KarmaKarl Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Hei, klassen vår hadde en quiz på skolen i naturfagtimen i dag. Temaet var nordlys, og et av spørsmålene som kom opp var: Hva er fellesbetegnelsen for nordlys og sørlys? Gruppen jeg var på sitt svar var Aurora Polaris. Men ifølge læreren våres så var det rette svaret Aurora Polarlys. Vet noen av dere hva som er den rette termen å bruke? Lenke til kommentar
War Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 (endret) Begge er rett, wikki har for eks Aurora polaris (polarlys) Synnes læreren skal holde seg til det latinske Endret 8. oktober 2009 av War Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Hei, klassen vår hadde en quiz på skolen i naturfagtimen i dag. Temaet var nordlys, og et av spørsmålene som kom opp var: Hva er fellesbetegnelsen for nordlys og sørlys? Gruppen jeg var på sitt svar var Aurora Polaris. Men ifølge læreren våres så var det rette svaret Aurora Polarlys. Vet noen av dere hva som er den rette termen å bruke? Strengt tatt er Aurora Polaris mest rett, men man kan si begge deler. Lenke til kommentar
KarmaKarl Skrevet 8. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2009 K. Takk for svar. Skal konfrontere læreren min med det imorgen, så får vi se om vi får det poenget Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Aurora betyr lysskjær. Polaris betyr ved polen(e). "Aurora polarlys" er derfor unøyaktig og smør på flesk. Og en blanding av latin og norsk. Enten kalles fenomenet Aurora Polaris på latin, eller polarlys på norsk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå