Tosha0007 Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Til vanleg jobbar eg i ein sportsbutikk som og har ein butikk i same kjeden i nærleiken. I dag var eg satt opp til å jobbe 9-18 hjå butikken eg er tilsett som ekstrahjelp hjå, men grunna sjukdom o.l. enda det med at eg jobba 9-15 i "min" butikk, og 15.30-20.00 i den andre. I betalt løn er det 5.5 den eine staden, og 4.5 den andre noko som totalt er 10 timar. Dette er over det har forstått er det timetalet som krevst for overtidsbetaling, og eg meiner sjølve eg har krav på overtidsbetaling. Det store spørsmålet er då om eg har rett til overtid for det over 9 timar, då eg vart "pressa" til å jobbe begge stader. Sjefen min meiner eg ikkje har rett på det då eg har jobba to stader, men kan nokon stadfeste kva som er rett? Gjerne viss til paragrafer då er det er krevjande med 10 timar arbeid der ein går ein del... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Ble overtiden krevd på bakgrunn av samme kontrakt med samme arbeidsgiver? I så fall har du i alle fall krav på overtid -- du har jobbet ut over den alminnelige arbeidstid for én enkelt arbeidsgiver i ett arbeidsforhold. At du har jobbet to forskjellige fysiske steder er irrelevant. Lenke til kommentar
Tosha0007 Skrevet 8. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2009 Takk for særs raskt svar! Sjefen min, som og er medeigar i den andre butikken ,"ba" meg fint om eg kunne jobbe der ja. Eg har ikkje noko formell kontrakt med den andre butikken. Saken er den at butikk nr. 2 får lønning gjennom kjeda, medan min butikk visst nok skal lønne seg sjølve. Vil dette ha noko å seia for saka? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Ikke for ditt krav. Om du blir pålagt overtid i medhold av en kontrakt skal du ha lønn for overtid. Hvordan butikken får sine midler til å betale lønn er irrelevant. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Hele irrelevant for denne saken, men har et behov for å si dette likevel. :-) Det er ganske fantastisk hvordan en del ledere behandler sine ansatte. Her stiller trådstarter opp på en 11 timers arbeidsdag for å hjelpe bedriften, og ikke minst ledelsen, med å unngå bemanningsproblemer. Og så gidder man ikke engang betale litt ekstra for dette. Greit nok, det må kunne forventes at arbeidstakere er litt fleksible og trår til innimellom når det er behov for en ekstra innsats. Men da bør man sannelig få betalt for det også! Ser dette med manglende overtidsbetaling og snerpen ledelse er en gjenganger her på jussforumet. Og det får meg til å tro at det er veldig mange som rett og slett bare leker butikk her i landet, fremfor å drive profesjonelt med en skikkelig personalpolitikk. Måtte bare si det. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 Jepp. Jeg blir stadig overrasket over ledere som mener de ikke har råd til å betale anstendig lønn/overtid/gi arbeidstakerne de rettighetene de har krav på. Hvis andre klarer å drive butikk på en ordentlig måte, så betyr jo det at det går an å gjøre det. Da er det jo rett og slett bare vedkommende som ikke er flink nok i jobben sin. Alt for mange dårlige ledere der ute. Og ja, det er MANGE som bare leker butikk. Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Det springende punktet i denne saken er todelt. Det gjelder, slik jeg ser det, mer enn ett arbeidsforhold hos to forskjellige arbeidsgivere, og det faktum at ordet ekstrahjelp er nevnt. Dette tolker jeg dithen at det dreier seg om en deltidsjobb. Av AML §10-6 11. ledd fremgår det at overtidsarbeid skal kompenseres med minst 40% i tillegg til timelønn. Dette gjelder dog ikke deltidsansatte eller personell med redusert arbeidstid, før lovens ramme for alminnelig arbeidstid er overskredet (om en ikke har tariffavtale med bedre villkår. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Whist1er: Deltidsansatte har akkurat samme krav på overtidsbetaling som heltidsansatte, men da må som du sier alminnelig arbeidstid (40 timer i uka eller 9 timer om dagen) være overskredet. I dette tilfellet har TS jobbet 10 timer på en dag. Jeg ser ikke hva som er å tvile på, han har rett på overtidsbetalt. Lenke til kommentar
Whist1er Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Du har helt rett angående lengden av den alminnelige arbeidstid. Jeg jobber i et firma hvor vi har disp for lengre dager enn 9 timer... Det som da gjenstår som diskusjonsgrunnlag er hvorvidt dette dreier seg om to arbeidsgivere eller ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå