Gå til innhold

Verdens sterkeste barn. Barnemishandling?

Latias

Anbefalte innlegg

Her er verdens sterkeste barn Er det barnemishandling?

Olympiatoppens styrkeekspert er sjokkert over videoen av 5 år gamle Guiliano fra Romania.

- I Norge ville vi kalt dette barnemishandling, sier Espen Tønnessen til VG Nett.

Han er fagsjef for styrke- og utholdenhetstreningen på Olympiatoppen, og han får støtte fra kollega og hovedcoach Finn Aamodt.

- Dette er helt uforenlig med sunn barneidrett. Sånne ekstremidretter tar vi sterk avstand fra, fordi dette er et fire år gammelt barn som ikke skal behøve å gå gjennom sånne prosedyrer, sier Finn Aamodt, til VG Nett.

Han har selv trent opp sønnen Kjetil André til å bli alpintsjerne siden han var ung, men mener at videoklippene som VG Nett gjør han oppmerksom på, er veldig drøye.

- Det er helt klart skadelig både fysisk og psykisk, legger Aamodt til.

Fem år gamle Guiliano har allerede rukket å bli kåret til verdens sterkeste barn av Guinness Rekordbok. Han trenes av sin far Iulian Stroe. VG Nett snakket med faren på telefon fra deres hjem i Italia. Iulian Stroe fnyser av kritikken fra Norge.

- Nei, nei. Dette er ikke barnemishandling. Jeg mener at barnemishandling er når noen slår barn og gjør dem vondt, sier Stroe, som startet treningen av sønnen Guiliani allerede da gutten var ett år gammel.

- Treningseksperter fra Norge mener at Guiliano trener for mye. Hva syns du om slike påstander?

- Når han ikke ønsker å trene, så sier han ifra til meg. Når han for eksempel holder på med armhevninger, får han lov til å ta én pause. Men den ene pausen er lang.

Espen Tønnessen er imponert over ferdighetene til den fem år gamle gutten, men er sjokkert over å se at et lite barn har gjennomgått så mye trening.

- Jeg er glad for at vi i Norge har regler som hindrer sånne gale foreldre. Aktivitetsnivået hos norske barn må skje gjennom lek og egenorganiserte aktiviteter. Det er viktig at vi sender barna ut i frisk luft og aktiviserer barna.

1254909608477_599.jpg

1254912813438_849.jpg

Så, er dette barnemishandling eller ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vil si at det er barnemishandling så lenge barnet ikke har bestemt det selv (noe det i den alderen definitivt ikke kan ha gjort) og det skader barnet, noe som det i dette tilfellet mest sannsynlig også gjør.

Så ja dette er barnemishandling

Det er jo fint om du skriver hvordan dette skader barnet, ellers kan egentlig hele hverdagen til en femåring kategoriseres som barnemishandling.

Litt ekstremt er det jo, men jeg klarer ikke helt å bli så opprørt over dette som tydeligvis resten av allmuen blir. For meg blir det mer barnemishandling å fore ungen din opp på billig hurtigmat og la TV-en være barnevakt i de få timene foreldre og unger har sammen mellom jobb og leggetid.

Lenke til kommentar

Jeg skulle likt å vite hvor sunt det egentlig er for en så liten kropp, som hverken er ferdig utviklet eller utvokst, å trene opp såpass med muskler.

Jeg kan ihvertfall ikke forstå at dette ikke er noe som kommer til å få fysiske konsekvenser senere i oppveksten til denne gutten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...