s971001 Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Hei, I forbindelse med lanseringen av det nye Micro Four Thirds formatet (mTF) ble det argumentert med at objektivene kunne gjøres mindre enn tilsvarende Four Thirds objektiver pga "smaller lens mount and reduced flange back distance". Noe av poenget med systemet er jo nettopp at det skal være lite og lett. Illustrert her ved å sammenlikne Panasonic 14-45 mTF kit-objektivet med et Olympus 14-42 objektiv for Four Thirds: http://a.img-dpreview.com/reviews/Panasoni...ures/lenses.jpg Litt overraskende da at 14-45 kit-objektivet som følger med Panasonic GF1 kun veier 5 gram mindre enn Canon sitt 18-55 kit objektiv til EOS 450D (195g vs 200g)? Begge har stabilisering innebygget. Panasonic: https://prisguiden.no/product.php?produc...=specifications Canon: http://www.dpreview.com/lensreviews/canon_...3p5-5p6_is_c16/ Er det gutta i Panasonic som har sløst med vekten her, eller er det Canon-objektivet som er eksepsjonelt lett? PS: Er ingen foto-fantast, men har snust litt på Panasonic GF1 som oppgradering fra kompaktameraet jeg har i dag, og da vil jeg ha det så lite og lett som mulig :-) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Det er nok Canon som har spart på materialet her. Canon sine kitobjektiver (18-55mm utgavene) er direkte triste å betjene. Tom Lenke til kommentar
Mystogan Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Jeg drømmer daglig om et GF1 med en 20mm f/1,7 ... Ut fra dpreview sin test av Panasonics pannekake, må jeg nesten konkludere med at det er så perfekt som overhodet mulig. Eller kanskje det hadde vært enda mer perfekt med bildestabilisator? Panasonic med bildestabilisator eller Olympus med bedre autofokus? Hmm. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Nei! Du kan ikke få begge deler, ikke lovlig. TS: har du sett på Olympus E-620? Den er en god del større, men den søkeren er meget god å ha. Jeg går rundt med Oly E-620 og 25mm pancake objektivet hengende i en Black Rapid RS-1 reim. Merker ikke at jeg drar rundt på et kamera. Den bare henger der og jeg dra den fram når jeg skal bruke den Lenke til kommentar
Cax Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Sammenlign Panasonic 7-14 og Olympus 7-14, så ser du at utslagene kan bli rimelig store, men det gjelder særlig på vidvinkel, og så er det vanligvis slik at kvalitet tar mer plass enn skrot. Det man har gjort med m4/3 er å legge opp til digital korrigering av objektivet, og det kan gjøre sitt for å holde vekten, størrelsen og prisen nede på objektivene. I praksis er det også slik at det er blenderåpningen som både tar plass og veier tungt og koster mye. Lenke til kommentar
s971001 Skrevet 11. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2009 TS: har du sett på Olympus E-620? Den er en god del større, men den søkeren er meget god å ha.Jeg går rundt med Oly E-620 og 25mm pancake objektivet hengende i en Black Rapid RS-1 reim. Merker ikke at jeg drar rundt på et kamera. Den bare henger der og jeg dra den fram når jeg skal bruke den E-620 er jo ikke så stor, men fortsatt for stor for meg som er vant til et lite Canon Ixus. Trenger noe som er så lite som mulig med bra bildekvalitet. Da tror jeg mFT er tingen for meg :-) Har vel bestemt meg for GF1 nå - så den hos FotoVideo her om dagen. Kjempesøt! Tror ikke det er så farlig med manglende bildestabilisator ved bruk av den 20 millimeteren - viktigere med bildestabilisator på tele. Lenke til kommentar
telealf Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Jeg drømmer daglig om et GF1 med en 20mm f/1,7 ... Ut fra dpreview sin test av Panasonics pannekake, må jeg nesten konkludere med at det er så perfekt som overhodet mulig. Eller kanskje det hadde vært enda mer perfekt med bildestabilisator? Panasonic med bildestabilisator eller Olympus med bedre autofokus? Hmm. Hei, Er det ikke slik at gode test resulater er et resultat av at SW retter opp otiske feil i objektiv ( i rå framkaller SW i PC eller kamera) ? Hvordann blir det da med interoperabilitet, dvs hva skjer dersom man flytter f.eks. 20mm til annet hus. Jeg kan vanskelig tro at en produsent deler algoritmer for å rette opp SW feil med andre fabrikanter? Dette er ikke noe forsøk på å disse noen fabrikanter, men mer et prinsippielt spørsmål. Lenke til kommentar
Mystogan Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Hei, Er det ikke slik at gode test resulater er et resultat av at SW retter opp otiske feil i objektiv ( i rå framkaller SW i PC eller kamera) ? Hvordann blir det da med interoperabilitet, dvs hva skjer dersom man flytter f.eks. 20mm til annet hus. Jeg kan vanskelig tro at en produsent deler algoritmer for å rette opp SW feil med andre fabrikanter? Dette er ikke noe forsøk på å disse noen fabrikanter, men mer et prinsippielt spørsmål. Riktig, mFT-hus retter opp for en del svakheter i objektivene, Panasonic retter opp både kromatisk aberrasjon og fortegning, mens Olympus bare retter opp fortegning. E-P1 og G1 viste like gode resultater på retting av fortegning i testen til DPR, så her er det ingenting å bekymre seg for. Det derimot ingen hus kan rette opp i, er skarpheten til objektivene, og det er nettopp her 20mm-en briljerer (vel, nesten da). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå