Gå til innhold

Bør Norge tillate kosher- og halalslakting uten bedøvelse?


Bør Norge tillate kosher- og halalslakting uten bedøvelse?  

215 stemmer

  1. 1. Ja, Norge bør tillate kosher- og halal uten bedøvelse

    • Ja, Norge bør tillate kosher- og halal uten bedøvelse
      24
    • Ingen formening.
      8
    • Nei, Norge bør ikke tillate kosher- og halal uten bedøvelse.
      72
    • Nei, Norge må forby både praksisen og import av kosher- og halalslakt.
      111


Anbefalte innlegg

Fisken blir bløgget etter den er dratt opp i båten, det vil si du river ut\kutter ut strupen på fisken så den blør ut før du knekker nakken på den. Det er da akkurat det samme som halalslakt. De fleste dyr blør ut relativt fort, så det er overstått på kort tid uansett. Det man burde reagere på er vel heller levestandard før dyret blir slaktet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Gunfreak

Så relevansen er altså ikke smerten, men strupen som er skåret over? Trodde motstanden lå på nettopp dette med tortur, og smerte, men slik du fremlegger det nå er smerte og tortur irrellevant, relevansen er hvordan det gjøres. Ser ut som det er der det henger seg opp.

 

En rugg på 10 kg som har fått en helvettes angel i tranten kjemper imot, noe som bare gjør det værre slik sett. Ja, de blør og merksnodig nok, disse fiskene (torsk denne gangen). Og når de kommer over ripa blir angelen revet ut og strupen skåret over. Fisken ligger da i en kasse og småspreller før "livet renner ut". Så er det neste rugg på lina, med samme prosedyre, angel ut strupe skåret over. Denne fisken havner blant annet i Findus fiskeprodukter, men jeg tipper man nå må boikotte dette ettersom dette, som halal og kosha slakting, er dyreplageri, torturering og hele den pakken.

 

Hummeren, og krabben, ja de registrerer smerten på en annen måte, men er det da forskjell på smerten, og da hva som er "akseptert" smerte som påføres? Jeg tviler at krabben og hummeren er enig med deg, hvis de hadde fått sagt sitt her. Nå tviler jeg at noen ville likt å bli kokt levende, men det er nå så.

 

Så jakta da, hva med den? Er ikke alltid man får knerta elgen med et skudd og da blir det påførte smerter og "tortur" for dyret.

 

Skal man tenke hva som er humant og "etisk" riktig å gjøre med nyttedyrene våre så må man bare innse realiteten at man må da level på silofor og gammelt høy. Der finnes allerede, som påpeket, "rituell" slakting av nyttedyr som teoretisk sett påfører denne smerten som man er motstand av her.

 

Er motstanden mot slaktingen i seg selv, eller er det religionen bak slaktingen som irriterer folk? Jeg tror nok mer det er det religiøse bak det som gjør folk forbannet, ikke selve slaktingen og hvordan den utføres.

Endret av Bear^
Lenke til kommentar

Bear, virker ikke som om du har tatt poenget: De piner dyr på grunn av overtro! Ikke fordi det er nødvendig på noen måte, men pga gammel overtro. Tror ikke du også at guden deres hadde laget disse dyrene (i henhold til disse overtroenes skapelses beretning) fiks ferdig slik at de ikke kunne føle smerte hvis guden deres ville at de skulle ha de slaktet slik? Eller er guden deres så jævlig at han liker at noen lider for ham? En kan saktens begynne å lure.

 

Fisk får vi ikke gjort noe med, tull som halal og kosher slakting kan vi faktisk gjøre noe med slik at dyrene slipper å lide. Det rettferdiggjør ikke en dritt at andre dyr lider også skjønner du, om du trodde det...

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+132
Svarte ingen formening, men etter å ha lest meg litt opp på emnet, så mener jeg at vi bør tillate Kosher- og halalslakting, av den simple grunn at det tilsynelatende er smertefritt for dyret.

