audude Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Har litt lyst å klokke min core i7-860. Ikke så mye, men bare for å prøve ut litt. Har ikke klokka noe før, så jeg lurer på om noen har noen tips/triks eller guider for klokking av den cpu'en. Utenom i7-860 har jeg et Gigabyte GA-P55-UD4, P55, Socket-1156 og Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 ram, samt Zalman CNPS10X Quiet CPU Cooler for kjøling av cpu. Må man skifte på ting i bios'en eller finnes det programmer til HK som man kan bruke til å klokke med? Flaut å være newb, men en plass må man starte;) Lenke til kommentar
weebl Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 anbefaler sterkt å klokke i bios ja! Lenke til kommentar
audude Skrevet 8. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2009 Okey:) Noen tips/guider ang. hvordan? bare stille på multiplier, eller volt eller whut? er helt grønn på dette, men det kan da ikke være så veldig vanskelig bare man går rolig fram. Lenke til kommentar
_sindre_ Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Du kan starte med en forsiktig økning av BCLK. Lenke til kommentar
audude Skrevet 8. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2009 Du kan starte med en forsiktig økning av BCLK. Nice. økte fra 133 til 146 og nå er mhz på ca. rundt 3ghz. I følge everest ligger cpu på 26c og de forskjellige core'a på 34-35c idle. Er det bare til å øke BCLK til jeg ikke tørr mer, eller må jeg forandre på noe volt? Lenke til kommentar
_sindre_ Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Det er relativt trygt å øke BCLK, når systemet blir ustabilt må du senke den litt igjen, eller trikse med andre innstillinger for å få den stabil. Et fint programm for stabilitetstesting er OCCT. Lenke til kommentar
audude Skrevet 8. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2009 Har nå testa litt diverse BCLK. Kjørte nettop OCCT test; Medium data test, Priority normal og HyperThreading. Kjørte uten problem i 1 time med 3.528GHz contra 2.8GHz normal Bus freq er 168.0 contra 133 normal. Tempen lå på 65-73 gracer C under 100% load. Er dette normalt eller dårlig? Prøvde tidligere med 172MHz fsb/3.612GHz men da fikk jeg feil på noen core's etter 3-4 min. Skifta da tilbake til 168/3.528 å kjørte en time uten problem.. Lenke til kommentar
_sindre_ Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Det er jo en fin overklokk det. Skal du høyere må du nok finjustere noen spenningsverdier, her er prosessorspenningen den mest sentrale Lenke til kommentar
audude Skrevet 8. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2009 ok. gidder ikke begynne med noe finjusteringer nå. er godt fornøyd med at jeg fikk 3,5GHz:) Tempen nå på idle er 38-42 grader på alle cores og som sagt opp i 73grader under 100% load. Er dette grei temp tro? kommer jo aldri opp i så høy temp under spilling uansett, så tror det blir bra. ellers vil jeg takke så mye for hjelpen. Lenke til kommentar
UniQueKakarot Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Hva står Vcore på da? Hvis du har den på auto så vil den overvolte cpu'en noe veldig når du klokker så høyt. Så det lønner seg å laste ned CPU-Z, sjekke Vcore og justere den ned til systemet blir ustabilt. Lenke til kommentar
audude Skrevet 9. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2009 Hva står Vcore på da? Hvis du har den på auto så vil den overvolte cpu'en noe veldig når du klokker så høyt. Så det lønner seg å laste ned CPU-Z, sjekke Vcore og justere den ned til systemet blir ustabilt. Core Voltage står på 1.312 nå. Lenke til kommentar
_sindre_ Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Du kan sikkert senke den en del, prøv å starte med 1.25V Lenke til kommentar
audude Skrevet 9. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2009 Du kan sikkert senke den en del, prøv å starte med 1.25V Den kjører på auto. Hva er vitsen med å senke volten? kjører stabilt og ingen problemer i spilling eller noe. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 (endret) Du kan sikkert senke den en del, prøv å starte med 1.25V Den kjører på auto. Hva er vitsen med å senke volten? kjører stabilt og ingen problemer i spilling eller noe. Generellt sett er det optimalt å kjøre CPU på minimum spenning som er mulig uten at det fører til ustabilitet, men å finne akkurat tippepunktet krever jo en del tidkrevende testing. Fordlene er: - Mindre unødvendig varme - Mindre strømforbruk - Lengre levetid (dog, ved mindre spenningen er veldig høy så vil den sansynligvis leve mye lengre enn du trenger uansett, så det punktet kan du se litt bortifra). Sånn sett er det ikke nødvendig å finjustere dette, men det har noen fordeler. Til OP: Ellers forøvrig så ville jeg annbefalt å google etter en overklokkingsguide for i7. Du vil få mange treff på veldig gode guider som har mye mer info enn det du vil få stykkevis her. Det er bedre å lese en guide ført og så heller spørre på forumet dersom det var noe du ikke forsto i guiden. -Stigma Endret 10. oktober 2009 av Stigma Lenke til kommentar
khaakon Skrevet 10. oktober 2009 Del Skrevet 10. oktober 2009 (endret) Du kan, hvis du vil, leke med noen av spenningene i Windows og du slipper å måtte restarte. Må man skifte på ting i bios'en eller finnes det programmer til HK som man kan bruke til å klokke med? Jeg har *(lasta ned nyeste) installert Easytune 6 fra Gigabyte. Ble ganske imponert over mulighetene så snart jeg fant fram til avanserte instillinger (små knapper). Man kan få gjort enkle klokketing , bclk/minne, og tulle med noe volt - her også muligheten for å stille spenningen litt ned (mindre varme på stock?) Man kan og lage sin egen profil for CPU vifta. Tilogmed 4890'n min kan stilles core/ram hastighet på i ET6. Endret 10. oktober 2009 av khaakon Lenke til kommentar
langtongting Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Hiver meg på denne, da jeg har samme CPU. Har brukt OC Genie på mitt MSI P55-GD65, men Core Voltage legger seg litt for høyt, med påfølgende temperatur. Tenkte derfor å klokke den selv opp til rundt 3,3Ghz, og lurer derfor på hvor lavt jeg bør legge core voltage før jeg begynner økning av BCLK? Er selv ikke dreven med OC, så er det noe annet jeg bør stille på? Ellers så må jeg vel skru av Turbo Mode, Spread Spectrum og EIST? Lenke til kommentar
_sindre_ Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 1.25V på cpu vil sikkert gå greit, er det stabilt her prøver du enten gradvis høyere frekvens, eller gradvis lavere prosessorspenning. Lenke til kommentar
langtongting Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 1.25V på cpu vil sikkert gå greit, er det stabilt her prøver du enten gradvis høyere frekvens, eller gradvis lavere prosessorspenning. Så det er ev. mulig at jeg kanskje kan kjøre lavere enn 1.25V også? Lenke til kommentar
_sindre_ Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 Jepp, det varierer fra prosessor til prosessor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå