Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Holder på å bytte bremseklosser på min Mazda. Litt hjelp takk :)

Kani

Anbefalte innlegg

Jeg har bytta foran. Det gikk bra. Men bak er det et lite problem. Klossene var jo enkle å sette på, men hvordan får jeg videt dem ut såpass at jeg får calipteret over bremseskiven? Klarer det ikke slik det er nå. Rimelig irriterende. Håndbrekket står ikke på. Er det noen triks jeg må gjøre? Er snakk om flere millimeter... kanskje 4-5.

Edit: Er forresten en Mazda 626 1997-mod.

Endret av Kani
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Klossene var jo enkle å sette på, men hvordan får jeg videt dem ut såpass at jeg får calipteret over bremseskiven?

du må vel trykke tilbake stemplet i calipteret, har ikke noe erfaring med denne modellen men det kan hende du må skru stempelet samtidig som du har trykk på det.. regner med du har satt klossene helt inntil skiven:)

lykke til.

edit: hvis du bytter skivene også kan det lønne seg å vaske de i avfettning lr noe lignende før du monterer (er noe griseri på skivene for lagrings-årsaker)

Endret av VWjetta
Lenke til kommentar
ok. Er det noen som vet om det stempelet bak skal skrues, eller om jeg bare(!) kan tvinge det inn? Har hørt rykter om at det kan tvinges inn foran, men ikke bak...

I tilfelle andre med samme bil lurer så skal det skrues med klokka samtidig som man presser litt. Gjorde det med hendene, og det gikk fint. Men det kan nok være at det sitter slik at man må bruke ei vannpumpetang.

Over til et spørsmål: Har nå skiftet klossene bak. Men det kjennes ut som om at handbrekket ikke "tar" nå. Det virker rett og slett ikke. Er det slik at det må stå littt for å bygge opp trykk, eller hva?

Lenke til kommentar

Kjør noen km med håndbrekket på (pass på varme når det begynner å fungere). De trenger å slite seg til. Det er stor forskjell mellom å kjøpe billigklosser her og å kjøpe dyre klosser etter egen erfaring. Billigklosser trenger mye lengre tid før de i det hele tatt fungerer.

Lenke til kommentar
Kjør noen km med håndbrekket på (pass på varme når det begynner å fungere). De trenger å slite seg til. Det er stor forskjell mellom å kjøpe billigklosser her og å kjøpe dyre klosser etter egen erfaring. Billigklosser trenger mye lengre tid før de i det hele tatt fungerer.

Ok... Takk for det. Da regner jeg med det ordner seg etter hvert. Klossene er fra Mintex, både foran og bak.

Lenke til kommentar

Du må skru stemplene helt inn for og grunninnstille håndbrekk mekanismen inni callipperen. Du må også passe på at vaierne er slakke nok så brekkarmen ligger mot annslag.

Så må du bruke fotbremsen og tråkke stempelet inntil klossen før du rører brekket i det hele tatt. Drar du i spaken mens stempelet ikke har noe og presse på blir alt feil inni der og du må skru stempelet helt inn igjen og grunninnstille på nytt.

Mazda har ofte en 14mm bolt på baksiden av calliperen. Inni der sitter det en 5mm umbrako du kan justere stempelet med så du slipper og kuke med den tanga. Skru det isåfall helt inn og ut igjen så du hører klossene subber i skiva. Ikke alle calliperene har det.

Mintex klossene er helt ok.

Lenke til kommentar
Du må skru stemplene helt inn for og grunninnstille håndbrekk mekanismen inni callipperen. Du må også passe på at vaierne er slakke nok så brekkarmen ligger mot annslag.

Så må du bruke fotbremsen og tråkke stempelet inntil klossen før du rører brekket i det hele tatt. Drar du i spaken mens stempelet ikke har noe og presse på blir alt feil inni der og du må skru stempelet helt inn igjen og grunninnstille på nytt.

Mazda har ofte en 14mm bolt på baksiden av calliperen. Inni der sitter det en 5mm umbrako du kan justere stempelet med så du slipper og kuke med den tanga. Skru det isåfall helt inn og ut igjen så du hører klossene subber i skiva. Ikke alle calliperene har det.

Mintex klossene er helt ok.

Suverent! Skal gjøre det ASAP i morgen tidlig :) Takk!

Lenke til kommentar

Jeg kom til å tenke på at "sylinderen" som går inn i caliperen falt ut da jeg holdt på å skifte klosser. Dette skjedde på begge sider bak. Vil det si at det kan være grunnen til at jeg ikke får motstand på bremsene bak? At jeg må lufte dem? Foran virker dem som dem skal.

Lenke til kommentar
Jeg kom til å tenke på at "sylinderen" som går inn i caliperen falt ut da jeg holdt på å skifte klosser. Dette skjedde på begge sider bak. Vil det si at det kan være grunnen til at jeg ikke får motstand på bremsene bak? At jeg må lufte dem? Foran virker dem som dem skal.

Så fant jeg selv ut at systemet MÅ luftes siden stempelet har vært ute av caliptern. Så da er det next.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Liten bump, men siden jeg jobber med det samme nå, tenkte jeg å høre her før jeg eventuelt lager en ny tråd.

Sliter litt med å bytte klosser bak. Har bytta skive, men får ikke vippet caliper langt nok opp til å ta ut klossene. Slik jeg leste meg frem til det virket det så enkelt å bare løfte toppen av og ta ut klosser, men akk.

Bør det angripes ved at jeg løfter hele caliper av bremseskiven?

IMG_20130714_080229.jpg

Det andre jeg jobber med er så klart også å få skrudd inn stempelet, men siden det her står at vannpumpetang ol kan brukes, regner jeg med at det er selve "ringen" jeg ser bak klossene som bare skal vris mot klokka mens den presses inn.

Takk, hilsen noobmekaniker3k

edit: bilde inn i spoiler og:

pent brukt bremseskive selges! ;)

IMG_20130709_110709.jpg

Endret av zeltex
Lenke til kommentar

Et flott gjensyn med mazda bremsesystemcrap! Trikset hvis du må utvide stempelet litt for å få det på igjen er å legge press på stempelet med en tvinge eller g-nøkkel.. også måtte du skru på noen annet samtidig, mulig dette var en torxskrue.. ettersom dette bare er gjort for å gjøre dette vanskelig for privatpersoner.. noen som gjør at man blir ekstra forbanna og klarer det selv allikevel :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...