Gå til innhold

Hvilken vei spinner damen?

Gavekort

Hvilken vei?  

188 stemmer

1. 1. Hvilken vei?

• Med klokken.
      139
    • Mot klokken.
      49
  2. 2. Kan du snu retning?

• Ja
      91
    • Nei
      96

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Schrödinger ville likt denne damen.

Intuitivt spinner hun med klokken. Vrir jeg litt på hodet, får jeg henne til å endre retning. Har jeg først fått henne til å endre retning et par ganger, går hun begge veier samtidig og jeg blir litt kvalm. Takk for den. :]

Lenke til kommentar

Fokuserer man på den nederste foten i forhold til skyggen kan man enkelt veksle frem og tilbake alt etter hvilken vei man ønsker at damen skal rotere.

Her er forøvrig en editert versjon som synliggjør rotering i begge retninger:

1253394532931.gif

Denne optiske illusjonen har også en "etterkommer", spinning man.

Selv liker jeg godt denne, og denne. Slike får en kanskje til å tenke litt over hvor pålitelige våre sanser egentlig er.

Edit: Avstemningen bør selvsagt ha et tredje alternativ, "begge veier".

Endret av fargoth
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
"Spinning" man my ass. Han mannen du linker til snur seg bare fra side til side. Han spinner ikke.

Nei, akkurat i det den "snur" så ser det ut som den bare snur fra side til side, så på en måte gjør den begge deler. :p

Lenke til kommentar
Fokuserer man på den nederste foten i forhold til skyggen kan man enkelt veksle frem og tilbake alt etter hvilken vei man ønsker at damen skal rotere.

Selv om jeg holder noe foran kroppen til dama, så jeg bare ser hodet, kan jeg lett endre retning hodet snurrer. Jeg tror med en gang man skjønner hvordan animeringen er laget (i hvilken frame bildet blir "tvetydig" i hvilken retning hun snurrer) så kan man switche retningen.

Edit: Avstemningen bør selvsagt ha et tredje alternativ, "begge veier".

Enig, burde heller vært en poll på 3 alternativ, venstre, høyre eller begge veier. For det er ikke noe fasitsvar på hvilken vei hun snurrer.

Lenke til kommentar

Ja, det har vel allerede vært både én og to andre tråder om denne fascinerende damen.

For min del roterte hun med klokken idet jeg først kikket, men så forsøkte jeg etter hvert å få hun til å spinne andre veien, med vekslende hell. Noen ganger klarte jeg det, andre ganger ikke. Er ikke helt klar over hvor jeg festet blikket for å få rotert den andre veien, men tipper det hadde noe med skyggen å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...