Gå til innhold

Bør Norge tillate kosher- og halalslakting uten bedøvelse?


Bør Norge tillate kosher- og halalslakting uten bedøvelse?  

215 stemmer

  1. 1. Ja, Norge bør tillate kosher- og halal uten bedøvelse

    • Ja, Norge bør tillate kosher- og halal uten bedøvelse
      24
    • Ingen formening.
      8
    • Nei, Norge bør ikke tillate kosher- og halal uten bedøvelse.
      72
    • Nei, Norge må forby både praksisen og import av kosher- og halalslakt.
      111


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
For å ta din dårlige analogi; sikhene som ikke knerter homofile, har også sin spesielle slakt. Så hvorfor ikke bruke disse i steden. Eller kristne etiopere som har sin skikk.

 

Snakk om å ikke forstå en dritt, min analogi har ikke noe med at iranere bruker halal OG henretter homofile, det handler om at vi er vår egen herre og i norge er er vi bedre enn de som driver med halal eller kosher.

Du skjønner tydligvis ikke hva som skjer biologisk når noen kutter stupen på et dyr, du skjønner ikke hvordan man bedøver større dyr i norge før slakt og du takler tydligvis ikke analogier.

Lenke til kommentar

Er nesten utrolig at vi diskuterer dette, det handler ikke om hva vi tror på, det handler og å gjøre det så godt for dyrene som mulig. Våre metoder er sikkert ikke perfeksjonert enda, kanskje bedøvelse ikke er nok? Uansett, er dette det beste vi får til idag. Til dere som mener dyrene dør momentant, hva er problemet med å la dem få bedøvelse uansett?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+132

Tja, bedøvelse er jo ikke så nødvendig når dyret faktisk dør momentant. Et rent kutt som i tillegg er kjapt er smertefritt nok det. Hvertfall ved Kosher og Halal-slakting. Vet ikke hvordan kyr vanligvis slaktes i norske slakterier.

Lenke til kommentar
For å ta din dårlige analogi; sikhene som ikke knerter homofile, har også sin spesielle slakt. Så hvorfor ikke bruke disse i steden. Eller kristne etiopere som har sin skikk.

 

Snakk om å ikke forstå en dritt, min analogi har ikke noe med at iranere bruker halal OG henretter homofile, det handler om at vi er vår egen herre og i norge er er vi bedre enn de som driver med halal eller kosher.

Du skjønner tydligvis ikke hva som skjer biologisk når noen kutter stupen på et dyr, du skjønner ikke hvordan man bedøver større dyr i norge før slakt og du takler tydligvis ikke analogier.

 

Skjønner du?

Når du kutter blodtilstrømming til hjernen faller blodtrykket bort umiddelbart.

Analogier har kun en effekt om bildet stemmer overens det man skal beskrive. Ergo er din analogi dårlig.

Lenke til kommentar
Er nesten utrolig at vi diskuterer dette, det handler ikke om hva vi tror på, det handler og å gjøre det så godt for dyrene som mulig. Våre metoder er sikkert ikke perfeksjonert enda, kanskje bedøvelse ikke er nok? Uansett, er dette det beste vi får til idag.

 

Hvis ikke bedøvelse skulle være nok er det logiske steg, med denne tankegang, å bli veganer.

Praktisk så er det en ikkemulighet.

Og nei, vil jeg hevde, at det handler om at dyr skal ha det bra. Til det er praktisk slakteripolitikk i dette land gående i den motsatte retning ved at man nettopp har færre og færre slakterier som dermed dyrene må transporteres over lengre og lengre avstander.

 

Til dere som mener dyrene dør momentant, hva er problemet med å la dem få bedøvelse uansett?

 

Bedøvelse har også en annen funksjon. At slakterilinjen skal gå raskt og effektivt. Altså at man kan slakte flest mulig dyr på kortest mulig tid. ---> penger spart.

Lenke til kommentar
Skjønner du?

Når du kutter blodtilstrømming til hjernen faller blodtrykket bort umiddelbart.

