redsword Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Hei! Har et lite (STORT) problem.. jeg har hatt bilen i noen måneder.. å bilen har kokt 3 ganger siden da!!! 3 gangen var i går kveld under salg :S Hvordan finner jeg ut om det kan være vannpumpa som har gått? Evt andre råd? mvh Cato. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Er tempen fin på tomgang, men motoren går varm så fort du får last/motbakke er vannpumpa problemet. Lenke til kommentar
redsword Skrevet 9. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2009 Tempen er ikke fin på tomgang heller... har sjekket vannpumpa nå. å den er ikke ødelagt :S mistanker om topplokk eller toppen i seg selv? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Hei, dersom vannpumpen fungerer, så skal varmen fra motoren transporteres rundt med vannet. Vannet kjøles ned i radiator og varmes opp i motor. Dersom problemene oppstår særlig ved tomgang, kø og saktekjøring, så kan det være vifte fremme med radiator som ikke fungerer. -Skru varmapparatet på fullt og se om temperaturen går ned. Varmapparatet er tilstrekkelig til å kjøle en motor på tomgang. Spess når det er så kaldt ute som nå. Dersom problemene oppstår stort sett hele tiden, så sirkulerer vannet dårlig. Derom varmapparattrikset ikke virker, men vannpumpen virker, så mangler det vann. Årsaken til dette kan være gåen topp-pakning. Eksos trenger inn i kjøevannssystemet og fortrenger vannet. Symptomer på dette kan være slanger sprikker pga trykkstøtene. BMW og 6 syl motor + alutopp spiser topp-pakninger. Toppen er lang og vrir seg lett når man slurver med å kjøre motoren varm. Lykke til! Lenke til kommentar
Frank Stokke Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 (endret) Før du skifter toppakning bør du sjekke grundig for lekkasje. F.eks. ikke uvanlig at termostathuset lekker på disse. Dersom du må etterfylle kjølevæske regelmessig bør du, ved kald motor, skru ut lufteskruene (mener det er to stk, én på termostathus og én på radiator) og fylle opp ekspansjonstanken med kjølevæske. Dette skal fjerne all luft i systemet. Dersom tempen er normal nå er problemet luft i systemet. Da er det lekkasje et sted. Toppakningen er en mulighet ja... Du har også sjekket at termostaten faktisk fungerer som den skal? Altså at den nedre radiatorslangen ikke blir særlig varm før motoren har driftstemp. Testen må naturligvis utføres uten luft i kjølesystemet... At denne er defekt er dog tvilsomt siden problemet tydligvis oppstår så sjeldent. Når koker den? Ved stor belastning, normal kjøring, tomgang..? Hvilken årsmodell er det? Kilometerstand? Endret 9. oktober 2009 av Frank Stokke Lenke til kommentar
redsword Skrevet 10. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2009 Har bestilt termostat nå da. bare for en sikker sjekk på det. å luftinga har vi drevet med LENGE. å oppfylling med veske har vært opptil 6,7 liter. det er ikke Usannsynlig at det kan være lekkasje en plass. men skal sjekke litt her og der Den går på rødt uansett hvor langt jeg kjører.. *måtte stoppe 10 ganger på 7,8 kilometer.* BMW 520ia 1997 233.000km Lenke til kommentar
redsword Skrevet 14. september 2010 Forfatter Del Skrevet 14. september 2010 Moderator!! slett denne tråden, eller merk som løst.. Har endelig funnet feilen... for en del måneder siden da men... HELE greia som gjorde alt, var en stakkars liten tappeskrue som hadde løsnet og skvettet vann.. rart man ikke har merket dette på bunnplaten? menmen.. alt er fikset og bilen er i GOD stand! takk for all hjelp ihvertfall Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå