Villa_Sempre Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Hallo. Pcen begynner og bli utdatert nå og jeg tenkte jeg skulle skaffe i5 eller i7. da må jeg jo også kjøpe nytt hovedkort, ram, cpu kjøler og vifte. Jeg trenger bare hjelp med hvilke deler jeg burde kjøpe. Jeg bruker som regel pcen til spill. Men bruker den også litt til redigering og andre tunge programmer. Jeg liker ikke og måtte sette ned grafikken på spill til medium, så jeg tenkte jeg skulle ha noe som duger:P Jeg vil helst at det ikke skal bli svindyrt, men ikke for billig heller. Jeg fant noen deler her jeg tenkte ville passe bra: https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=492715 https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=492762 https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=407477 https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=492608 Men jeg vet ikke helt hvor bra de er. Dessuten lurer jeg på om jeg burde kjøpe i5 eller i7. Men hvis dere har noen bedre forslag så er det bare og komme med dem^^ Lenke til kommentar
Aksel114 Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 (endret) her er eksempel på noen specs som ikke blir allt for dyrt.. jeg ville godt for i7 hadde jeg vert deg. enten det eller e8600, utroli speed. Intel Core™ i7 Quad Processor i7-950 1366, 3.066GHz, QuickPath 4.8GTs, 4x 256KB, Boxed eller Intel Core 2 Duo E8600 3,33GHz, Socket 775, 6MB, 1333MHz, Boxed w/Fan Fortron/Source Epsilon 700W, Blå Vifte. - strømforsyning Kingston ValueR. DDR2 PC5300 4096MB CL5, Kit w/two matched ValueRAM 2048MB DDR2 - RAM Seagate Barracuda 7200.11 1TB SATA2 32MB 7200RPM - hard disk XFX GeForce 9800GTX+ 765M 512MB PhysX PCI-Express 2.0, "OC" 2xDVI, HDCP, Graphics Plus, - gpu Creative SB X-Fi XtremeGamer - lydkort hadde jeg vert deg hadde jeg putta alt inn i ett antec nine hundred kabinet.. EKSTREM KJØLING Endret 8. oktober 2009 av Aksel114 Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Hvis du vil ha bedre ytelse i spill så må du kjøpe nytt skjermkort, ikke først og fremst prosessor. Den gjør jobben når det kommer til redigering, men om du ikke gjør for tunge oppgaver så klarer du deg fint med en billigere. Hvor mye penger har du tenkt å bruke på oppgraderingen? Det gir en indikasjon på hvor en bør sette pengene. Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 (endret) AMD 965 X4 1632,- ASUS MB M4A79XTD EVO AMD AM3 790X FSB5200MTS DDR3 846,- KINGSTON Valueram/ 4GB 1333MHz DDR3 CL9 DIMM KIT 665,- Sum: 3143,- Dette er samme ytelse som i5 750. Det blir billigere enn et oppsett med i5 750 og det har bedre støtte for to skjermkort dersom dt er aktuelt. Dette blir nesten 2000,- billigere enn et oppsett med i7 920. Det er ikke langt unna ytelsen til 920, så jeg synes det er verdi i forskjellen. Selv med 4 ekstra GB ram, er forskjellen ca 1300,-, og det er ganske mye (kjøp bare 8 GB ram hvis du kjører veldig tunge 3d ting. I spill trenger en ikke mer enn å drive OSet, og til det er 4GB nok i massevis). Skjermkort hvis du trenger det, så synes jeg personlig at HD4870 1 GB 1182,- gir deg mye for pengene nå. HD4890 og GTX275 er hakket bedre og koster ca 1500,- veldig bra kort Nyere så er HD5850 veldig poppis. Endret 9. oktober 2009 av jornboss Lenke til kommentar
Villa_Sempre Skrevet 9. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2009 jeg trenger ikke og oppgradere skjermkortet, har et Powercolor radeon HD 4850, så det er ikke noe problem. Men må jeg kjøpe ny strømforsyning? for det er ikke lenge siden jeg kjøpte skjermkortet, og da kjøpte jeg en corsair 550w strømforsyning med den... Men jeg vil ha i5 eller i7 fordi de er mye enklere og overklokke. men det hovedkortet... så det bra ut? jeg syns det virka bra. dessuten vil jeg ha noe med lang levetid. Takk for hjelpa så langt=) Lenke til kommentar
Aksel114 Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 er det overklokking du tenker på? da ville jeg anbefalt E8600.. har den selv, er på 3,33 GHz. men jeg har klokka den til 4,1. kan sikkert gå litt høyere viss jeg installerer en ny vifta da.. Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Det er skjermkortet ditt som er begrensningen i spill. Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Men jeg vil ha i5 eller i7 fordi de er mye enklere og overklokke. men det hovedkortet... så det bra ut? jeg syns det virka bra. dessuten vil jeg ha noe med lang levetid. AMD sine prosessorer som er Black Edition er de desidert letteste å overklokke siden de har ulåst multiplier. jornboss sitt alternativ er veldig bra! Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 er det overklokking du tenker på? da ville jeg anbefalt E8600.. har den selv, er på 3,33 GHz. men jeg har klokka den til 4,1. kan sikkert gå litt høyere viss jeg installerer en ny vifta da.. Man kjøper ikke en C2D til nesten 2 000 kr når mer framtidsretta løsninger koster mindre. E8600 har heller ikke bedre klokkeegenskaper enn i5/i7. Dvs, man kjøper ikke i det hele tatt CPU og nytt hovedkort på 775 plattformen i dag om man har fulgt med i timen. Det gjelder uansett pris. I lavere prissjikt er AMD uovertruffen, fordi man da får hovedkort hvor man enkelt kan oppgradere CPU, og vil trolig kunne det en god stund framover. I høyere prissjikt vil jeg nok anbefale i5/i7 på 1156 sokkel, men bruksområde må også tas i betraktning. i7 på 1366 sokkel koster fort 1 500 kr ekstra for samme ytelse, og vil trolig kun være oppgraderbart med "dyre" CPU-er framover. Med dyre mener jeg 2 500 kr og oppover. Intel kommer neppe til å oppretteholde kannibalisering mellom 1156 og 1366 plattformene. @Villa_Sempre: Som nevnt allerede, for spill er det som oftest skjermkortet som er den begrensende faktor. HD 4850 er heller ikke noen raser lengre, det regner vi nesten som et billigkort i dag med pris fra litt over 700 kr. Så om du må sette grafikken på medium i dag med HD 4850 er det langt fra sikkert at du kan sette den på høy med ny CPU. Men nå vet jeg ikke hva du har i dag. Og hva er tunge programmer. Min personlige erfaring er at det som mange kaller tunge programmer kjører glatt på en CPU til 600 - 800 kr. Mangel på ytelse skyldes ofte helt andre ting, lite minne, dårlig HD-ytelse etc. Lang levetid kan du i realiteten bare glemme, min erfaring er at etter ca 3 år må man skifte alt fra A til Å uansett. Et i5 oppsett er helt greitt, men du kan fint spare 500 - 700 kr på hovedkort uten å miste særlig med ytelse og funksjonalitet. jornboss har eller et bra oppsett med fornuftig pris. Lenke til kommentar
Villa_Sempre Skrevet 10. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2009 Takk skal dere ha for alle svar^^ Men slik det ser ut nå, får jeg nok ikke råd til noe av det... Og pcen nærmer seg raskt 3 år. Så nye deler må jeg ha uansett. Lenke til kommentar
_Brukernavn_ Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Da hadde det vært greit å vite hvor mye du har tenkt å bruke, så komponentene kan tilpasses budsjettet ditt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå