Gå til innhold

Bør Norge tillate kosher- og halalslakting uten bedøvelse?


Bør Norge tillate kosher- og halalslakting uten bedøvelse?  

215 stemmer

  1. 1. Ja, Norge bør tillate kosher- og halal uten bedøvelse

    • Ja, Norge bør tillate kosher- og halal uten bedøvelse
      24
    • Ingen formening.
      8
    • Nei, Norge bør ikke tillate kosher- og halal uten bedøvelse.
      72
    • Nei, Norge må forby både praksisen og import av kosher- og halalslakt.
      111


Anbefalte innlegg

Landbruksministeren vil gjøre alt han kan for å stanse et EU-forslag som kan tvinge Norge til å tillate kosher- og halalslakting uten bedøvelse. – Fornærmende, mener jødisk rabbiner. Helt siden 1929 har det vært forbudt å slakte dyr uten bedøvelse her i landet. Nå kan nye EU-regler tvinge Norge til å tillate det - av hensyn til religiøse følelser.

 

Kosher Certificate en Religiøs offesiell "kvalitetskontroll" slik at du som kunde kan betrygge deg om at dyret er tilstrekkelig torturert før avlivning.

http://www.premiumwalnuts.com/docs/2009-Ko...Certificate.pdf

 

halal.jpg

 

I dag er Norge ett av få land som ikke tillater kosher- og tradisjonell halalslakting uten bedøvelse. De fleste norske muslimer tillater at dyrene bedøves før halalslaktingen, mens bedøvelse vil ødelegge for jøder som ønsker å følge den tradisjonelle religiøse slaktemetoden.

Er forbudet religiøse fordommer?

Jan Benjamin Rødner er advokat og arbeider mye for det mosaiske trossamfunn. Han blir glad hvis EU tillater å slakte dyr uten bedøving. Det vi har innført som en human måte behandle våre dyr på også i dødsøyeblikket, har altså vært forbudt - ikke av humanitære grunner, men av overtro på grunn av religiøse fordommer, sier han.

 

Er kosher- og halalslakting også økonomisk motivert

Regjeringen har i dag, med 59 stemmer mot 55 stemmer, gått inn for å innføre en avgift på halalslaktet kjøtt i norge.

Bakgrunnen for avgiften er at man skal prøve å få produsentene av kjøtt til faktisk å skille halalslakt med vanlig slakt, da produsentene i dag i stor utstrekning bruker halalslakt til alle typer kjøttvarer, fordi det er en billigere prosess enn om man skulle foretatt differensierte slaktemetoder.

 

Eksempler på hvordan slaktingen foregår i praksis:

http://www.youtube.com/watch?v=OdJwdJ_SR6g...PL&index=20

 

Relaterte linker:

http://www.nytid.no/nyheter/artikler/20090...osher-og-halal/

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/slakti...ge-2725973.html

http://no.wikipedia.org/wiki/Halal

http://en.wikipedia.org/wiki/Kosher_foods

 

 

Så hva mener dere?

Bør Norge gi etter for religiøse følelser og tillate rituell slakting av dyr?

Eller bør dyrenes velferd må komme før religiøse «følelser»?

Bør også Norge stå frem som et eksempel og forby import av kosher- og halalslakting uten bedøvelse?

 

Edit: Undersøkelse lagt til. :)

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil tenne på et hvert slakteri som driver med dette innen for norske landsgrense.

 

Det er ille nok at vi faktisk må drepe dyr, men det er foreløping en liten nødvendighet, jeg ser fram til den dagen vi får biffer som har blitt vokset frem i prøverør.

 

At vi skal pine dyr er uakseptabelt de dyrene vi spsier kan føle akurrat samme smerte som oss. og siden når ble kutting av strupe en godkjent dødstraff, selv saudiaarmabia kutter av hoder på sine fanger, de kutter ikke sakte over struper på folka sine. at vi da skal behande levende venser med følelser og som er i stand til å ha frykt på en slik måte kan ikke være godkjent i et opplyst land som norge

Lenke til kommentar
Jeg vil tenne på et hvert slakteri som driver med dette innen for norske landsgrense.

 

Det er ille nok at vi faktisk må drepe dyr, men det er foreløping en liten nødvendighet, jeg ser fram til den dagen vi får biffer som har blitt vokset frem i prøverør.

 

At vi skal pine dyr er uakseptabelt de dyrene vi spsier kan føle akurrat samme smerte som oss. og siden når ble kutting av strupe en godkjent dødstraff, selv saudiaarmabia kutter av hoder på sine fanger, de kutter ikke sakte over struper på folka sine. at vi da skal behande levende venser med følelser og som er i stand til å ha frykt på en slik måte kan ikke være godkjent i et opplyst land som norge

Ja jeg forstår egentlig ikke EU`s motiver for å legalisere rituell torturering av dyr.

Men hva er hensikten med en slik avlivning?

Smaker et torturert dyr bedre?

 

Synes Rødner trekker strikket langt når han forsøker å gjøre forbudet mot kosher-slakting synonymt med antisemittisme.

http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/slakti...ge-2725973.html

Lenke til kommentar

Hva er vitsen? Jeg virkelig sliter med å se hvorfor en gud vil at dyr skal lide før de slaktes og jeg sliter virkelig med å se hvordan de som tror på dette kan forsvare kosher og halal slakting når de vet dyrene lider? Er like dumt som at jeg lager en regel som sier at jeg må tråkke på snuta på en eller annen familiehund før jeg skal lese eventyr for minsten.... Idiotisk BIG time!!!!

