Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hafslund ødela PC'en min!

Anbefalte innlegg

I forrigårs så satt jeg lykkelig uvitende og sørfet på nettet, men ute på kvelden så fikk vi 3 korte strømbrudd/strømfeil som førte til at PC'en slo seg av.(var litt vind ute)

Den siste gangen for godt?

Det er grønt lys på på HK og PC,en starter vifter og ledlys men intet bilde og HD leden lyser kontinuerlig, uten at det er særlig hd aktivitet.

Har byttet VGA kort og reset cmos, men intet liv å spore.

Hadde det vært HD så ville vel skjermbildet og bios dukket opp med feilmedling på hd?

Strømforsyning eller hoverdkort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Night: Dette blir feil.

Ved slike situasjoner der stømmen går vil man kunne få såkalte "spikes" der spenningen i et veldig lite tidsromm(mikrosekunder) vil stige langt over 220V.

Dette vil kunne knekke en strømforsyning og andre komponenter i pc'en kan også ta skade.

Dette bør tas opp med strømleverandør og forsikringsselskap.

Lenke til kommentar

Hei.

Ville ha tatt ut alle kabler, data/strøm og koblet tilbake strømkabler til HK/skjermkort, testet annen RAM (eventuellt uten RAM for å se om det kom en feilkode).

Det er desverre sånt som kan skje. Jeg flyttet PC-en fra et rom til et annet, noe som resulterte i bytte av HK :( Jeg har før fraktet en PC på henger (flyttelass) uten at noe skjedde.

Lenke til kommentar
Hei.

Ville ha tatt ut alle kabler, data/strøm og koblet tilbake strømkabler til HK/skjermkort, testet annen RAM (eventuellt uten RAM for å se om det kom en feilkode).

Det er desverre sånt som kan skje. Jeg flyttet PC-en fra et rom til et annet, noe som resulterte i bytte av HK :( Jeg har før fraktet en PC på henger (flyttelass) uten at noe skjedde.

har byttet til annen strømforsyning men bare det samme resultat. Samme med et annet vga-kort

Får ikke liv i hd'ene og skjermbilde.

ingen pip eller meldinger, asus P4C800...

Så tidkrevende og kjedelig det hele.

Det viktigste er uansett alle meldingene og filene på hd'ene.

Hvordan skal jeg kunne redde det med nytt hovedkort?

Lenke til kommentar
Hei.

har byttet til annen strømforsyning men bare det samme resultat. Samme med et annet vga-kort

Får ikke liv i hd'ene og skjermbilde.

ingen pip eller meldinger, asus P4C800...

Så tidkrevende og kjedelig det hele.

Det viktigste er uansett alle meldingene og filene på hd'ene.

Hvordan skal jeg kunne redde det med nytt hovedkort?

Lenke til kommentar
Så lenge psu starter å gå er det nok hovedkortet som er gåent.

Dette kan du sjekke ved å jumpstarte psu (google it). :)

Grønn laskes med en svart. Men har inntrykk av at PSU starter. Tror også mest på at HK er ødelagt. Har du testet RAM? Også en ide å ta ut eventuelle tilleggskort.

EDIT: Tror nok HD har greid seg bra. Sett den inn i en annen PC og ta ut data som du trenger. Dersom du kjøper samme HK så er det vel bare "plug and play".

Endret av madammim
Lenke til kommentar

Grønn laskes med en svart. Men har inntrykk av at PSU starter. Tror også mest på at HK er ødelagt. Har du testet RAM? Også en ide å ta ut eventuelle tilleggskort.

EDIT: Tror nok HD har greid seg bra. Sett den inn i en annen PC og ta ut data som du trenger. Dersom du kjøper samme HK så er det vel bare "plug and play".

Har tatt ut minnebrikker, byttet vga-kort, strømforsyning etc etc...intet liv å spore på hd(hd-lyset lyser kontinuerlig) eller på skjermen etc..

Er det mulig å oppgradere hovedkort uten å miste sitt gamle meg på hd?

