Gå til innhold

TV 2 legger ned Tabloid. Meget uheldig utvikling

Robocoop

Anbefalte innlegg

Nå drives vel TV2 mer effektivt enn NRK, likevel må de kutte enda mer. Dessverre går det utover nyhetsjournalistikken som nå mister kjerneinnhold.

Skal vi stå igjen med kun NRK som kilde for nyheter og debatt i dette landet? Meget beklagelig.

Bør NRK få mindre penger slik at TV2 og andre ikke blir helt utkonkurrert?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Slik jeg har skjønt det så er det faktisk internett som er TV2s største konkurrent.

TV2 har mange konkurrenter, internett ja. Men vil ikke si at det er det største. Vi har de andre annonsekanalene som tvnorge, tv3 osv som ikke leverer nyheter men tar annonsekroner. Og selvfølgelig NRK som de konkurrerer på nyhetssiden.

Lenke til kommentar

Det at Tabloid forsvinner gjør at populistene får et talerør mindre. Programmet har - som navnet tilsier - en tabloid oppgave. Etter Pål T forsvant har de fått inn en ubrukelig programleder i Trude Teige. Å debattere to store saker på 25 min er bare fordummende. I tillegg når programleder prøver å dyrke personkonflikter fremfor å få frem hvor debattmotstanderne er uenig, så syntes jeg det er på tide å legge ned programmet.

Få et debattprogram som grundig og saklig debatterer et tema i uken. Et tema, en time, og Pål T (Jørgensen).

Lenke til kommentar
Joa, jeg savner Pål T Jørgensen. Det var deilig med et program der folk fikk lov å snakke ut og fullføre et resonnement...

Ble litt usikker på om du var ironisk nå? Syntes at Pål T var god fordi han stilte ofte de riktige spørsmålene.

Nei, det var ikke ironisk. Tabloid med Pål T var det første programmet der folk fikk snakket ut siden NRK begynte med sine revolverintervjuer. Det er utrolig hva det gjorde med intervjuobjektene, selv Carl I. Hagen ble en annen på tabloid, fordi han visste at han hadde mer enn 10 sekunder på seg til å banke inn budskapet.

Geir :)

Lenke til kommentar

folk er som sauer, de vil heller se reality og fordummende serier som hotel cæsar..

tabloid og dokumentarer generelt har vist ikke nokk seere, det har reality..

når det kun handler om profit, så blir det mest populære det som blir og det som ikke er så populært, som tabloid, blir fjerna, derfor har vi 100 forskjellige reality-sau serier

http://www.tv2underholdning.no/greys/greys...ie-2746149.html oioi enda en ny reality serie på vei!

Endret av TheJan
Lenke til kommentar
I tillegg når programleder prøver å dyrke personkonflikter fremfor å få frem hvor debattmotstanderne er uenig, så syntes jeg det er på tide å legge ned programmet.

Jeg er totalt enig. Når hun skulle ha frem en konflikt mellom Erna Solberg og Siv Jensen i beste sendetid ved hjelp av et bilde, og de to voksne politikerne gang på gang prøvde å vende debatten mot noe viktigere, så _fortsatte_ hun å kjøre på med dette bildet. Virkelig dårlig journalistikk.

Jeg har aldri hatt noe imot Tabloid, men på grunn av Trude Teige's måte å lage TV føler jeg heller ikke noe savn.

Endret av Poor Leno
Lenke til kommentar

Det er synd at tendensen er at man satser enda mer på underholdningsprogrammer som finnes fra før, istedet for programmene som er samfunnskritiske og tar opp viktige saker.

Nye Tabloid blir ikke et stort savn, men det virker som om de også skal dra ned på dokumentarer.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

All mainstream drit kommer til slutt til å ta over verden! Da sitter vi igjen med pop/rap på radioen og såpeserier på TV!

