Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ute etter ny forsterker i budsjettklassen. Trenger anbefalinger

Plecto

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg kjøpte for en tid tilbake nye 5" og 8" elementer til bilen min av ok kvalitet (kostet vel rundt 1500kr for alt). Med dette kjøpte jeg den billigste forsterkeren jeg fant på finn.no til rundt 400kr og var egentlig fornøyd nok, det ble en rimelig god oppgradering fra det originale anlegget jeg hadde fra før. Forsterkeren har nå begynt å krangle voldsomt noe som kanskje er forventet :p Jeg er nå på utkikk etter en ny forsterker i budsjettklassen så jeg lurer på om det er noen som kan anbefale noe, gjerne på bruktmarkedet også. Jeg kan vel si at øverste prisramme er på 1000kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke forstå hvordan en forsterker til 400,- kan være noe bedre enn det en god headunit leverer.. Jeg vil ikke anbefale deg noe til den prisen, det er bare å gå til en butikk og si at du har 1000,- og trenger en 4-kanals forsterker, case closed!

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke forstå hvordan en forsterker til 400,- kan være noe bedre enn det en god headunit leverer.. Jeg vil ikke anbefale deg noe til den prisen, det er bare å gå til en butikk og si at du har 1000,- og trenger en 4-kanals forsterker, case closed!

Ja, og da tror du han får noe bra??

Når han kommer til butikken, og sier han ikke har greie på bilstereo, men trenger en 4 kanals forsterker, og har 1000kr å bruke, så får han det dårligste butikken har å tilby, så blir de kvitt møkka...

Bull audio forsterkeren fra transmedia funker helt greit til den prisen ;)

Lenke til kommentar

Vi som har vokst opp med Kent Billebro's annonser i Bilsport og Teknikäns Värld på 80/90-tallet, løfter knapt et øyebryn av denslags... :D

(skal finne fram noen og scanne inn etterhvert. Er jo blitt bilstereohistoriekultur... kulturbilstereohis... bilkulturhistoriestereo... ja, whatever.)

At enkelte dansker finner det nødvendig å annonsere i Norge for å få solgt unna varer, forteller ihvertfall meg litt. Totalprisen på 5-kanalern blir ca. 1900,- tilslutt, noe i overkant for en utgått forsterker litt under a/d/s-nivået. Og en "anbefalt butikkpris 2995" er særdeles villedende. I Tyskland, McHammer er et tysk merke, ligger butikkprisen for denne på 110 Euro...

Endret av transmedia.no
Lenke til kommentar

På bilstereo kan man spare enorme summer ved å handle fra statene.

Jeg har selv handlet litt bilstereo de siste årene, og i snitt har jeg betalt 1/3 av prisen (ink frakt)

Denne burde havne på ca 1000-lappen Kicker ZX200.4

Evt kan du kjøpe denne (kicker ZX200.2) og koble elementene i paralell for 2ohm og ekstra effekt. (Forutsetter at du har 4ohms høytalere)

Ta en titt på ebay, og velg NEW under "Condition". Masse snadder til en veldig hyggelig penge.

Lenke til kommentar

Bull Audio forsterkeren virker som mye for pengene.

Testvinner er den ihvertfall.

Bull Audio er såvidt jeg forstår billigserien/datterselskap elns til Rainbow Audio som ca aldri taper en test.

Blir vel lagd i østen mens Rainbow blir lagd i Tyskland, men kvalitetskontrollen av Bull Audio blir gjort i Tyskland av Rainbow..

Rett meg her om jeg er helt på jordet Transmedia..

Lenke til kommentar
På bilstereo kan man spare enorme summer ved å handle fra statene.

Jeg har selv handlet litt bilstereo de siste årene, og i snitt har jeg betalt 1/3 av prisen (ink frakt)

Denne burde havne på ca 1000-lappen Kicker ZX200.4

Evt kan du kjøpe denne (kicker ZX200.2) og koble elementene i paralell for 2ohm og ekstra effekt. (Forutsetter at du har 4ohms høytalere)

Ta en titt på ebay, og velg NEW under "Condition". Masse snadder til en veldig hyggelig penge.

