Panter Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 (endret) 2 stk vanlige harddisker satt opp i Raid-0 i en ordinær pc, er ytelsen godt merkbar? Poenget er raskere Win 7 OS og programmer. På papiret er ytelsen mye større, men er den det i realiteten? Endret 8. oktober 2009 av Panter Lenke til kommentar
War Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Kunne vært postet her? Ser i SSD-tråden at mange har raid 0 med 500mb lese. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 8. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2009 Mitt spørsmål gjelder ikke SSD. Lenke til kommentar
War Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Men siden de gjør det regner jeg med at det er pga ytelse, regner også med at det samme vil gjelde for disker. Det blir da relativt, hvordan kan vi gjette hvilke programmer du bruker? Det var kun linken jeg skulle gi deg, resten var OT Lenke til kommentar
Panter Skrevet 9. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2009 Takk for svar, men du behøver ikke gjette hvilke programmer. :-) Spm gjelder primært Win 7 OS. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 du merker forkjellen om du går tilbake og kjører uten raid.... Veldig stor forskjell.... Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 JA det er stor forskjell med raid-0 VS single disk med vanlig satadisk. Lesehastigheten og skrivehastigheten blir tilnærmet fordoblet. Noe som gjør at spill og programmer loader en del raskere. Flytting av filer går opp til dobbelt så raskt. Lenke til kommentar
Kvinnorna Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Du kan forvente markant forskjell på lese og skrive ytelse i RAID 0, selvfølgelig variabel av kvalitet og/eller hastighet på harddiskene som du skal bruke. Det som skjer i RAID 0 er at diskene settes sammen til én logisk disk som fremstår for bruker, og all data stripes over diskene slik at den hurtigere kan lese og skrive. Hastigheter tør jeg ikke tippe på da det er flere år siden jeg kjørte RAID 0. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Problemet er at du ikke får forbedret søketid med RAID (heller bittelitt motsatt). Så mye random lesing og skriving vil ikke gå spesielt mye fortere. Oppstart av OS er vel typisk slik random aktivitet (siden SSD med ~0 ms søketid virkelig viser muskler i slike situasjoner). Så du må rett og slett se på hva disken din brukes mest til. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Problemet er at du ikke får forbedret søketid med RAID (heller bittelitt motsatt). Så mye random lesing og skriving vil ikke gå spesielt mye fortere. Oppstart av OS er vel typisk slik random aktivitet (siden SSD med ~0 ms søketid virkelig viser muskler i slike situasjoner). Så du må rett og slett se på hva disken din brukes mest til. Raid-0 med snurredisker blir uansett raskere på et os. Søketiden går ørlite grann opp med raid-0, men dette er svært lite negativt i forhold til den gevinsten man får av raid-0. Ssd er en annen historie. Trenger man ganske mye billig plass på OSdisken, så er raid-0 med snurredisker et meget godt valg synes jeg. Jeg har hatt raid-0 på os disk i ca 6 år, og gått fra SCSI, til sas og til ssd nå. Har tilogmed raid på osdisken på serveren, selv om det egentlig ikkje er noe mening, da OSdisken ikkje blir brukt noe særlig på serveren Lenke til kommentar
Panter Skrevet 9. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2009 (endret) Jeg har prøvd å sette meg godt inn i Raid-0, både lett overflatiske artikler og mere dype tekniske artikler. Kort oppsummert har jeg kommet frem til det som blir sagt her, noen plusser, men også ulemper som høyere latency. Og det er viktig ved et OS som det blir sagt her. En ekspert som Anandtech har i mange artikler frarådet Raid-0. Han har da tatt ytelse og ikke minst driftssikkerheten i beregningen. Men momentet med driftsikkerheten er jeg klar over så vurderer Raid-0. Alternativet er å kjøre med samme hdd-oppsett som idag pga høy diskaktivitet. Oppsettet idag er en hdd for OS og programmer mm og en egen hdd for diskintensive oppgaver som torrents, swap, tempfiler ol. Dermed vil høy diskaktivitet ikke forstyrre OS. I denne sammenheng, hvilke råd kan dere gi meg da? Endret 9. oktober 2009 av Panter Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 (endret) Har du overveiet å kjøre RAID-5? Da får du både hastighet og sikkerhet. Blir ikke så rask som RAID-0, men det er ikke så stor forskjell. Bakdelen er at du må ha 3 hard disker da. Kjører selv RAID-5 med 4 HD, men har i det siste lurt på å sette inn 2 stk Seagate Cheetah SCSI 15K disker i RAID for OS og programmer og så ha spill og annet rask på RAID-5 oppsettet. Er dog ikke sikker på om jeg skal ha RAID-0 eller RAID-1 med SCSI diskene. Endret 11. oktober 2009 av Chavalito Lenke til kommentar
War Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Jeg skal sette opp raid 5 nå, med freeNas Kan jo komme mer bench på det. Må bare finne ut hvilket medium jeg skal ha freeNas på, kan jo bruke en minnepinne så hele serveren kan ha 3 disker totalt og ikke en egen til OS. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 11. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2009 Jeg kjører Raid-6 på samme pc og Raid-1 på WHS så har litt kunnskap om det. Er Raid-0 som er interesant nå kontra 2 seperate hdds for å spre belasting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå