FonderPrism Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Jeg kom over en oppgave fra en midtveis-eksamen i MAT1100 (UiO) jeg ikke får til. Har prøvd mange forskjellige metoder, men får ikke rett svar. Oppgaven er slik: . cot eller cotangens er forøvrig definert slik: . Her finner du hvordan WolframAlpha løser det, men problemet er at vi ikke har lært cosecant-funksjonen, og jeg tror heller ikke vi skal lære den, så jeg tror ikke jeg kan løse oppgaven slik. Så kjempeflott om noen hadde tatt seg litt tid og prøvd å løse denne oppgaven, eller gitt meg et dytt i riktig retning Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Hva med substitusjon? Ser du den deriverte til noe innenfor funksjonen? Lenke til kommentar
FonderPrism Skrevet 8. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2009 2u er den deriverte til u^2 viss det er det du mener? Men substitusjonsmetoden må jeg vist friske litt opp, ser jeg når jeg slår opp i formelsamlingen fra VK2 Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Det stemmer. Derfor kan du jo skrive: Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Er det nokon enkel måte å løyse det integralet på, wingeer? Eg kom ikkje på nokon, men ved å skrive om uttrykket litt, og gjere ein substitusjon til, kan ein kome i mål: La , og set . Denne substitusjonen gjer at ein får forenkla integranden veldig, om eg har gjort rett. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Er det nokon enkel måte å løyse det integralet på, wingeer? Videre er Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Ja, greit nok, men problemet er at vi ikke har lært cosecant-funksjonen, og jeg tror heller ikke vi skal lære den, så jeg tror ikke jeg kan løse oppgaven slik. Lurte på om det var nokon andre måtar enn den eg nemnte. (Som fungerer, om eg gjorde rett når eg rekna slik...) Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Ja, greit nok, men problemet er at vi ikke har lært cosecant-funksjonen, og jeg tror heller ikke vi skal lære den, så jeg tror ikke jeg kan løse oppgaven slik. Lurte på om det var nokon andre måtar enn den eg nemnte. (Som fungerer, om eg gjorde rett når eg rekna slik...) Ah! Det så jeg ikke. Litt rart å få et integral som løser seg til cotangens når en ikke har hatt om cosecant og secant synes jeg. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Mogeleg det, men det er jo mogeleg å gje svaret som -1/tan(t^2), i staden for -cot(t^2). Med substitusjonen eg nemnte er det det ein kjem til fyrst. Lenke til kommentar
FonderPrism Skrevet 9. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2009 (endret) Cotangens er jo derivert slik som dette: . Så jeg tenkte at da kan jeg bare bruke dette, og gå direkte til cotangens, uten å bruke cosecant..? Eksamenen jeg fant oppgaven i er forøvrig fra 2003, så det kan være pensumet er noe forandret siden da. Jeg finner ihvertfall ikke noe om cosecant i pensumet. Endret 9. oktober 2009 av purity Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Ja, om du kjenner den/den er gitt, so skal vel det vere greit. Vil du gjere det på den litt meir tungvinte måten vert det slik: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor . La . Det gjev at får ein då: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå