sjefen_ Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Jeg skal ha en linuxpc til å kjøre eggdrop for meg. Den skal stå uten skjerm i skapet, og derfor vil jeg gjerne koble til den vi telnet, elns. Skal også la en kompis gjøre dette fra seg. Kjører Red Hat 6.2 (nyeste som pc'en tilfredstiller kraven til, seff uten noe grafisk) Hvilke porter brukes når man kobler til pc'en? Og hva må kjøres på den for å få kontakt med den? (får ikke kontakt med den via telnet i nettverket) Er newbie så det holder, første pc ,med linux på, men har da fått den på nett, og fått inn eggdrop, ganske fornøyd med det. Får ikke startet eggdrop da, det vil den ikke Lenke til kommentar
Azton Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Istedet for telnet, prøv putty.. husker ikke url, men et kjapt søk på www.google.com fikser nok biffen. Lenke til kommentar
Ughskakk Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Nå skal jeg absolutt ikke påstå at jeg er noen linux ekspert heller, men.. Ofte er telnet tilgang skrudd av i default installasjoner av linux pga sikkerhets hennsyn. ssh tilgang derimot er som regel mulig. ssh gir deg jo de samme mulighetene som telnet, men krypterer komunikasjonen over nettet. Hvis du mangler en ssh klient på pc'en så kan du jo for eksempel hente ned putty. Dette er en liten og veldig grei telnet/ssh klient. Ellers bruker telnet (default) port 23 og ssh (default) port 22. Håper det er til hjelp. -Ughskakk Lenke til kommentar
adyton Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Putty er en bra telnet client bare søk Putty på google så finner du den med en gang (som nevnt ja) Det er best å bruke ssh, ikke telnet. SSH er mye mer sikkert. SSH porten er 22 og telnet er 23. Hvis ikke ssh funker kan du installere ssh ved å logge inn på telnet. Porten du skal koble til bestemmer du i configruasjonsfilen til eggdrop, hvis du ikke har stilt på dette er standard port: 3333 Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 21. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2003 Hmm, har prøvd med Putty, telnet, ssh og de to andre mulighetene, vet at pc'en er i nettverket da jeg får pinga den, tror det er noe jeg må kjøre/enable et ellerannet sted BTW: finnes det noe ala eggdrop til windows? Lenke til kommentar
zuhr Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 du kan styre eggdropboten din via telnet ved å telnete til porten. Skal du styre selve servern må du bruke ssh. et greit program som du kan koble til ssh via windows er feks putty. ssh bruker port 22. ssh er mye mere sikkrere enn telnet. Skal den være åpen for telnet mot nett er det hauger med sikkerhets hull som følger med telnet. Lenke til kommentar
zuhr Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Hmm, har prøvd med Putty, telnet, ssh og de to andre mulighetene, vet at pc'en er i nettverket da jeg får pinga den, tror det er noe jeg må kjøre/enable et ellerannet sted BTW: finnes det noe ala eggdrop til windows? Det finnes faktisk eggdrop for windows. Prøv www.google.com Husker jeg drev med det for en del år siden. hihi 8) Lenke til kommentar
Cicero111 Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Må huske å starte ssh-server (sshd), og åpne evt. firewall for port 22. Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 21. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2003 Hmm, noen som kan kjapt forklare meg hvordan ssh server startes? sshd ga ikkeno, man sshd gav også lite resultat EDIT: prøver først å få alt til i LAN slik at firewall/NAT problemer utelukkes Lenke til kommentar
xeon Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 Hmm.. 6.2... prøv '/etc/init.d/sshd start' '/etc/rc.d/sshd start' eventuelt prøv å bytte ut start med -h, --help, help eller noe slikt.. eventuelt : find / -name '*sshd*' Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 21. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2003 Æsj, tror jeg nok har fjernet den fra installasjonen, iallefall så finner jeg ingen sshd ting i det hele tatt. Prøvde alt du skrev. Men hvordan startes en telnet server? Mener at jeg krysset av den. Noen nevnte noe om sikkerhet, er telnet veldig usikkert? Skal være mulig å logge på gjennom internett etterhvert. Lenke til kommentar
skoTner Skrevet 22. mai 2003 Del Skrevet 22. mai 2003 Putty finner du forøvrig her: http://www.citri.no/putty.exe Mvh, Andreas Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 22. mai 2003 Del Skrevet 22. mai 2003 Legg inn webmin. RPM finner du på www.webmin.com. Der har du mulighet til å redigere hvilke tjenester du skal kjøre direkte. F.eks. telnet. prøv også å legge inn apt-rpm fra apt.nlc.no (ta den for 7.1, og rediger /etc/apt/sources.list slik at du laster ned filene for redhat 6.2) apt-get install openssh-server (evt. en /etc/init.d sshd start etterpå) Lenke til kommentar
Cicero111 Skrevet 22. mai 2003 Del Skrevet 22. mai 2003 Selv kjører jeg openssh-server. Hvis du ikke finner sshd er antagelig ikke serveren installert. Kjenner ikke redhat, men er rart om det ikke er med en ssh server på distroen. Du får søke i rpmarkivet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå