Gå til innhold

Bør Norge tillate kosher- og halalslakting uten bedøvelse?


Bør Norge tillate kosher- og halalslakting uten bedøvelse?  

215 stemmer

  1. 1. Ja, Norge bør tillate kosher- og halal uten bedøvelse

    • Ja, Norge bør tillate kosher- og halal uten bedøvelse
      24
    • Ingen formening.
      8
    • Nei, Norge bør ikke tillate kosher- og halal uten bedøvelse.
      72
    • Nei, Norge må forby både praksisen og import av kosher- og halalslakt.
      111


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå trodde jeg det var opplagt, men la meg presisere;

Hva er det som er aksiomet som definerer bedøvelse eller ei.

 

Et eller annet sted må du altså ta en avgjørelse hvor dette er en plikt.

Det går på hvor utviklet dyret er, naturligvis. Jeg personlig har ikke noe skille, men jeg regner med at det finnes en del regler som setter klare skiller på slikt. De aller fleste her i landet mener at det er forskjell på hva insekter kan føle og større pattedyr.

 

Det er ikke uten grunn at kosher er forbudt i Norge.

 

For å si det på en annen måte: Jeg er ingen buddhist, hvis jeg ga deg det inntrykket.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Det går på hvor utviklet dyret er, naturligvis. Jeg personlig har ikke noe skille, men jeg regner med at det finnes en del regler som setter klare skiller på slikt. De aller fleste her i landet mener at det er forskjell på hva insekter kan føle og større pattedyr.

 

Insikter er vel ikke akkurat dyrene det er snakk.

 

Det er ikke uten grunn at kosher er forbudt i Norge.

 

Det er sant. Og grunnen har en sterk og meget stygg side da det ble vedtatt i 1929.

 

For å si det på en annen måte: Jeg er ingen buddhist, hvis jeg ga deg det inntrykket.

 

Trodde heller du helte mot jainisme.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig er de personlighetsløse. Det betyr ikke at de ikke har følelser.

 

Definer følelser. Og hvilken forskjell gjør det om et dyr har følelser eller ei? Det er ikke som om vi tenker så veldig mye over det når det gjelder mennesker. Rundt 1 milliard mennesker sulter, og garanterer deg at alle de har følelser. Hvis vi lar 1/6 av menneskeheten lide, kan vi jammen la en masse ikke-intelligente kuer lide litt.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig er de personlighetsløse. Det betyr ikke at de ikke har følelser.

 

Definer følelser. Og hvilken forskjell gjør det om et dyr har følelser eller ei? Det er ikke som om vi tenker så veldig mye over det når det gjelder mennesker. Rundt 1 milliard mennesker sulter, og garanterer deg at alle de har følelser. Hvis vi lar 1/6 av menneskeheten lide, kan vi jammen la en masse ikke-intelligente kuer lide litt.

 

Den gammle "siden ikke alle har det bra, kan vi godt la noen ektra lide"

Det holder ikke

Lenke til kommentar
Den gammle "siden ikke alle har det bra, kan vi godt la noen ektra lide"

Det holder ikke

 

Poenget var nå at før vi skal klage på at noen kuer kanskje lider av noe, burde vi sørge for at så få mennesker som mulig lider. Dyrerettighetsgrupper er muligens det mest hykleriske jeg kan tenke meg.

Lenke til kommentar
Den gammle "siden ikke alle har det bra, kan vi godt la noen ektra lide"

Det holder ikke

 

Poenget var nå at før vi skal klage på at noen kuer kanskje lider av noe, burde vi sørge for at så få mennesker som mulig lider. Dyrerettighetsgrupper er muligens det mest hykleriske jeg kan tenke meg.

 

Et sted MÅ man begynne da kan det like gjerne være dyre rettigheter da koster oss i norge ingen ting å ikke torturere dyrene våres, mens vi samtidig prøver å fø mennesker rundt om i verden.

vi må ikke vente til alle mennesker er overvektige før vi kan tenke på dyrene, vi kan tenke på dyrene og prøve å fø folk.

 

Er som å si at først må vi har ferd på jorda før vi kan tenke på menneske rettigheter.

Det er faktisk mulig å gjøre begge tingene samtidig, det er ikke enten eller, det er ja takk begge deler

Lenke til kommentar

Handler vel om hva man prioriterer. Jeg prioriterer mennesket. Jeg spiser kua, og gir egentlig blaffen i om den dødde på 2 sekunder eller 60. Helt ærlig tror jeg ikke behandlingen av dyr nå til dags er noe spesielt hyggelig uansett hvordan du ser på det (se på kyllingindustrien, f. eks.). Hvorfor diskriminere noen på grunn av deres religion når vi ikke er veldig mye hyggeligere mot dyra våre selv?

 

Og om du vil stoppe all dyrelidelse vil det koste noe.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig er de personlighetsløse. Det betyr ikke at de ikke har følelser.

Hvordan vet du det? Har du vært en ku?

Må du være meg for å beskrive min personlighet?

 

En ku har følelser, men ingen personlighet. Hvis den hadde hatt personlighet, ville personligheten manifestert seg i oppførsel som kunne beskrives av andre. Kyr er for enfoldige til at det er meningsgivende å omtale dem som individer.

