Gå til innhold

Mulige forklaringer på paranormale hendelser!


Anbefalte innlegg

Endeli kom denne tråden. Har selv hatt en skummel opplevelse og noen skumle historier fra samme bygg. Vill gjerne høre teorier på naturlige forklaringer.

 

Jeg sov over hos besteforeldrene til en kompis, han sov i tredje og jeg i første. Jeg hadde tidligere hørt historier fra huset og det rommet spesielt. Mens jeg lå der å prøvde å sove, og skremte meg selv med diverse tanker. Så kom det et mjau fra rommet. De som bor der hadde ingen katt eller noe lignende. Det hele endte med at jeg ble vettskremt og prøvde mer intenst å sove. Det jeg angrer på i dag er jo det at jeg ikke sjekket om vinduet sto åpent.

 

Her er noen historier som jeg har hørt fra huset:

 

På samme rommet som jeg sov, skulle søstra til kompisen min sove. Hun lå å prøvde å sove når hun plutselig kjente noe lett hoppe over sengeteppet. 3-4 enkle hopp, og tenkte selvfølgelig at det var hunden hennes (liten chihuhua), men den passet foreldrene på. Historien går slik at husets tidligere eier hadde en katt.

 

Bestefaren til kompisen min brukte å banne en del før og en eller annen gang når han gikk opp trappa, hadde bestemora observert en person følge etter han. Etter det sluttet han å banne. (historien går slik).

 

Stiller meg alltid åpen for nye ting, men er veldig nøye når det kommer til å forkaste naturlige forklaringer. Rett skal være rett. Forresten hele denne familien er troende når det kommer til overnaturlige ting alt fra spøkelser til ufoer. Mora er synsk/ medium, søstra noe lignende. Kompisen min har selv prøvd å heale, men følte han ble observert å torte dermed ikke gjennomføre prossessen.

Endret av Solid Edge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg hadde tidligere hørt historier fra huset og det rommet spesielt. Mens jeg lå der å prøvde å sove, og skremte meg selv med diverse tanker.

Confirmation bias. Du er blitt fortalt historier om huset og ligger og skremmer deg selv. Trenger egentlig ikke noen utvidet forklaring. I dette tilfellet kan en forklaring være auditory pareidolia.

 

 

Stiller meg alltid åpen for nye ting, men er veldig nøye når det kommer til å forkaste naturlige forklaringer. Rett skal være rett. Forresten hele denne familien er troende når det kommer til overnaturlige ting alt fra spøkelser til ufoer. Mora er synsk/ medium, søstra noe lignende. Kompisen min har selv prøvd å heale, men følte han ble observert å torte dermed ikke gjennomføre prossessen.

 

Dette er jo typiske tegn på suggesjon. (http://no.wikipedia.org/wiki/Suggesjon)

Hele familien bygger opp rundt hendelsene, uten å prøve å forstå hva som har skjedd. Det eneste de gjør er å si at det er noe overnaturlig. Overnaturlig vil faktisk si at det er noe vitenskapen ikke kan forklare. For å si at noe er overnaturlig, så må man altså vite at det er noe vitenskapen ikke kan forklare.

 

Hva mener du med at du er nøye med å forkaste naturlige forklaringer? Mulig jeg oppfatter deg helt feil, så hvis du vil være så grei å forklare hva du mener. :)

 

Historier som dette er gjerne lite detaljerte og derfor vanskelig å kommentere så veldig, men jeg har i alle fall pekt på noen mulige forklaringer. I disse tilfellene så vil jeg helt klart si at suggesjon en en sterk kandidat. Jeg hører kattejammer hver eneste natt, jeg bor i fjerde etasje i et bygg hvor katter er forbudt.

Lenke til kommentar

Det jeg mente var altså, jeg prøver alltid først å finne naturlige forklaringer på ting før jeg stempler dem som overnaturlig. Har enda ikke stemplet noe som overnaturlig, men det betyr ikke det heller at jeg kan forandre mening. Jeg ender gjerne opp med, etter at noen forteller om en overnaturlighendelse, å stemple den som uforklart og ikke mulig med tanke på manglende detaljer og tilstedeværelse under hendelsen.

 

var litt dårlig formulert i forrige innlegg, forhåpentligvis er dette bedre formulert.

Lenke til kommentar

Jeg vil aldri stemple noe som paranormalt, av den enkle grunn at det ikke finnes noen kriterier jeg kan sjekke for å etterprøve at det faktisk er paranormalt.

Det blir litt som å si at alle kaker en ser i bakervinduet er marsipanrødbetekaker bare fordi du ikke kan smake på dem. Men du kan banne på at dersom du smaker, så er det ikke rødbeter i noen av dem.

Lenke til kommentar

Er ikke paranormale hendelser en motsigelse i seg selv?

 

Dersom noe skjer, så skjer det av naturlige hendelser - selv om det skulle være spøkelser eller ånder, for dersom de eksisterer er de en del av naturen. Det blir da interessant å undersøke disse hendelsene. De er ikke annet enn uforklarte fenomener før man eventuelt får forklart dem.

Lenke til kommentar

Jeg leste en bok av Derren Brown hvor han snakket litt om slike paranormale hendelser. Han forklarte hvordan slikt kunne sammenlignes med tryllekunstner. Hvis man f.eks. viser en kortkunst til en person flere ganger vil personen som ser kunsten komme lenger og lenger vekk fra hvordan kunsten utføres etter flere ganger han ser den. Grunnen til det er at sinnet har en uvane (som nevnt tidligere) å lage sammenhenger der det ikke er noen, altså at det overbeviser seg selv om at det og det kortet er der og der uten at det er noen spesiell grunn for det, altså lager sinnet sin egen blindvei. Derren Brown fortalte at hvis ikke sinnet hadde hatt denne evnen ville det ikke vært en eneste tryllekunster i verden.

 

Hvis denne personen skal forklare trikset videre til en annen personen vil han automatisk inkludere sine feiltakelser, noe som vil få trikset til å høres ut som ren magi. Det samme vil skje når man forklarer en hendelse man ikke forstår, man forklarer den ukorrekt. Selv om personen prøver så godt han kan å fortelle hendelsen så konkret som mulig vil han automatisk ha dratt irrasjonelle konklusjoner som han ikke kan noe for. Dette er grunnen til at paranormale hendelser først blir paranormale når de forvandles til historier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...