Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Søvnproblemer som fører til en depresjon.

Gjest søvnløse_netter

Anbefalte innlegg

Gjest søvnløse_netter

God morgen, kjære brukere på diskusjon.

Jeg lager denne tråden for å få lette litt på tankene, få lette litt på den tunge ryggsekken jeg går og bærer på.

OK, hopper rett i det.

Jeg sliter med søvn. Det med og sovne inn, det med å sove lenge osv. Jeg har nå, i 2 år, slitt med søvn.

Jeg sover hver 3. - 4. dag(er jeg heldig). Jeg sovner ikke fordi jeg er trøtt. Jeg besvimer som oftest, noen gang pga. hodepine, andre ganger uten hodepine. Og når jeg sovner, så sover jeg maksimalt 3 timer.

Dette har gått utover hverdagen min. Jeg får ikke trent noe, fordi jeg er slapp hver dag. Jeg får ikke gått på skole, fordi jeg ikke klarer å konsentrere meg, så jeg droppet ut av VGS(igjen). Jeg kommer meg ikke til psykolog fordi jeg er tvunget til å ta buss, og det tar ca 1 time(må ta bussen gjennom hele byen). Jeg har mistet alle jobbene jeg har fått meg, fordi jeg er alt for slapp til å klare å fungere i hverdagen.

Dette har fått meg i en dyp deppresjon. Jeg har mistet alt. Klarer ikke å se lyset i den evig-lange tunnelen.

Jeg har vært hos ufattelig mange leger. Alle har prøvd alt for å få meg til å sove. Legger ved en liste over all medisin jeg har prøvd(de som jeg husker at jeg har prøvd)

har prøvd følgende medisin:

-Vallargan

-Tolvon

-Remeron

-Circadin

-Immovane

-Nozinan

-Zoplicone

-apodorm

-Risperdal

-Cipralex

-Stilnoct

-Rivotril

Har også prøvd tankefelt terapi, akupunktur, hypnose, EMDR - Eye Movement Desensitization and Reprocessing, lavendel lukt i badekaret, trene meg sliten, høre på rolig musikk, ha på radio, ha på tven.

Ja, jeg har prøvd pretty much alt, uten at noe som har blitt nevnt ovenfor har fungert.

Jeg er meget lei denne livsstilen(om man kan kalle det en livsstil)

Måtte bare få dette ut, i et desperat håp om at noen kanskje kan hjelpe meg.

-Beklager skrivefeil, rotete oppsett osv.

Takk for at jeg fikk skrive dette, og takk til de som gidder å lese dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette var da voldsomt =/

Ja, det virker som du har prøvd alt, og mer til. Jeg vet ærlig talt ikke hva som kan hjelpe, men for meg er det egentlig nok å være mett og sliten, ha det behagelig varmt, men ikke fir mye, så sovner jeg uansett. Har man mange tanker i hodet, kan det jo hjelpe å meditere 20-30 minutter først?

Det er alt jeg kommer på.

Lenke til kommentar

Eventuelt kontakte fastlegen din og få henvist deg til en nevrolog/ nevrologisk spesialist. Der vil du kunne få testen hjerneaktiviteten din når du prøver å sove og når du sover. De fester ulike ledninger til hodet ditt og ser på hjerneaktiviteten. Dette vil kartelegge om det a) er nevrologisk problem eller b) er et psykriatrisk problem.

Dette bør du få svar på kjapt. Så vil jeg kuttet ut all medisin/sovemedisin. Det gjør deg bare avhengig og det er noe dritt.

Deretter ville jeg sluttet å se på tv/datamaskin, vertfall bruke dette i minimalt med tid. Å se på tv rett før du legger deg gjør det vanskelig å sove.

Jeg ville prøvd å sove med bind foran øynene og drukket urtete før du la deg. Jeg ville også gått til en ernæringsfysiolog og få analysert kostholdet.

Som en hovedregel bør du ha 2 timer fysisk aktivitet til dagen med dine problemer. Tren hardt og lenge.

Prøv disse rådene, men først og fremst kom deg til en nervospesialist.

Lenke til kommentar

Høres ut som du kanskje har problemer med å produsere "søvnhormonet" melatonin, har du prøv dette som medisin ? Du får det på registreringsfritaksordningen av lege.

Du kan også ha et problem som gjør at kroppen din produserer stresshormoner nonstop. Dette kan måles i blodprøve.

Det kan være infeksjoner som forstyrrer normal produksjon av de ulike hormonene og reguleringen av disse.

Hvis du sender meg en epost på [email protected] så kan jeg gi deg navnet på noen spesialleger som kan sjekke deg meget grundig.

Lenke til kommentar

Det er tydelig at du har store vansker med søvnen, både innsovningsproblem og at du våkner så alt for tidlig.

Ut fra listen med medikamenter, får jeg tanker om at legen har tenkt at du har en grunnsykdom, der søvnproblemene kun er ett av (kanskje flere) symptom. Du har fått melatoninregulerende medikament, beroligende, sovetabeletter, flere antidepressiva og antipsykotisk medikasjon. Uten at du har fått riktig hjelp.

Det høres derfor ut som om du ikke er godt nok utredet. Det har i alle fall inntil nylig vært søvnlaboratorier i Oslo, og i Bergen er det en gruppe med leger som arbeider spesielt med søvnvansker (Bjorvatne og flere). Du bør be legen din om å bli henvist til ny utredning, etter mitt syn.

Jeg vil fraråde deg å bruke hasj eller andre rusmidler for å hjelpe på søvnen. Det vil raskt kunne bli et nytt problem for deg.

Lykke til

Dag

Lenke til kommentar
Gjest søvnløse_netter
Det er tydelig at du har store vansker med søvnen, både innsovningsproblem og at du våkner så alt for tidlig.

Ut fra listen med medikamenter, får jeg tanker om at legen har tenkt at du har en grunnsykdom, der søvnproblemene kun er ett av (kanskje flere) symptom. Du har fått melatoninregulerende medikament, beroligende, sovetabeletter, flere antidepressiva og antipsykotisk medikasjon. Uten at du har fått riktig hjelp.

Det høres derfor ut som om du ikke er godt nok utredet. Det har i alle fall inntil nylig vært søvnlaboratorier i Oslo, og i Bergen er det en gruppe med leger som arbeider spesielt med søvnvansker (Bjorvatne og flere). Du bør be legen din om å bli henvist til ny utredning, etter mitt syn.

Jeg vil fraråde deg å bruke hasj eller andre rusmidler for å hjelpe på søvnen. Det vil raskt kunne bli et nytt problem for deg.

Lykke til

Dag

Jeg ble henvist til et senter i bergen for en stund tilbake, fikk bare beskjed om at ventetiden var veldig lang, og at jeg heller sku prøve å få hjelp her jeg bor.

Hasj er noe jeg har vurdert over lengre tid, men kom fram til at jeg ikke skulle prøve det, fordi jeg vil ha mitt på det tørre, hvis jeg en dag blir innlagt noen steder.

For øvrig, takk for alle svar. Setter stor pris på det.

Lenke til kommentar

Hei igjen

Når du har så store søvnproblem som du har, så synes jeg du ikke skal trekke deg fra ventelisten. Selv om det er lenge å vente, så er det grunn til å tro at det er verd å vente på. Søvnproblem kan ofte være vanskelig å behandle, og ditt tilfelle er særskilt vanskelig. Da gjelder det å ikke miste motet.

Det med å avstå fra hasj handler ikke først og fremst om å være rein i fall du målegges inn, men at du ikke skal utvikle nye problem. Det er slik at rusmisbruk/avhengighet oftes starter i perioder av livet der en har det vanskelig. Utviklingen av avhengighet er så og si alltid gradvis og snikende. Poenget er jo at du på sikt skal få færre vansker, ikke flere.

