Gå til innhold

Bør Norge tillate kosher- og halalslakting uten bedøvelse?


Bør Norge tillate kosher- og halalslakting uten bedøvelse?  

215 stemmer

  1. 1. Ja, Norge bør tillate kosher- og halal uten bedøvelse

    • Ja, Norge bør tillate kosher- og halal uten bedøvelse
      24
    • Ingen formening.
      8
    • Nei, Norge bør ikke tillate kosher- og halal uten bedøvelse.
      72
    • Nei, Norge må forby både praksisen og import av kosher- og halalslakt.
      111


Anbefalte innlegg

Hva med dette?

 

Det er vanlig å overfore dyrene. Mange dyr vokser fortere enn det som er naturlig for dem. Blandt kyllinger er det vanlig å vokse så fort at skjelettet ikke greier å holde følge. Dette fører til leddproblemer, et par dager før slakting viser rundt 40% av alle norske kyllinger tegn til halthet. Det er ikke uvanlig at beinene på fjærkre knekker under vekten av den tunge kroppen. Det er ikke bare kyllinger som fores for mye, men også mange andre dyr. Slaktegrisene fores så mye at de ofte legger på seg en kilo om dagen, likevel er det ikke uvanlig at de går konstant sultne på grunn av mangler i foret. Også griser får problemer med å vokse for fort. Sånn går det det når vi prøver å få så mye kjøtt som mulig fra hvert dyr på kort tid som mulig for en billig penge, uten å tenke på hva som er bra for dyrene.

 

Heller ikke slaktingen er så human som vi kanskje håper. Det er vanlig at dyr blir bedøvet, men ofte skjer det feil. Vi vet f.eks at kyllinger jevnlig blir skoldet levende og ubedøvet på grunn av unøyaktighet. Det er ikke snakk om en eller to, men tusenvis. Det er lovlig å gi griser elektriske støt for at de skal gå dit vi vil i forbindelse med slaktingen, det samme gjelder storfe. Når griser bedøves blir de ofte å plasseres i gasskammere med CO2, selvom undersøkelser tyder på at dette er smertefult for dem,.

 

Hanngrisene kastreres uten bedøvelse.

 

Norsk regelverk bestemmer at griser kan holdes innesperret i binger livet gjennom. I forbindelse med fødsel er det lovlig å holde grisemora fiksert i tilsammen ti dager. Fiksering vil si at grisen spennes fast mellom metallrammer, så den ikke kan bevege seg.

 

Dette har ikke no med emnet å gjøre tror jeg, så visst dette var feil å legge inn dette så si ifra, så sletter jeg det ;)

 

Men jeg ville bare sammenligne til de som mente at muslimer var så barbariske,.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det var lærerrikt PrettyBoy.

Ja, men hvor mye av det er vranglære? (Eventuelt "ikke oppdatert informasjon".)

 

Hanngrisene får nå lokalbedøvelse ved kastrering, ifølge Dyrevernalliansen.

(Se ca. midt på siden, under "Dyr i landbruket".)

 

Jeg kan ikke ta stilling til sannhetsgehalten i de andre påstandene til Prettyboy, men de virker å ha en relativt "anekdotisk karakter".

Lenke til kommentar

Kan noen fortelle meg... har halal/kosher slakt noen som helst praktisk nytte framfor annen slakt? såvidt jeg kan se så er det ingen spesielt praktiske grunnlag for halalslakt framfor andre metoder.

 

den gangen dette ble oppfunnet som var lenge før det meste av teknologi vi har i dag var det kanskje noe i dette. men vi lever i 2009 og disse reglene oppsto for nesten 2000(give or take) år siden. vi trenger ikke å ledes av ei eventyrbok lengre, vi vet at en gubbe på en sky ikke skapte verden. og innvandrere med muslimsk bakgrunn får heller bare finne seg i at de er i norge et land som ikke lever etter hva som er skrevet i en eventyrbok.

Lenke til kommentar
... innvandrere med muslimsk bakgrunn får heller bare finne seg i at de er i norge et land som ikke lever etter hva som er skrevet i en eventyrbok.

Etter det jeg forstår kan halal-slakting utføres innenfor de reglene som gjelder for slakting her i Norge, og debatten som har gått i det siste har da også vært mellom enkelte jøder og norske myndigheter.

 

Så det er nok en annen - og mye eldre - eventyrbok du må rette søkelyset ditt mot, og ikke den muslimene hodler hellig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+132
Luftbor forklarte det ganske bra. Du tar det værste eksempelet med Kosher og det beste eksempelet fra norske slakterier.

 

Sannheten er at når man kutter hovedpulsåren og lufterøret, så dør dyret rimelig fort, og er klinisk dødt et par sekunder etter utført avlivning.

 

 

 

Virker som om de fleste her inne angriper kosher- og halalslakting fordi det er noe religiøst. Militante ateister altså...

Jeg reagerer utifra videoen som viser kosherslakting og resultatet, et dyr som kaver på beina etter at den har blitt rulla ut av en karusell fra helvete og kjemper forgjeves mens blodet renner ut. Dette er ikke et par sekunder, det er laaang tid. Forjævlig lang tid. Sakte, motsatt av fort. Er dette et unntak? Er det ikke slik all kosher-slakting foregår? Det har ikke dere kommet med noen dokumentasjon på.