Da tror jeg du må lese en gang til.... Strupen blir altså kuttet uten bedøvelse og dyren blør i hjel og som ikke det var nok står det en fyr og mumler latterlige ting mens livet smertefullt ebber ut.....

 

 

 

 

Dyret får da ikke oksygen til hjernen, og det blir rimelig fort bevisstløs. Med andre ord, relativt smertefritt.

Lenke til kommentar
Jeg tror nok mer det er det religiøse bak det som gjør folk forbannet, ikke selve slaktingen og hvordan den utføres.

Jeg akter ikke å respektere barbariske skikker fordi de utføres i en guds navn, og jeg mener vi har et etisk ansvar for å ikke påføre dyr unødvendig lidelse.

 

Ansvar har vi selvsagt også mht. jakt og fiske. Ingen grunn til å velge mer "torturerende" måter å ta livet av maten vår på enn nødvendig. Å bedøve dyrene før man får dem på kroken/setter et rifleskudd i dem blir selvsagt vanskelig, men dette har jo faktisk lite med saken å gjøre. Saken dreier seg om lidelse som kan unngås.

Lenke til kommentar
Bear, virker ikke som om du har tatt poenget: De piner dyr på grunn av overtro! Ikke fordi det er nødvendig på noen måte, men pga gammel overtro. Tror ikke du også at guden deres hadde laget disse dyrene (i henhold til disse overtroenes skapelses beretning) fiks ferdig slik at de ikke kunne føle smerte hvis guden deres ville at de skulle ha de slaktet slik? Eller er guden deres så jævlig at han liker at noen lider for ham? En kan saktens begynne å lure.

 

Fisk får vi ikke gjort noe med, tull som halal og kosher slakting kan vi faktisk gjøre noe med slik at dyrene slipper å lide. Det rettferdiggjør ikke en dritt at andre dyr lider også skjønner du, om du trodde det...

 

Bingo, der har man poenget, det er ikke slaktingen som er problemet, men årsaken til hvorfor den utføres på denne måten.

 

Jeg akter ikke å respektere barbariske skikker fordi de utføres i en guds navn, og jeg mener vi har et etisk ansvar for å ikke påføre dyr unødvendig lidelse.

 

Ansvar har vi selvsagt også mht. jakt og fiske. Ingen grunn til å velge mer "torturerende" måter å ta livet av maten vår på enn nødvendig. Å bedøve dyrene før man får dem på kroken/setter et rifleskudd i dem blir selvsagt vanskelig, men dette har jo faktisk lite med saken å gjøre. Saken dreier seg om lidelse som kan unngås.

 

Men om man har et etisk ansvar så må man og da forby jakt og fiske, hvis dette etiske ansvaret skal gjelde. Eller skal man være selektiv?

 

Når strupen blir skåret over med luftrøret vil dyret være en gonner i løpet av 1-3 sekunder. Det er rimelig raskt over og jeg tviler at dyret lider noe unødvendig av denne metoden for slakt. Det er vel mer lidelse for de stakkars dyrene som står på en kald bås og vet hva som kommer enn når det faktisk skjer.

 

Men, i spørsmålet rund lidelse, har dere da noen 100% konkrete beviser at det er en lidelse for dyret å slaktes på denne måten med å få strupen kappet?

Lenke til kommentar

Barbariske skikkelser? Uhm...

 

Som sagt, det er mat...kjør på!

 

 

Å få strupen kappet er en negativ ting? Det er den mest effektive og minst smertefulle metoden å "drepe" et dyr på hvis vi ser bort fra bedøvelse....

 

I Islam er det ikke lov å påføre dyr smerter, derfor skal kniven alltid være skarp slik at dyret føler minimum med smerte.

Endret av evilleader360
Lenke til kommentar
Fordi....?

 

Hvorfor i all verden skal vi ta skrittet tilbake til den mørke middelalder?