 

Folk som hevder at andre skapninger må lide for at deres gud skal være blidgjort burde seriøst gå å sjekke hodet sitt!!!

 

*Undertrykker lysten jeg har til å skyte visse idiotiske mennesker med hagle* (Noe som blir verre og verre.... :mad: )

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Selv om menneskets «rett» til dyrehold for seg selv kan ses på som uetisk, så er det urealistisk at tidsånden vil endres innen den nærmeste framtid (Skjønt vi er på god vei).

 

Det vi kan gjøre, i vår tid, er å påføre dyrene vi holder minst mulig lidelse - f.eks. ved å holde oss for gode til å følge barbarenes skikker ...

 

Kort og godt sagt:

Er like dumt som at jeg lager en regel som sier at jeg må tråkke på snuta på en eller annen familiehund før jeg skal lese eventyr for minsten
Endret av jmk
Lenke til kommentar

Dette viser den forkastelige og ufortjente respekten religion får idag. Vi er virkelig villige til å tillate torturering av dyr fordi diverse religiøse dogmer bruker det i ritualene sine.

 

Hvor skal grensen gå? Er det slikt at religion skal stå over norges lover? Så vidt jeg vet er dyremishandling forbudt.

Endret av Myagos
Lenke til kommentar

Åssen forsvarer du dette da uten å dra inn selve banaliteten, deres gud VIL at dyr skal lide fordi det vil glede ham? Det går jo ikke an å forsvare dette idiotiet og holde seg innenfor reglene i et moderne samfunn rett og slett fordi dette ikke har noe innenfor et moderne samfunn å gjøre!!!! Vi vet at dette er dyremisshandling og det eneste forsvaret disse nogsagter har på dette er at guden deres befaler det :roll: DEN er det mange som tror på i dagens samfunn ja når vi vet hvordan dyrene lider. ...

 

Dette minner meg om homo saken til de kristne, der de snur seg vekk i avsky ovenfor homoseksuelle fordi dette står et sted i boken deres og glemmer totalt at det på de samme sidene i det samme kapitlet står at de også skal steine utro kvinner, ikke spise svin, og drepe de som ikke overholder sabbaten og de som jobber på søndag.... Dobbelt dobbelt hykleri liksom... Kvalmt er det, skikkelig kvalmt, men som Myagos sier, det viser igjen hvor uforskammet stor respekt den jevne mann har for religiøst vissvass når vi bøyer knærne for noe slikt som rett og slett er umulig å forsvare. Så kanskje vi skulle begynne å kalle jøder og muslimers religiøse tro for dyreplager religioner?

 

Det er ikke latterlig dumt engang, bare dumt.... :no:

Lenke til kommentar

Vel, jeg vet ikke helt hvor jeg stiller meg. Om man skal se på det fra et rent dyrisk perspektiv foregår pinsel før døden i naturen allerede. Tror neppe at gasellen på savanaen får en injeksjon bedøvelse før løvinnen setter tennen i stjerten deres for deretter å slite strupen av dem.

 

Smerte og pinsel før døden, slik sett, er i mange tilfeller realiteten i naturen, og er vi mennesker virkelig så sidestilt fra naturen? Per i dag har vi nytet privilegiene av å være kongen på haugen, toppen av næringskjeden og selve drapsmaskinen over alle drapsmaskiner fra naturens side. Hva om det en dag plutselig endrer seg? Om man jumper i et haifylt hav har man gått ned fra toppen av næringskjeden til en del av næringskjeden, selv om haien slik sett ikke spiser mennesker, den bare smaker litt, vondt som det enn kan være.

 

Jeg husker da jeg var mindre, der var en hane som skulle gå med til morgendagens middag. Uten å tenke på det ble hanen fraktet til blokka, øksen hevet og før man viste orde av det sprang det en hodeløs hane rundt på tunet i noen sekunder før den ramla over, ga et par ristinger med føttene før den var stille. Maten var klar.

 

I Norge har man på mange norske gårder fram til nyere tid foretatt både slakt og nødslakt. Om det ikke var en knakk i hodet og strupen skåret over så var det en kule i panna. Dette foregikk naturligvis uten noe bedøvelse av noe slak, utenom det lille knakket da. Men slik har det vært på norske gårder i en årlang tid, før det ble ulovelig å bedrive slakt på gård og alt måtte gjøres av sertifiserte personer. Men, hva er egentlig forskjellen mellom den slakten som har foregått i så lange tider, med denne slakten? Det ender opp med at dyrene dør til slutt, og jeg tviler på at den nevnte hanen som havnet på blokka syntes det var noe spesiellt stas å få hodet kappet av, og jeg tviler at den ville funnet det som noe stas selv med bedøvelse.

 

Vi er en del av naturen og naturen er brutal. Noen lever av å spise andre, slik er naturen. Man må bare inrette seg etter hva som er mat, og hva som ikke er mat. Slik sett ser jeg ikke noe problemer i at de skal få slakte dyrene slik de ønsker, vi har gjort det før og det gjøres selv i Norge den dag i dag. Jeg kan garantere at der er mange småbruk i norge som fremdeles driver praksis av selvslakt, lovlig eller ei.

 

Som det ble sagt over, mat er mat. Sånn er det bare.

 

E1:

Stemte "Ingen formening". Jeg gremmes ikke over hvem jeg er, jeg spiser kjøtt slik jeg er skapt fra naturens side. Gidder ikke tenke over dette.

Endret av Bear^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...