Som jeg har sagt, så tar man alltid de værste bildene fra kosher-slakting. Det er relativt uklart, og vi kan ikke se om kuttet er ordentlig utført engang. Og det er faktisk sånn, at når hovedpulsåren i halsen, samt lufterøret kuttes, fører til at hjerneaktiviteten svinner veldig fort, på grunn av stort fall i blodtrykket.

 

 

 

 

 

Dyret føler ikke smerte ved kosher- og halalslakting.

Lenke til kommentar
Jeg reagerer utifra videoen som viser kosherslakting og resultatet, et dyr som kaver på beina etter at den har blitt rulla ut av en karusell fra helvete og kjemper forgjeves mens blodet renner ut. Dette er ikke et par sekunder, det er laaang tid. Forjævlig lang tid. Sakte, motsatt av fort. Er dette et unntak? Er det ikke slik all kosher-slakting foregår? Det har ikke dere kommet med noen dokumentasjon på.

 

Og spasmer tror du ikke dyrene har på norske slakterier?

Tror du storfe blir kost med på slakterier?

 

Dette er industri, klinisk og innrettet på å tjene penger. Som er helt legat forsåvidt.

Det er forsåvidt lett å finne hvordan shechita skal foregå på nett. Kall det en prosedyre.

Forbausende lik den norske.

 

 

Jeg kan ikke ta stilling til sannhetsgehalten i de andre påstandene til Prettyboy, men de virker å ha en relativt "anekdotisk karakter".

 

De er nok ikke det. Prettyboy er vel her for første gang nokså "akademisk, kjedelig beskrivende".

Endret av Luftbor
Lenke til kommentar
Jeg lengter etter den dagen genforskningen lar oss gro kjøtt istedenfor å avle det. Seriøst.

Det skjer vel allerede i laboratorier, men jeg vet ikke om det lages nok til at noen har innvilget seg et lite biffmåltid ..

 

Og på samme måten som man fint kan lage bensin fra kull, så kan det vel hende at "grodd kjøtt" blir så dyrt at vegetarmåltider blir normen for folk flest.

Lenke til kommentar
Om dere ser de andre filmene med Shechting, så ser dere at kyrene ikke lider unødvendig. Det ser ut som om de dør rimelig fort og smertefritt. ;)

"Det ser ut som" var vel kanskje en grei forklaring i det før-industrielle samfunn, men jeg synes vi skal stille høyere krav til vitenskaplig dokumentasjon i dag.

 

Det ser ut som om solen står opp i øst og går ned i vest, også ...

Men solen går ikke rundt jorden for det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+132

Beklager, men jeg må ha ordlagt meg feil.

 

På samme måte som dere "ser" at dyret lider i trådstarters film, kan vi på samme måte se at dyret ikke lider i de filmene som ble vist her. Og som jeg tidligere har sagt, så er det vanlig at man viser de verste eksemplene ved kosher og halalslakting. Til gjengjeld, så er ikke situasjonen så mye bedre i våre state of the art-slakterhus her i Norge eller andre land.

 

Kosher- og halalslakting er fremdeles greit. Det er lett for andre å la følelsene ta overhånd når man ser noe sjokkerende, men et kutt over halsen som tar med seg hovedpulsåren og pusterøret vil medføre et stort fall i blodtrykket i kroppen, og dyret vil dø veldig fort. Kjapt, enkelt og smertefritt.

Lenke til kommentar

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/2977086.stm

FAWC said it wanted an end to the exemption currently allowed for Kosher and Halal meat from the legal requirement to stun animals first.

 

It says cattle can take up to two minutes to bleed to death - amounting to an abuse of the animals.

 

"This is a major incision into the animal and to say that it doesn't suffer is quite ridiculous," said FAWC chairwoman, Dr Judy MacArthur Clark.

 

Compassion in World Farming backed the call, saying: "We believe that the law must be changed to require all animals to be stunned before slaughter."

 

Av en eller annen grunn stoler jeg mer på The Farm Animal Welfare Council (FAWC) fremfor Muslim Council of Great Britain i denne saken, siden de er i utgangspunktet upartiske.

At talskvinnen har en doktorgrad øker også tiltroen.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+132
"It's a sudden and quick haemorrhage. A quick loss of blood pressure and the brain is instantaneously starved of blood and there is no time to start feeling any pain," said spokesman Dr Majid Katme.

 

 

Der ble det plutselig to doktorer, hvorav begge sier motstridende ting. Velger å støtte meg til Dr. Majid Katme.

Lenke til kommentar
"It's a sudden and quick haemorrhage. A quick loss of blood pressure and the brain is instantaneously starved of blood and there is no time to start feeling any pain," said spokesman Dr Majid Katme.

 

Der ble det plutselig to doktorer, hvorav begge sier motstridende ting. Velger å støtte meg til Dr. Majid Katme.

"the brain is instantaneously starved of blood" ? Instantaneously?

Har du sett hvor lang tid det tar å tappe blodet av en okse?

Hvis han mener at blodet umiddelbart begynner å bli tappet fra hjernen, så er heller ikke dette det samme som at "there is no time to start feeling any pain". Folk som har vært utsatt for bilulykker o.l. og som har lidd store blodtap, har fortsatt følt smerte. Jeg vet ikke om Dr. Katme forteller om mangelen på smertefølelse ved blodtap av egen erfaring, men jeg tviler sterkt på det, ellers ville han vel ha nevnt det, kanskje ...

 

Dyreforsøk viser hjerneaktivitet som indikerer at dyr føler smerte mens blodet tappes av dem.

Hvilke beviser kan Dr. Katme legge fram? "Vi ser lett at ..." ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...