Gå til innhold

Katteproblem: Gjør fra seg utenfor kassa


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk

 

Vi har en 9 mnd gammel Abyssiner / Somali variant, som for tiden går på steralized for fra Royal Canine. Vi har problemer med at han av og til gjør fra seg utenfor kassen sin. Det kan være snakk om 50 cm unna, eller 1m, men alltid på badet, der kassa står. Det virker ikke som det har noe med hvor ofte vi skifter sanden, for i går var det kun 1 dag siden, og da var det på'n igjen. Jeg ringte dessuten til 2 veterinærer, som gav meg tullesvar. Hun ene mente jeg burde straffe katten ved å ta den i nakkeskinnet og bort til avføringen og si nei, dereetter putte den i kassen. Den andre mente jeg skulle leve med det.

 

Har noen vært borte i dette før og har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan være enig i at det er en guttunge på sett og vis, men problemet er at den vet innerlig godt at kassa er til for og brukes, og bruker den i 9 av 10 tilfeller. Den pleier også og dra vekk teppet og drite under der. En gang dro den også teppet oppå igjen. Problemet er at jeg får lyst og hive han på dør hver gang han gjør slikt, noe som er innmari synd, for han er ellers ganske så omgjengelig.

Lenke til kommentar

min og gjorde slik.. fant først ut at det var pga kassa sto fornærme maten.. flytta maten til stua.. 0 prob... i et par mnd.. å så kom det litt igjenn...

 

 

men så fikk jeg meg en kattunge.. å etter den så er den akuratt som om den skal "vise" at den er voksen.. ikke en gang har den gjort noe annet enn å gå fint i kassen.. den bruker kloretreet som den aldri brukte før.. å ting er en fryd =)

Lenke til kommentar
Jeg kan være enig i at det er en guttunge på sett og vis, men problemet er at den vet innerlig godt at kassa er til for og brukes, og bruker den i 9 av 10 tilfeller. Den pleier også og dra vekk teppet og drite under der. En gang dro den også teppet oppå igjen. Problemet er at jeg får lyst og hive han på dør hver gang han gjør slikt, noe som er innmari synd, for han er ellers ganske så omgjengelig.

 

Haha, akkurat som ene katta vi hadde. Hun brukte å pisse og drite i en slik liten spade som vi brukte for å skuffe aske ut av peisen. Dette skjedde utelukkende hvis hun var stengt inne når det ikke var folk hjemme, så tanken var jo god da. ^^

 

Du må nok bare slå deg til ro med at katter finner på faenskap av og til, det regner jeg med at du også gjør? Hvis det er noe den gjør ofte, så finnes det sikkert mange triks man kan bruke, men vi har aldri hatt innekatter, slik at kattene alltid har sagt fra at de vil ut, når de skal gjøre fra seg.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Klikkertrening fungerer bra. Det går generelt sagt ut på at du skal belønne dyret når det gjør noe bra, og ignorerer det som er dårlig på en måte.

 

Les litt om klikkertrening, og skaff deg en klikker. Det får du kjøpt på dyrebutikker. Er som oftest i hundeavdelingen.

 

Så tar du å "klikker inn katten", altså lærer den at klikkeren er en "belønning" (om du leser litt mer om klikkertrening forstår du kanskje det litt bedre), det gjør du ved at du bare klikker, og gir en liten godbit rett etterpå. Dette gjentas en del gang.

 

Så, når du ser at katten din går på do i kattedoen, lar du den gjøre seg ferdig, og akkurat i det den er ferdig med sitt nødige klikker du og gir den kos og ros.

 

Når katten går på do andre plasser, løfter du den opp, og setter den i kattedoen. Uten å si eller slå eller stappe nesa i bæsjen eller noe sånt.

 

Dette vil gjøre at katten forbinder det å gå på do i kattedoen med noe positivt, og dermed vil katten gjøre dette oftere.

 

Klikkertrening er som regel brukt på hunder, men kan faktisk brukes på andre dyr også. Jeg har klikkertrent hunder, katter, marsvin og kaniner :p

 

Du kan selvfølgelig lære katten din til andre ting også. Les litt om klikkertrening, det er faktisk ganske morsomt når du forstår konseptet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...