Gå til innhold

Hjelp til kjøp av ny forsterker ?

Dontosh

Anbefalte innlegg

Jeg har spilt gitar i 4 år og har dermed gått lei av den gamle forsterkeren jeg har. Jeg har tenkt å kjøbe ny og lurte på om noen hadde noen forslag.

Jeg ser ikke etter en forsterker med kabinett og slikt. Bare en forsterker så er litt liten, men med god lyd og en del effekter.

Jeg har sett litt på denne og lurte på om den kunne anbefales:

http://www.sound1.no/portal/asp/produktdet...etronix%20VT100

Håper på svar og gode anbefalinger :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva slags musikk skal du spille? Skal du spille alene eller sammen med et band? Hvor mye penger vil du bruke? Hva slags gitar har du?

Det er mye som "duger" om du skal ha en "all purpose amp", men det er forskjell på hva folk ville anbefalt om du skal spille Albert Lee eller Van Halen...

Geir :)

Jeg skal spille for det meste metal og prog-metal. Slikt som Metallica, Lamb of God, Mastodon, Maiden og slikt. Jeg har en ESP LTD KH-2 NTB (http://www.vwallguitars.com/images/uploads/kh-2_ntb.jpg). Jeg skal både spille alene og i et band, men denne forsterkeren skal være til å spille alene.

Jeg er villig til å bruke en del, men ikke over 10 000. Altså, rundt 5-7 tusen er rundt der jeg hadde tenkt .

Lenke til kommentar

Det er ikke min musikkstil, så jeg tror jeg skal overlate til andre å svare. Men jeg ville ikke kastet bort penger på en 100-watter til hjemmebruk. Ta heller en litt svakere forsterker med bedre specs. Moroa med rørforsterkere begynner jo når du skrur opp litt, og du har sikkert lyst til ikke å bli kastet ut av huset første kvelden.

Synd du ikke svarte Albert Lee. Da ville jeg anbefalt deg denne:

.

Lenke til kommentar
Det er ikke min musikkstil, så jeg tror jeg skal overlate til andre å svare. Men jeg ville ikke kastet bort penger på en 100-watter til hjemmebruk. Ta heller en litt svakere forsterker med bedre specs. Moroa med rørforsterkere begynner jo når du skrur opp litt, og du har sikkert lyst til ikke å bli kastet ut av huset første kvelden.

Synd du ikke svarte Albert Lee. Da ville jeg anbefalt deg denne:

.

Ok. Takker for svar! Hvis du har en du anbefaler som er litt "dårlige", men med bedre specs så er det bare å si ifra :)

Er det noen andre som spiller samme type musikk og har noen anbefalninger?

Lenke til kommentar

Nå spiller ikke jeg så tung musikk, men til hjemmebruk vil denne forsterkeren være aldeles glimrende. Du vil ha mange forskjellige lyder tilgjengelig, og den vil også låte bra på lavt volum, i motsetning til en del andre forsterkere.

Den er sikkert, som all annen moderne elektronikk, driftssikker, og koster såvidt mye at alle kuttene i kvalitet som produsentene gjør på nybegynnerforsterkere er ikke er gjort.

Andre merker som lager lignende ting er for eksempel Line6. Du bør nesten prøve selv, hvordan grensesnittet er på emuleringen kan være veldig forskjellig, og det avhenger av hva som er "din måte å tenke på" i forhold til hvordan det fungerer som hva du synes er greit å jobbe med.

Jeg har aldri prøvd den modellen du linker til, men har en modelleringsforsterker til hjemmebruk. Den er jeg kjempefornøyd med.

Hvis du i første rekke vil ha en forsterker som alle selvutnevnte amp- eksperter synes er bra, bør du kanskje ikke kjøpe noe slikt. Dette er ikke et statussymbol i gitaristkretser, men en fleksibel og driftssikker forsterker.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Poenget mitt var egentlig at han ikke trenger hundre watt til hjemmebruk. Han får akkurat samme fosterkeren (samme modelleringer) med 30 watt for under halve prisen, og da har han 2500 kroner til å kjøpe morsomme pedaler eller annet for. Eventuelt at han finner en bedre forsterker til samme prisen. Det må han selvsagt velge selv. At denne forsterkeren også lyder OK på lavere volum er ikke noe argument for å kjøpe flere watt enn han trenger, så lenge han har en annen rigg til bandbruk i alle fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...