Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst]Beregninger i Serie-parallellkrets - Elektrisitetslære.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmmm... Såg ikke helt korrekt ut nei.

Ka er det egentlig du skal finne?

Tar utgangspunkt i at du skal finne: Rac, Strømmen i gjennom R1 og Spenningen over R1.

1.

Resistansen til Rac må du se på en serieparalell kobling.

Seriemotstanden av R1 og R2 er i paralell med R3. R1+R2 || R3. 5,87kOhm er svaret.

2. Velger å ta spenningen først, da det er mest logisk:

Vs = 5V, må finne Rcb: 2.94kOhm

Spenningen fordeler seg slik: URab = 3.33V. URcb = 1.66V

Spenningen over R1 og R2 fordeler seg slik:

UR1 = 3.33 / 14,2 * 12 = 2,8V

iR1 = 2,81 / 12k = 0.000235 = 235 microA.

Er dårlig på å skrive regnestykker i forumet :) Håper du skjønner hva eg har gjort. Eg skjønte ikke helt ka du har gjort :)

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Hmmm... Den siste der skjønte eg ikke. Kan du ohm's lov? I hvilken sammenheng gjør du disse oppgavene?

Strømmen gjennom R1 blir jo aldri et ohmsk svar. Virker til tider som du roter litt med benevning etc. eller så misforstår eg kraftig hva du mener :)

Lenke til kommentar

Vel, leste det siste svaret ditt sent en kveld og glemte hele greiene.

Nå sier du at strømmen gjennom R1 = Volt?? Hvilken linje går du på? Har dere ikke hatt noen undervisning i disse tingene? Det er en forholdsvis enkel krets å beregne.

MEN, det er flere måter å gjøre den på. Videregående måten som fungerer godt på slike enkle kretser. Den har eg forklart detaljert lenger oppe. Dette er en enkel måte.

Men når eg ser at du går på høgskole så er det jo i hovedsak to måter å ta slike kretser på. Løkkemåten og knutepunktsmetoden.

Ville brukt løkkemetoden her, da den er veldig grei på oppgaver der man skal finne strøm, men det krever litt regning, og har ikke tid nå, kanskje i morgen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...