Selv var jeg aldri en stor tilhenger av tabloid, men det har mye med alderen min tror jeg, og for ca. et år siden sluttet jeg nesten å se på TV.

Endret av Wuvahef
Lenke til kommentar

Tabloid var litt for tabloid for min del.

Skulle gjerne likt å se et debattprogram hvor man stoppet opp etter to påstander og lot motstanderen besvare de to påstandene, og KREVER av motstanderen å svare på begge spørsmålene.

Jeg mislikte sterkt hvordan enkelte politikere fikk lov til å komme med fem-seks påstander for så å angripe motstanderen fordi motstanderen ikke har nok tildelt tid til å svare på seks påstander / evne til å huske alle seks påstandene og dermed lar være å svare -- ikke fordi vedkommende ikke har et svar men fordi det tar kortere tid å påstå noe enn å avfeie påstandene med fakta.

Og vice versa når noen bare kommer med to godt underbygde påstander for så å bare bli å få påstandene avvist som tull av motstanderen, som ikke blir stoppet fordi vedkommende ikke svarte på spørsmålet, men får lov til å komme med nye påstander.

Jeg husker noen av de første programmene med Trude, hvor hun stoppet debattanter og påpekte at de ikke svarte på spørsmålet.

Men enten ga hun opp å være kritisk på ett eller annet tidspunkt, eller så fikk hun beskjed om å slutte fordi det ikke ble tabloid nok når folk faktisk måtte svare på påstander fra sine motdebattanter.

Det som skremmer meg mer enn at tabloid blir lagt ned er at det faktisk kommer noe annet i stedet som ikke tar tabloid sin plass: Mer såpe eller reality eller noe annet som selger reklame.

Problemet er ikke at tabloid blir lagt ned, problemet er at nordmenn ikke er interessert nok i politikk til at politikk kan overleve i kommersielle media -- noe som gjør meg urolig.

DET og at venstre ikke kom inn på stortinget.

Er vi på vei mot en to-parti-stat hvor politiske syn er arvet mer enn ervervet slik som i statene?

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Kritikken bør rettes mot NRK. Det er de som er statlig finansiert, og dermed slipper å ta voldsomme hensyn i form av hvilke programmer som drar flest seere. At NRK ikke har gode og dype debattprogrammer er rett og slett tjenesteforsømmelse fra sjefens side.

Uansett er grunnen til at tabloid legges ned at nordmenn flest ikke bryr seg nok om politikk til å se på se-og-hør varianten av debatter.

Jeg er sikker på at debattprogrammer med donald-duck kvalitet ville fått flere seere.

Og når NRK ikke sender gode debattprogrammer burde jo de kommersielle aktørene sett en mulighet..?

Takk og lov at jeg i det minste kan se stortingets spørretime en gang i uken...

Selv om jeg synes kvaliteten ikke er stort høyere enn tabloid der heller :ermm:

(Da grunnet mangel på kritiske og nøytrale programledere som kan stoppe stupide uttalelser)

Men alt i alt vitner det bare om viktigheten til NRK: Uten NRK er nordmenns kjennskap til politikk begrenset til TV2-nyhetenes framstilling og det man hører av foreldrene sine eller det man lærer på det frivillige "Samfunnskunnskap"-faget på videregående / gymnaset.

...

...

Og om ikke alle hadde NRK ville jo ikke folk flest visst om partier utenom Arbeiderpartiet, Høyre og FRP med mindre de aktivt søker å bytte partitilhørighet og forviller seg inn på hjemmesiden til et for dem fremmed parti.

Jeg mener: Spør 50 ungdommer på 20 år hva fanesakene til KRF, Venstre, Senterpartiet og SV er -- og du vil sansynligvis også være for et obligatorisk kurs i norsk politikk og politikkhistorie på videregående skoler og eller ungdomsskole, slik jeg har blitt etter at jeg undersøkte akkurat det: 45 personer av 50 vet ikke en eneste dritt.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...