Kicker er overpriset her i landet ja, men jeg vil ikke si den forsterkeren der er noe bedre enn den Transmedia anbefaler...

Og de fleste med bittelitt kunskap kjøper ikke en 2kanals forsterker til 4 høyttalere, når disse plasseres både bak og foran ;)

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar
Kicker er overpriset her i landet ja, men jeg vil ikke si den forsterkeren der er noe bedre enn den Transmedia anbefaler...

Og de fleste med bittelitt kunskap kjøper ikke en 2kanals forsterker til 4 høyttalere, når disse plasseres både bak og foran ;)

Jeg har ikke noe kjennskap til Bull Audio, så det kan godt hende det er gode forsterkere, men jeg blir litt skeptisk når produsenten oppgir tall som er helt urealistiske.

Ifølge den tekniske dokumentasjonen som kan lastes ned fra Bull Audio oppgir de:

AMP 4.200

4x100w @ 4ohm

4x170w @ 2ohm

2x350w @ 4ohm (bridge)

Når så sikringen er på 36A kan man lure på hvor den skal hente kreftene fra.

http://www.bullaudio.com/downloads/pdf_technische_daten.pdf

Og nei, man kjøper normalt ikke en 2-kanals forsterker når man har høytalere både bak og fremme. Men jeg tenkte det var verdt å nevne siden trådstarter vil holde prisen nede.

Man får ofte litt mer power for pengene ved å gå ned til 2 kanaler. Men som du påpeker er det ikke så heldig mtp. fade.

Lenke til kommentar
Er ikke så gæli det, med 36A sikring så kan den levere maks ca 500w, så 4x100 er nok ikke så langt unna sannheten ;)

Hva med 4x170w @ 2ohm og 2x350w @ 4ohm ?

680-700w som krever over 800w om det er klasse D med 85% effektivitet. Om det er en mosfetforsterker snakker vi plutselig over 1000w. Da får den sikringen det varmt rundt ørene :)

Som sagt, det kan godt hende det er knallgode forsterkere, men effekten de oppgir stemmer ikke.

Lenke til kommentar

Som du sikkert ser av dataarket du linker til, er dét sinus-watt oppgitt ved 1% THD. Er vel den gamle DIN-standarden å måle effekt på det der, som endel tyskere fortsatt er underforstått med.

Dette er de effektene jeg (og BullAudio) oppgir;

* 4 x 50 watt RMS @ 4 ohm

* 4 x 70 watt RMS @ 2 ohm

* 2 x 130 watt RMS @ 4 ohm

De RMS-effektene finner du her (side 2):

Forsterkere , og der er da RMS oppgitt ved 0,03% THD, som er sammenlignbart med de aller fleste andre seriøse merker.

Endret av transmedia.no
Lenke til kommentar
Som du sikkert ser av dataarket du linker til, er dét sinus-watt oppgitt ved 1% THD. Er vel den gamle DIN-standarden å måle effekt på det der, som endel tyskere fortsatt er underforstått med.

Dette er de effektene jeg (og BullAudio) oppgir;

* 4 x 50 watt RMS @ 4 ohm

* 4 x 70 watt RMS @ 2 ohm

* 2 x 130 watt RMS @ 4 ohm

De RMS-effektene finner du her (side 2):

Forsterkere , og der er da RMS oppgitt ved 0,03% THD, som er sammenlignbart med de aller fleste andre seriøse merker.

De tallene så betraktlig bedre ut. Dokumentet jeg fant burde aldri vært skrevet, og ihverfall ikke lagt ut på nett.

Vet du om den er klasse-D?

PS: Du skriver 4x70w @ 2ohm, men i dokumentet du linker til står det 4x60w @ 2ohm.

Lenke til kommentar
Dokumentet jeg fant burde aldri vært skrevet, og ihverfall ikke lagt ut på nett.
For en HiFi-interessert tysker eldre enn 35 år gir de tallene fullgod mening, om enn de nok har gått ut på dato nå ja.

Vet du om den er klasse-D?
Det vet jeg at den ikke er, ja.

De aller fleste klasse-D er monoforsterkere med begrenset frekvensområde beregnet på subwoofere, fullregister-forsterkere med drift i klasse-D er sjeldnere og betraktelig dyrere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...