Gå til innhold

[LØST] Rare resultater når jeg ville "overklokke" RAMen


Anbefalte innlegg

Heisann!

har nylig begynt å klokke litt her (begynte faktisk for 20 minutter siden :) og snakker om BIOS)

Det eneste jeg har gjort er at jeg har endret "FSB/CPU External Frecuency Synchronization" fra 333 til 800 (regner med at det er snakk om MHz) i håp om å få utnyttet alle de lovte 1600MHzene i RAMen min. Er rimelig sikker på at den stod på 800MHz før jeg gjorde dette. grunnen til at jeg gjør dette er at jeg har blitt fortalt at maks frekvens på RAM er det samme som FSBen.

Dere vil vel vite hvorfor jeg lager en tråd her? Jo! det skal jeg si dere, etterpå starta jeg opp PCen igjen og så til min store forskrekkelse at CPU-Z mente at RAMen lå på 400MHz og FSB lå på 133* MHz (varierer bittelitt hele tiden)

 

Jeg går inn i BIOS igjen nå og endrer verdien ned igjen til 400, da den er knyttet opp mot 1600 MHz FSB i manualen, innen jeg er tilbake håper jeg noen har svart meg :)

 

EDIT: ser nå at inlegget er litt rotete, men det er vel forståelig : ) tror jeg..

Endret av Thomas ST
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FSB/CPU External etc.. er FSB'n din.

 

FSB: 333 x multien for din cpu gir cpu hastighet. (Intel E8400 er 333Mz fsb * 9 (multi) gir 3GHz)

Når du prøvde sette denne til 800 (har enda til gode å se et hovedkort klare det) er du oppe på en verdi som ikke kan fungere med dagens prosessorer og hovedkort. 400 er en grei verdi, og de fleste prosessorer klarer dette med bare en liten justering av spenninga.

 

For å klokke opp RAM må du finne en divider. Et forholdstall mellom FSB of minne frekvens. Hva dette heter og hvilke verdier som er oppgitt i BIOS varierer fra hovedkort til hovedkort.

 

Med en FSB på 400, vil du kjøre minnet i et 1:1 forhold for å få 800MHz, og et 2:1 forhold for å få 1600MHz

Pass også på å sette spenninga for minnet til det produsenten har oppgitt for gitte hastighet

 

Om du gir oss litt mer å gå på, som hvilke hovedkort og minne og prosessor du har så kan vi nok gi litt mer presist råd :)

 

Håper det ble litt klarere. Bare post tilbake her om det er noe du lurer på :)

Endret av Komadyret
Lenke til kommentar

Hei!

 

Har en Intel Core 2 "Wolfdale" Duo E8400 3.00GHz på et ASUS P5Q PRO Hovedkort, Samt to stk Kingston DDR2 2GB 1066Mhz HyperX (dette var rart.. for når jeg kjøpte dem er jeg 99% sikker på at de var oppgitt til å være 1600MHz) satt i slot 1 og 3 (de to gule om noen har dette hovedkortet)

 

Har nå satt FSB til 400 og prøvd å sette RAM til forskjellige hastigheter ( 800, 1066, 1600 osv) og har fått beskjed om at overklokking feilet hver gang jeg har prøvd meg på sistnevnte..

 

Håper det var til hjelp og på forhånd takk for alle svar ;)

 

-Thomas

 

PS! BIOS er dataert til noe 2008

Lenke til kommentar

1066MHz = DDR2

1600MHz = DDR3

 

ASUS P5Q pro er et DDR2 hovedkort og sporet for minnebrikken passer ikke DDR3 ram.

 

Det er en gammel artikkel her på hardware.no hvor det er bilde av AI tweaker (bios siden du bør besøke for å sette opp minne frekvensen og timingene til rette verdier): http://www.hardware.no/artikler/asus_p5q_deluxe/51835/1

 

Det er mye mulig du må gi bittelitt mer volt til CPU for å kjøre stabilt på 400MHz fsb. Jeg tror auto er ca 1.20V for den cpuen, og at 1.25-1.30V kan være nødvendig for å kjøre stabilt.

 

Også pass på å sette minne spenning og timings (CL etc.) til de verdiene som er oppgitt. Veldig få minnebrikker er programert til å kjøre på oppgitte hastigheter over 800MHz automatisk.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Har en Intel Core 2 "Wolfdale" Duo E8400 3.00GHz på et ASUS P5Q PRO Hovedkort, Samt to stk Kingston DDR2 2GB 1066Mhz HyperX (dette var rart.. for når jeg kjøpte dem er jeg 99% sikker på at de var oppgitt til å være 1600MHz) satt i slot 1 og 3 (de to gule om noen har dette hovedkortet)

 

Har nå satt FSB til 400 og prøvd å sette RAM til forskjellige hastigheter ( 800, 1066, 1600 osv) og har fått beskjed om at overklokking feilet hver gang jeg har prøvd meg på sistnevnte..

 

Håper det var til hjelp og på forhånd takk for alle svar ;)

 

-Thomas

 

PS! BIOS er dataert til noe 2008

 

 

Du har nok missforstått dette litt.

De høyest ratede DDR2 minnebrikkene som er i salg er disse:

post-42959-1255124318_thumb.jpg

 

Team Extreem PC2 10400 eller 1300mhz om du vil

Denne hastigheten vil kun oppnås ved heavy overklokking + tweaking. Ikke mange hovedkort som du kan gjøre dette på.

Så 1600mhz på DDR2 er feil.Da snakker vi DDR3.

Lenke til kommentar

jaja, misforståelser skjer stadig vekk :p

 

Fortsatt noen som kan hjelpe meg å få utnyttet 1066MHz i alle fall? :)

Skrik ut om dere vil ha oppdaterte screenshots av CPU-Z eller foto fra BIOS eller noe :) Har veldig lyst til å se hva RAMen jeg betalte 450,- for er god for :D

 

-Thomas

 

PS! Eneste resultat jeg fikk når jeg satte inn RAMen var at forbruket gikk ned med 20% (4Gb DDR2 PC 6400 -> 4Gb DDR2 PC2 8500)

Lenke til kommentar

DRAM frequency er den du skal endre i BIOS.

 

Når du har satt FSB til 400, skal du ved å velge DRAM frequency få opp dine tilgjengelige valg. (bl.a 1066 eller en verdi nært dette)

 

Jeg vet ikke hva slags spenning dine rambrikker er avhengige av for å kjøre på 1066z, men den verdien pleier å være oppgitt i produktbeskrivelsen hos diverse nettbutikker. Denne verdien må ofte settes manuelt. (Jeg tipper på 2.20V, siden kingston er glad i å sette høy volt på brikkene sine)

Men pass på at det er DRAM spenning du setter til 2.20V, verken cpu eller northbridge eller noe annet vil ha godt av å få den spenningen (det kan slippe røyken ut av elektronikken ;))

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Gjorde som du sa, sjekka den oppgitte spenninga ved 1066MHz (2.20V) og satte den til 2.00V i frykt for å ha tatt feil spenning, men det ser foreløpig bra ut (ingen røyk eller stygg lukt..) Når jeg boota PCen stod det DDR2 RAM 1066MHz eller noe i den dur

 

Resultatet kan dere jo se selv ->

 

-Thomas

 

Får vel prøve 2.20V da :)

 

EDIT: ekstra bilde

EDIT2: Fikk ingen merkbar forskjell ved 2.20V (enda et bilde)

post-142191-1255262599_thumb.jpg

post-142191-1255263112_thumb.jpg

post-142191-1255265489_thumb.jpg

Endret av Thomas ST
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...