 

Vel, dagens slakterinæring her i landet har vel strengt tatt ikke noe å lære bort til andre forsåvidt. Først transporteres dyrene over lengre og lengre avstander. Så stables de omtrent oppå hverandre så de stresses før de skal inn på et slaktersamlebånd, der slakteren (den som bløder ut dyret) har så mye som skal gjøres at 100% korrekt stikking er klin umulig. Og redningen for alt dette, er altså bedøvelse. For å si det ironisk; amen.

 

Bear, virker ikke som om du har tatt poenget: De piner dyr på grunn av overtro! Ikke fordi det er nødvendig på noen måte, men pga gammel overtro.

 

Tullball. Alt i religion er ikke overtro. Rutinene innen halal og kosher er hvis du ser bort ifra bedøvelsen ganske lik forskriftene som brukes her i landet. Innen shechita er det ganske nøye beskrevet hva som skal kuttes i stikket. På samme måte som forskriften her i landet også sier noe om hvordan stikket skal utføres.

Endret av Luftbor
Lenke til kommentar
Deres eksempler med at dyr andre steder eller i norge ikke blir behandlet pent, og defor kan vi like gjerne bare misshandle dem enda mer er litt som å si, at i iran dreper de homofile så da kan vi i norge like gjerne gjøre det også, siden vi ikke kan redde dem i iran.

 

Nei, det har noe med hvordan man definerer død.

Er det når hjernen ikke fungerer, eller når hjertet stopper. Eller en kombinasjon.

Begge "kulturene" mener at det er hjernen som definerer døden, isåfall er bedøving før kun en handling for at mennesker ikke skal se at dyret dør. Døden intreffer for begge dyrene når hjernen blir frarøvet blod. Vestlige regler er etter min mening kun en forskjønning av døden for dyr, slik at vi ikke skal bli oppbrakte. Utføres stikking og bløding etter boka er det ingen forskjell mellom de to ihht det som skjer fysiologisk i dyret.

Lenke til kommentar
Men, i spørsmålet rund lidelse, har dere da noen 100% konkrete beviser at det er en lidelse for dyret å slaktes på denne måten med å få strupen kappet?

Det finnes jo videoer der storfe blir plassert i en hjulmaskin som snur den opp ned (stor lidelse for denne type dyr), kutte over halsen også snu hjulet, slippe den løs også kaver kua rundt på gulvet mens blodet og livet renner ut, på denne videoen tok det langt mer enn 1-3 sek.

Lenke til kommentar
Men, i spørsmålet rund lidelse, har dere da noen 100% konkrete beviser at det er en lidelse for dyret å slaktes på denne måten med å få strupen kappet?

Det finnes jo videoer der storfe blir plassert i en hjulmaskin som snur den opp ned (stor lidelse for denne type dyr), kutte over halsen også snu hjulet, slippe den løs også kaver kua rundt på gulvet mens blodet og livet renner ut, på denne videoen tok det langt mer enn 1-3 sek.

 

Kapper du hodet av ei høne og slipper, hva skjer da?

Da er vi på hvordan vi anser hva som er smerte. I dagens Norge blir storfe bedøvet ved bolt, og så dratt opp etter bakbena der stikking og avblødning skjer ved at man kutter strupen (strupe er dog svært lite nøyaktig). Rent slakteteknisk har norske slakteri de samme problemer som religiøs slakting mhp dyrets anatomi. Og uansett, døden intreffer på det eksakt samme tidspunktet for begge metoder. Nemlig bortfallet av blod fra hjernen. Hjertet pumper en god stund etter uansett.

 

Man kunne jo rent teoretisk brukt giljotin på et storfe. Det ville allikevel gjort det samme som disse videoene. Det øyeblikket som gjør at det er blod i hjernen vil man aldri klare å ta vekk, så det er et valg man forsåvidt tar. Man vil ha kjøtt mer enn at det skal være forbud mot slakt.

 

Men vi er egentlig nå kun på kosher. Halal tillater bedøving hvis den er irreversibel.

 

Paradokset; http://www.dagsavisen.no/innenriks/article349090.ece

Lenke til kommentar

Mulig. Men:

Er rituell slakt mer langvarig pine for dyret enn den samiske metoden fordi dyret forblør?

 

– Det er neppe noen tvil om det. Ved religiøs slakting, der man skjærer over strupen slik at dyret skal forblø ved muskelsammentrekninger, går det vesentlig lengre tid før dyret er bevisstløst.

Lenke til kommentar

Mulig. Men:

Er rituell slakt mer langvarig pine for dyret enn den samiske metoden fordi dyret forblør?

 

– Det er neppe noen tvil om det. Ved religiøs slakting, der man skjærer over strupen slik at dyret skal forblø ved muskelsammentrekninger, går det vesentlig lengre tid før dyret er bevisstløst.

Ja, selv om samene ikke burde få noe særbehandling, så er det en vesentlig forskjell.

 

Viser til videoklipp #2 i førsteposten.

 

Tiden i tønna:

0:22 strupen kuttes og kveget får en rundtur i "tørketrommelen"

0:45 kveget spyttes ut

Kveget er i tønna rundt 23sek

 

Tiden på gulvet med avskåret strupe:

1:50 kveget spyttes ut

2:38 kveget kaver på gulvet og reiser seg flere ganger, -kveget er i live når opptaket kuttes

 

Kveget kaver rundt på bakken ca 48 sek

 

Videoen viser at kveg kan være i live over 1 minutt etter strupen er kuttet.

 

Dødskrampe?

Nope, se 1:33

Kveget blir spyttet ut av dødsmarskinen med avskåret strupe, reiser seg og går ut.

 

 

 

Spørsmål til Luftbor:

Hvis din kjære familiehund blir påkjørt og må avlives...

Ville du ha brukt sprøyte, rifle eller kosher ritualet som benyttes på kveg?

Endret av analkløe
Lenke til kommentar
Men, i spørsmålet rund lidelse, har dere da noen 100% konkrete beviser at det er en lidelse for dyret å slaktes på denne måten med å få strupen kappet?

Det finnes jo videoer der storfe blir plassert i en hjulmaskin som snur den opp ned (stor lidelse for denne type dyr), kutte over halsen også snu hjulet, slippe den løs også kaver kua rundt på gulvet mens blodet og livet renner ut, på denne videoen tok det langt mer enn 1-3 sek.

 

Selve livet er ute etter 1-3 sekunder, derimot kan dødskramper forekomme lenge etter at dyret er klinisk sett død. Noen gang sett en hodeløs høne? Det er vanvittig mye fart i dem noen meter, til tross for at hodet ligger igjen på blokka.

 

Hvis hovedpulsåren kuttes klinisk rett i samsvar med luftrør tar det langt fra minutter før dyret er dødt, et voksent menneske har rundt 5 liter blod i kropen, kuttes hovedpulsåren forblør man i løpet av sekunder.

Lenke til kommentar
Spørsmål til Luftbor:

Hvis din kjære familiehund blir påkjørt og må avlives...

Ville du ha brukt sprøyte, rifle eller kosher ritualet som benyttes på kveg?

 

Samme for meg. Hadde jeg hatt kniv så hadde det blitt kosher. Hadde jeg hatt en rifle, så hadde det blitt det. Om jeg skulle dratt til vetrinæren for å gi den sprøyte så hadde vel jeg strengt tatt påført den mer smerte hadde jeg ikke?

Lenke til kommentar

Mulig. Men:

Er rituell slakt mer langvarig pine for dyret enn den samiske metoden fordi dyret forblør?

 

– Det er neppe noen tvil om det. Ved religiøs slakting, der man skjærer over strupen slik at dyret skal forblø ved muskelsammentrekninger, går det vesentlig lengre tid før dyret er bevisstløst.

 

– Kniven må inn i hjernestammen og man kan stikke feil?

 

– Det jobbes mye med kursing og opplæring i dette. Både Mattilsynet og reindriftsnæringen jobber med riktig bruk av krumkniv.

 

Så, det er med synsingen fra byråkratiet da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...