 

Alle pattedyr har så stor hjerne at de alle har persjonlighet, det sanme har fugler og noen krypdyr.

 

Persjonligheten på pattedyr manifisterer seg bedre jo mer dyret har menneskelig konakt.

viss du se på kyr som lever på en liten gård, der de har daglig kontakt med mennesker og ja til og med andre dyr som hunder vil de få ganske store persjonligheter, på samme nivå som hunder, de blir lekende og skøyer aktige, når du ser dem i øynene ser de tilbake på deg på samme måte som en hund gjør. Det er en ganske drastisk forandring fra dyr som bare står stille og spiser gress

Lenke til kommentar
Alle pattedyr har så stor hjerne at de alle har persjonlighet, det sanme har fugler og noen krypdyr.

 

Persjonligheten på pattedyr manifisterer seg bedre jo mer dyret har menneskelig konakt.

viss du se på kyr som lever på en liten gård, der de har daglig kontakt med mennesker og ja til og med andre dyr som hunder vil de få ganske store persjonligheter, på samme nivå som hunder, de blir lekende og skøyer aktige, når du ser dem i øynene ser de tilbake på deg på samme måte som en hund gjør. Det er en ganske drastisk forandring fra dyr som bare står stille og spiser gress

 

Påstand - Mitt spørsmål

 

Hjernestørrelse er den avgjørende faktoren som bestemmer om noe har personlighet eller ei - Finnes det noe bevis for det? Eventuelt må du veldig spesifikt forklare hva du mener med personlighet, slik at din påstand er falsifiserbar.

 

Personligheten til pattedyr manifesterer seg tydligere når dyret har menneskelig kontakt - antar du at dyr ikke er like "personlige" med hverandre? Hva menes med "Manifesterer seg tydeligere"? Denne påstanden må også være falsifiserbar, og den krever bevis.

 

 

Synes poenget ditt er litt merkelig. Hvis mennesket kan "manifestere personlighet" i et dyr, hvorfor bare unngår vi ikke å gjøre det da? Da har den omtrent ingen personlighet, og ingen klager på at vi dreper dyra.

Lenke til kommentar

Dyr kan lære akurrat som mennesker.

Viss du tar en baby og fjerner ALL menneskelig kontakt vil vedkommnet være på mange måter veldig persjonlighets løst eller ha en ikke menneskelig persjonlighet. vi lærer av våre omgivelser av mennesker rundt oss osv.

 

Det samme gjør dyr, det trenger ikke være mennesker, jeg har sett kuer leke med hunder, har de stor nok påvirking fra hunder "tror" de at de er hunder.

Hunder har ikke ord i stitt språk, men kan lære ord kommandoer av mennesker, altså vi påvirker hvordan hunden tenger og får den til å reagere på ord den egentlig ikke har noe evolusjonær grunn til å skjønne.

 

Og ALLE pattedyr har neo cortex som vi vet har stor påvirking på mennesker og hvordan mennesker tenker, alle pattedyr har denne hjerne delen. Noe som gjør at alle pattedyr har en større mulighet for å lære enn andre dyr, og det er det det handler om, å lære, man lærer hvordan man skal oppføre seg av de rundt seg. Dette gjelder mennesker, kuer og hunder.

Lenke til kommentar
Uansett er spørsmålet om personlighet irrelevant for bedøvelse; det eneste som teller at dyret kan føle.

Siden du er så fryktelig opptatt av følelser for tiden langvindet, så syns jeg vi skal snakke litt mer om det. Hele diskusjonen her går ut på om dyrene blir skadet eller ikke av å drepe dem uten bedøvelse. Selvsagt lider dyrene om de blir slaktet uten bedøvelse. Men dette er jo totalt uinteressant om man ikke sammenlikner med følelsene som induseres hos den andre part.

 

Så hva skjer da når de (konservative) muslimene og jødene blir tvingt til å spise mat de egentlig ikke har lov til å spise i følge sin sannhet? Sett i fra det perspektivet du til stadighet trekker opp, følelsesperspektivet - er det jo helt åpenbart at størst lidelse utspringer av det faktum at religiøse føler at livstroen sin blir tråkket på - ikke det at noen kyr kjenner smerte før de uansett skal dø kort tid etter.

 

Historisk, og faktisk, så har det alltid vært menneskers følelser som har blitt tatt hensyn til i alle sammenhenger versus dyr. Hvorfor gjøre et unntak her? Jeg tror at hvis man avgjør denne saken til "dyrenes fordel", så er det fortsatt gjort på menneskers følelseslivs premisser - ikke dyrenes. Paradoksalt? Ja, det jeg sier er altså at hvis man forbyr slik slakting er det fordi det er så mange (andre) irrasjonelle mennesker som føler seg støtt når et dyr blir pint pga religiøse dogmer og forskrifter. I det store og det hele blir altså ikke dyrenes lidelse tatt hensyn til uansett.

 

Igjen, sett i fra ditt følelsesperspektiv så har feks. kritikk av religion og feilaktige oppfatninger og trosretninger ingenting med saken å gjøre. Så i fra ditt ståsted så taper motstanderene av halalslakting med klar margin. Argumentene dine er derfor ufullstendige (totalt subjektive), for du taler bare dyrenes (følelsesmessige) sak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...