltlåter, som kanskje ikkje stiller sterkt aleine, betre sidan dei blir del av eit heilt album. Sjølv med ein heil diskografi synest eg det går for fort, difor er eg alltid på jakt etter ny musikk og lyttar til mykje forskjellig heile tida. Spotify er jo eit godt utgangspunkt for å oppdage ny musikk, men det er og mykje som ikkje finnes der. Mange band er representert med eitt eller to album, då kan det være lurt å gå på leit andre stader. Lenke til kommentar
G Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 (endret) Finnes det en form for strukturert og intelligent random avspillingsfunksjon i noen programmer? Da kunne jeg ønsket en miks av at randomfunksjonen er "ekte random" kombinert med at jeg hadde gitt låtene karakter (over litt tid selvsagt), slik at den tok med mer av de populære låtene. Er ikke så godt kjent med forskjellige programvare, mp3-spillere og spillister. Finnes det noen dynamiske spillistefunksjoner på noe som helst av det som finnes der ute på markedet og på internett? EDIT: Jeg er da for at en har rippet albumene sine på forhånd, men liker også internettjenester ala Pandora. Kanskje noe kunne kombinert alt dette for en? Endret 9. oktober 2009 av G Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Jeg synes Spotify er dårlig redskap for å oppdage ny musikk egentlig da du må søke på det du vil høre på, jeg savner gamle Pandora! Noe mer fantasktisk program for å utvide musikk smaken har jeg ikke vært borti! Det jeg gjør er at når jeg finner et band, så hører jeg gjerne på dette. (Enten å skaffe meg alle album eller Spotify) Da har du som regel 30-100 sanger. Så tar du noen av disse og legger i en spille liste. Så prøver du et nytt band, kanskje et du hører på radioen. Så får du noen flere sanger. Etter hvert har du en ganske god spilleliste som du kan høre på med variert musikk! Evt så kan du jo sjekke spillelistene til andre på Spotify, kanskje du finner noe der Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 9. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2009 (endret) Takk for respons. Zeph: Det du skriver om å lytte til hele album i stedet for enkeltlåter virker jo klokt nok i seg selv, men det er kanskje nettopp min antipatiske holdning til dette som ligger til bunns for min misnøye, men det er nok et godt råd - da også fordi en del artister har lagt opp albumet på en slik måte at det er "meningen" at man skal høre gjennom albumet i én sitting, og man får kanskje en mer helhetlig og bedre musikkopplevelse, slik artisten planla det. Jeg skal prøve å tvinge meg selv til å høre hele album. Jeg ser i signaturen din at du hører på Porcupine Tree. Det er musikk jeg liker, kanskje vi deler en noenlunde samme musikksmak? Har du noe å anbefale personlig, kanskje? Målet mitt er jo i grunn å utvide horisonten litt, men det lønner seg kanskje for meg å starte litt smått og ta utgangspunkt i noe som ligner på det jeg hører fra før av. Endret 9. oktober 2009 av Kadmium Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Å ha en bred musikkhorisont er jo veldig bra og det er viktig å søke nye musikkformer. Men Det er da ikke noe galt å være litt repetativt i lyttingen. Hvorfor hører du på musikk? Hvis det du hører på dag inn og dag ut tilfredstiller dine behov og du får de velkjente frysningene eller gode assosiasjonene hver gang så er jo det helt greit det. Du trenger ikke tvinge deg til å høre på musikk du kanskje ikke får noe utbytte av å høre på. Men hvis du kjeder deg og liksom ikke får noe ut av den musikken du hører på, men alikevel sitter å hører på den, må du kanskje vurdere å gjøre noe.... Lenke til kommentar
sandinista Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Det aller viktigste når du hører noe nytt, er å prøve å like det. Vær open-minded å vær i det rette humøret. Prøv ut nye sjangre, gjerne noe utenfor Topp20. Som Zeph sa, lytt til hele album isteden for bare hittene. Men å prøve å like musikken istedet for å avvise den, har gitt meg mye bredere musikksmak. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Det tok to år med lytting før eg verkeleg fekk øyrene opp for Tool, sidan har det vore eit av mine favorittband. Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 15. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2009 Jeg er veldig åpen for ny musikk, det er ikke det. Jeg lytter på alt fra Mozart til Anal Cunt. Synes bare jeg fort får så dilla på enkelte låter, og jeg ender da opp med å sette denne ene låta på repeat, og føler meg bare teit av det. Får jo ikke noe ut av musikken lenger, bare sitter der som en hjernedød zombie og musikken blir bare noe bakgrunnsstøy. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Som sagt, lytt til heile album. Det er ofte sånn at låter som ikkje gjev noko inntrykk første gang kan bli favorittane når du har lytta gjennom albumet nokre gonger. Lenke til kommentar
Kadmium Skrevet 15. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2009 (endret) Ja, sitter klar med Spotify her nå, skal prøve å få i gang en runde nå. Da skal det kun gå i hele album. Sier i fra etter hvert om det skulle bli noe progresjon. Endret 15. oktober 2009 av Kadmium Lenke til kommentar
Nator Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 Du kan finne lignende artister på Spotify, enkelte artistsider har linker oppe til høyre. Men dessverre er det mye mindre interlinking og mer statisk fremfor den dynamiske måten det var gjort i Pandora. Likevel, hjalp meg til å oppdage et par nye artister senest i går :-) Lenke til kommentar
Ercles Skrevet 15. oktober 2009 Del Skrevet 15. oktober 2009 (endret) Jeg har faktisk oppdaget en god del ny musikk igjennom last.fm, anbefaler artister som andre som liker samme musikk som deg hører på. Ett annet tips er å bare høre på musikk, ikke noe annet. Det er veldig lett å få oppheng på fengende og repetive låter hvis man hører på musikk samtidig som man surfer o.l. Endret 15. oktober 2009 av Ercles Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Jeg anbefaler last.fm, et nettsted som ved nedlasting av et program kan registrere hva du hører på, for så å gi deg anbefalinger basert på det. Brukte det veldig mye før, og det fungerer! Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 (endret) Jeg har akkurat det samme problemet og det å høre på mange nye sanger om igjen noen ganger hjelper faktisk veldig. Endret 16. oktober 2009 av Crash Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 (endret) hva med å kjøpe CDer og høre på musikken fra en god kilde på ett skikkelig hifi-anlegg? Istedenfor å sitte ved en PC og høre på komprimert drittlyd i elendige høyttalere. Eg får ihvertfall mye mere utav det første Endret 17. oktober 2009 av Dragavon Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 (endret) Kan fint bruke PC om du har ein god forsterkar, DAC og eit par høgtalere. No veit eg ikkje kva anlegg trådstarter har, men at musikk blir kjekkare med eit bra anlegg er det ikkje tvil om. Edit: God kvalitet på kjeldemateriale er ein selvfølge. Helst CD eller lossless, men Mp3 VBR V2-1 går greit og. Endret 17. oktober 2009 av Zeph Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 17. oktober 2009 Del Skrevet 17. oktober 2009 Jeg anbefaler last.fm, et nettsted som ved nedlasting av et program kan registrere hva du hører på, for så å gi deg anbefalinger basert på det. Brukte det veldig mye før, og det fungerer! Man kan også bare registrere seg der, og så enable scrobbling i Spotify. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå