Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst]Trenger hjelp til å finne et ubestemt integral

Anbefalte innlegg

Jeg kom over en oppgave fra en midtveis-eksamen i MAT1100 (UiO) jeg ikke får til. Har prøvd mange forskjellige metoder, men får ikke rett svar.

Oppgaven er slik:

mimetex.cgi?-cot(t^2). cot eller cotangens er forøvrig definert slik: chart?cht=tx&chl=(cot)' = -\frac1{sin^2x}.

Her finner du hvordan WolframAlpha løser det, men problemet er at vi ikke har lært cosecant-funksjonen, og jeg tror heller ikke vi skal lære den, så jeg tror ikke jeg kan løse oppgaven slik.

Så kjempeflott om noen hadde tatt seg litt tid og prøvd å løse denne oppgaven, eller gitt meg et dytt i riktig retning :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, greit nok, men
problemet er at vi ikke har lært cosecant-funksjonen, og jeg tror heller ikke vi skal lære den, så jeg tror ikke jeg kan løse oppgaven slik.

Lurte på om det var nokon andre måtar enn den eg nemnte. (Som fungerer, om eg gjorde rett når eg rekna slik...)

Ah! Det så jeg ikke. Litt rart å få et integral som løser seg til cotangens når en ikke har hatt om cosecant og secant synes jeg.

Lenke til kommentar

Cotangens er jo derivert slik som dette: chart?cht=tx&chl=(cot)' = -\frac1{sin^2x}.

Så jeg tenkte at da kan jeg bare bruke dette, og gå direkte til cotangens, uten å bruke cosecant..? chart?cht=tx&chl= \int \frac{1}{sin^2 u} du = -cot(u) + C

Eksamenen jeg fant oppgaven i er forøvrig fra 2003, så det kan være pensumet er noe forandret siden da. Jeg finner ihvertfall ikke noe om cosecant i pensumet.

Endret av purity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...