Analogier har kun en effekt om bildet stemmer overens det man skal beskrive. Ergo er din analogi dårlig.

 

Da må de vidoene som tidligere var postet her (som Gunfreak siktet til tidligere) være falsk propaganda for å lure folk til å tro at dyr ikke dør momentant av at halsen blir skåret over.

 

Kua står der vettskremt mens blodet fosser ut av halsen på den.

Lenke til kommentar
Da må de vidoene som tidligere var postet her (som Gunfreak siktet til tidligere) være falsk propaganda for å lure folk til å tro at dyr ikke dør momentant av at halsen blir skåret over.

 

Kua står der vettskremt mens blodet fosser ut av halsen på den.

 

Vel, tror du virkelig ikke PETA/el lignende også har sine filmsnutter om "bedøvede dyr slakterier".

Eller at når NRK sender sine fiskeridokumentarer/skildring for tiden, og alle skudd fra hvalfangstskutene traff 100% etter boka.

Lenke til kommentar
Da må de vidoene som tidligere var postet her (som Gunfreak siktet til tidligere) være falsk propaganda for å lure folk til å tro at dyr ikke dør momentant av at halsen blir skåret over.

 

Kua står der vettskremt mens blodet fosser ut av halsen på den.

 

Vel, tror du virkelig ikke PETA/el lignende også har sine filmsnutter om "bedøvede dyr slakterier".

Eller at når NRK sender sine fiskeridokumentarer/skildring for tiden, og alle skudd fra hvalfangstskutene traff 100% etter boka.

 

Hva så? Det er ikke det vi diskuterer her, og poenget er nettopp at det ikke alltid går etter boka, og hvorfor da nekte bedøvelse på religiøst grunnlag?

Lenke til kommentar
Hva så? Det er ikke det vi diskuterer her, og poenget er nettopp at det ikke alltid går etter boka, og hvorfor da nekte bedøvelse på religiøst grunnlag?

 

Poenget er at man tar værste eksempel på kosher og det beste med norsk standard.

Selvsagt blir det første grusomt og det andre glansbilde.

Lenke til kommentar

Personelig bryr jeg meg egentlig ikke så mye om hvordan dyr slaktes, så lenge det ikke blir slik at man går inn for å pine dyret. Kutter man strupen på dyret uten bedøvelse er det bra nok for meg, og jeg annser ikke det som pining.

Måten dyr blir drept av hverandre i naturen er mye mer brutal enn det man noen sinne kommer til å se på et slakteri i Norge uansett.

 

Det jeg reagerer mest på her, er at EU skal komme å diktere hvordan lover vi skal ha om slakting, enten det er til det værre eller til det bedre.

Lenke til kommentar
Måten dyr blir drept av hverandre i naturen er mye mer brutal enn det man noen sinne kommer til å se på et slakteri i Norge uansett.

Hva slags argument er det?

 

Naturen gjør verken ting riktig eller galt, den gjør det bare. Siden vi prøver å finne ut hva som er riktig så må vi basere det på andre ting enn hva naturen gjør.

 

 

Det irriterer virkelig når folk bruker ting som naturen, evolusjon og lignende som argumenter i debatter som går på moral og etikk.

Lenke til kommentar
Et rent kutt over halsen som er dypt nok er raskt og døden inntreffer omtrent momentant.

Vi har alle sett videoer som motbeviser det du her sier.

Jeg stemmer for giljotinen. Det er vel ca. kosher vertfall?

Det er ikke kosher/halal så lenge dyret ikke pines for jødenes eller arabernes gud!

Måten dyr blir drept av hverandre i naturen er mye mer brutal enn det man noen sinne kommer til å se på et slakteri i Norge uansett.

Det argumentet holder ikke, og det er blitt forklart hvorfor tidligere.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+132

Luftbor forklarte det ganske bra. Du tar det værste eksempelet med Kosher og det beste eksempelet fra norske slakterier.

 

Sannheten er at når man kutter hovedpulsåren og lufterøret, så dør dyret rimelig fort, og er klinisk dødt et par sekunder etter utført avlivning.

 

 

 

Virker som om de fleste her inne angriper kosher- og halalslakting fordi det er noe religiøst. Militante ateister altså...

Lenke til kommentar
Luftbor forklarte det ganske bra. Du tar det værste eksempelet med Kosher og det beste eksempelet fra norske slakterier.

 

Sannheten er at når man kutter hovedpulsåren og lufterøret, så dør dyret rimelig fort, og er klinisk dødt et par sekunder etter utført avlivning.

 

 

 

Virker som om de fleste her inne angriper kosher- og halalslakting fordi det er noe religiøst. Militante ateister altså...

Jeg reagerer utifra videoen som viser kosherslakting og resultatet, et dyr som kaver på beina etter at den har blitt rulla ut av en karusell fra helvete og kjemper forgjeves mens blodet renner ut. Dette er ikke et par sekunder, det er laaang tid. Forjævlig lang tid. Sakte, motsatt av fort. Er dette et unntak? Er det ikke slik all kosher-slakting foregår? Det har ikke dere kommet med noen dokumentasjon på.

Lenke til kommentar
Virker som om de fleste her inne angriper kosher- og halalslakting fordi det er noe religiøst. Militante ateister altså...

Jeg har ikke noe imot at slaktemetoden er foretrukket av en religion, jeg har noe imot at det at slaktemetoden er foretrukket av en religion er en faktor i debatten. Religion har ikke noe i politikk å gjøre.

Lenke til kommentar
Virker som om de fleste her inne angriper kosher- og halalslakting fordi det er noe religiøst. Militante ateister altså...

Jeg har ikke noe imot at slaktemetoden er foretrukket av en religion, jeg har noe imot at det at slaktemetoden er foretrukket av en religion er en faktor i debatten. Religion har ikke noe i politikk å gjøre.

Problemet er vell kanskje at religion i flere tusen år har vært svært sentralt i politikken i de landene som praktiserer slaktemetoder som minner om okkult dyreoffring.

Og da er det kanskje ikke lett å akseptere at religion ikke lenger kommer i første rekke.

 

Men som du sier:

Det er ikke at slaktemetoden kommer i fra et religiøst ståsted som er problemet, men selve slaktemetoden.

Lenke til kommentar

I Norge finnes det slakterier hvor muslimer slakter dyr etter de islamske forskriftene. I de fleste større byer finnes det butikker som selger slikt kjøtt, og det er oftest merket ”halal”.

I henhold til det norske regelverket må dyrene bedøves før selve slaktingen kan foretas, men dette kan gjøres uten å overtre de islamske normene. Dyret må imidlertid ifølge islamske slakteforskrifter være i live når selve slaktingen finner sted.

Bedøvelsen i norske slakterier foregår etter ulike metoder for de forskjellige dyreartene. Etter bedøvelsen skal avblødningen skje så hurtig som mulig, og som regel innen 20 sekunder.

All slakting i Norge foregår i henhold til Forskrift om dyrevern i slakterier. Fastsatt av Landbruksdepartementet 28. august 1995 med hjemmel i lov 20. desember 1974 nr. 73 om dyrevern § 24c. Se spesielt § 14 – 19.

 

Problemet her er jo EU som vil ta vekk bedøvelsen, jeg er muslim, så jeg støtter halal-slakting.

Å kutte blodtilførselen til hjernen ved å kutte over arteriene i halsen. Blodtap som forårsaker kraftig dropp i blodtrykket og dermed energi/oksygen til hjernen bør føre til et fall i hjerneaktivitet og dermed faller også evnen til å føle smerte, da smertesenteret ligger i hjernen.

 

hvis du setter deg inn i hvilken forholdsregler som må tas, så ser du at halal slakting er innstilt på å redusere smerte/ frykt:

- et dyr kan ikke se på et annet dyr bli slaktet, dette innkluderer også blodspor etc hvis jeg ikke tar feil.

- Kniven som skal brukes, skal slipes maksimalt.

- kuttet skal være med så stor trykk at blodårene på begge siden av halsen ved første kutt, slik at dyret ikke påføres smerter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...