Lenke til kommentar

Bytte av hovedkort, medfører i de fleste tilfeller at du må installere Windows på nytt. Du kan ta kopier av brukerprofiler, favoritter og alle data - installerte programmer må stort sett installeres på nytt.

Profilene finner du under %windrive%\documents and settings\%user%\

Lenke til kommentar

Bytte av hovedkort, medfører i de fleste tilfeller at du må installere Windows på nytt. Du kan ta kopier av brukerprofiler, favoritter og alle data - installerte programmer må stort sett installeres på nytt.

Profilene finner du under %windrive%\documents and settings\%user%\

Det er det jeg fryktet. Masse arbeide for å få ut brukerprofiler, favoritter og alle data , samt all e-mail siste 2 år!!

Hvor ligger %windrive%\documents and settings\%user%\

??

Lenke til kommentar

Selv om du må installere windows på nytt trenger du ikke miste noenting på harddisken. Slik windows (hvertfall vista og 7) er, kan du velge mellom "Standard installasjon" eller noe slikt og "Egendefinert" eller "avansert" (husker ikke nøyaktig, det er et valg når du setter inn installasjons-cd'en og starter fra den). Dersom du velger den første, vil det nye windows installere seg "oppå" eller "ved siden av" det gamle, slik at det gamle windows ligger i en egen mappe på harddisken, med alle filer og programmer intakte (dog programmene er ubrukelige og må uansett installeres på nytt).

Da kan du ta backup av filer og mapper uten å formatere harddisken. Etter at du har gjort det, ville jeg installert windows en gang til, denne gangen ved å formatere harddisken først (i det avanserte valget). Da får du en tom disk som ikke er fullt av gammalt ræl og ubrukelige programmer.

Selvfølgelig krever en reinstallasjon uansett at du får startet PC'n.

Håper du får i gang PC'n igjen og får reddet filene dine!

Lenke til kommentar

Har tatt ut minnebrikker, byttet vga-kort, strømforsyning etc etc...intet liv å spore på hd(hd-lyset lyser kontinuerlig) eller på skjermen etc..

Hvis du kjøper inn samme modell av Hovedkort som du har i fra før så ser jeg ingen grunn til at Operativsystemet vil trenge reinstallasjon. Kun hvis du velger en annen type hovedkort at du får denne problemstillingen.

Lenke til kommentar
Selv om du må installere windows på nytt trenger du ikke miste noenting på harddisken. Slik windows (hvertfall vista og 7) er, kan du velge mellom "Standard installasjon" eller noe slikt og "Egendefinert" eller "avansert" (husker ikke nøyaktig, det er et valg når du setter inn installasjons-cd'en og starter fra den). Dersom du velger den første, vil det nye windows installere seg "oppå" eller "ved siden av" det gamle, slik at det gamle windows ligger i en egen mappe på harddisken, med alle filer og programmer intakte (dog programmene er ubrukelige og må uansett installeres på nytt).

Da kan du ta backup av filer og mapper uten å formatere harddisken. Etter at du har gjort det, ville jeg installert windows en gang til, denne gangen ved å formatere harddisken først (i det avanserte valget). Da får du en tom disk som ikke er fullt av gammalt ræl og ubrukelige programmer.

Selvfølgelig krever en reinstallasjon uansett at du får startet PC'n.

Håper du får i gang PC'n igjen og får reddet filene dine!

Takker for tips.

Får ikke engang cd/dvd-romen til å åpne opp når jeg trykker på knappen?

?

Lenke til kommentar
Får ikke engang cd/dvd-romen til å åpne opp når jeg trykker på knappen?

Enda mer som peker mot hovedkortet ...

Jeg ville ha koblet harddisken til en annen maskin og kopiert over alle viktige filer fra disken før jeg begynte å gjøre nye forsøk med PC'en din ...

Hmmmm... kjøpe et gammelt P4C800-E på e-bay eller oppgradere hovedkortet?

Noen forslag, finnes vel ikke lenger hovedkort som kjøper agp vgakort?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...