Fortsatt lykke til.

Dag

Lenke til kommentar
Gjest søvnløse_netter
Hei igjen

Når du har så store søvnproblem som du har, så synes jeg du ikke skal trekke deg fra ventelisten. Selv om det er lenge å vente, så er det grunn til å tro at det er verd å vente på. Søvnproblem kan ofte være vanskelig å behandle, og ditt tilfelle er særskilt vanskelig. Da gjelder det å ikke miste motet.

Det med å avstå fra hasj handler ikke først og fremst om å være rein i fall du målegges inn, men at du ikke skal utvikle nye problem. Det er slik at rusmisbruk/avhengighet oftes starter i perioder av livet der en har det vanskelig. Utviklingen av avhengighet er så og si alltid gradvis og snikende. Poenget er jo at du på sikt skal få færre vansker, ikke flere.

Fortsatt lykke til.

Dag

Det er vanskelig å holde motet oppe, når man er så langt nede som jeg er.

Skal til legen imårra å spørre om det er mulig å få saken min prioritert.

Jeg hører at hasj ikke er et rusmiddel man blir avhengig av.

Lenke til kommentar

Det er uenighet om hvorvidt hasj er avhengighetsskapende. Det er ikke særlig uenighet om at det skaper psykisk avhengighet.

Det er heller ikke uenighet om at hasjrøyking over tid gir en rekke psykiske skadevirkinger, som depresjon, hukommelsesvansker og kan utløse psykoser hos personer som er disponert for det.

Det er også enighet om at en ikke bør bruke rusmidler til å løse psykiske/personlige problemer. Slik du har beskrevet din situasjon, tror jeg ikke du finner mange fagfolk som vil råde deg til å bruke hasj. På bakgrunn av de medisinene du sier du har fått, vil jeg gå så langt som å si at hasj medfører en stor risiko for at du forverrer dine plager.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt store problemer med å sovne (har fremdeles problemer med å våkne ;) , b-meneske) blir til at man ligger å tenker og grubler og timene går. Løsningen min var å høre på lydbok, er absolutt å annbefale til dere som sliter med å sovne. Mp3 spilleren er satt opp til å skru seg av etter en time og det er skjelden jeg må sette den på ny.

Lenke til kommentar

eg vil tro at du bare må prøve å komme deg til psykologen igjen og bruke antidepressiva

psykiske problemer er ofte årsaken til søvn problemer og de gjør jo ikke saken bedre.

for meg så har haling musikk og lavender røkelse hjulpet meg( vet du har prøv musikk men vile nå nevne de)

håper ting blir bedre for deg snart! lykke til!

Lenke til kommentar
Gjest søvnløse_netter
eg vil tro at du bare må prøve å komme deg til psykologen igjen og bruke antidepressiva

psykiske problemer er ofte årsaken til søvn problemer og de gjør jo ikke saken bedre.

for meg så har haling musikk og lavender røkelse hjulpet meg( vet du har prøv musikk men vile nå nevne de)

håper ting blir bedre for deg snart! lykke til!

Takk for tipsene, men jeg har prøvd det fra før.

Har vært hos psykologen min. Ble innlagt på UPS, var innlagt i 2 virkedager, så ble jeg skrevet ut.

Søknaden min om å få bli innlagt i bergen ble avslått.

Hva gjør jeg nå?

Lenke til kommentar
Det er uenighet om hvorvidt hasj er avhengighetsskapende. Det er ikke særlig uenighet om at det skaper psykisk avhengighet.

Det er heller ikke uenighet om at hasjrøyking over tid gir en rekke psykiske skadevirkinger, som depresjon, hukommelsesvansker og kan utløse psykoser hos personer som er disponert for det.

Det er også enighet om at en ikke bør bruke rusmidler til å løse psykiske/personlige problemer. Slik du har beskrevet din situasjon, tror jeg ikke du finner mange fagfolk som vil råde deg til å bruke hasj. På bakgrunn av de medisinene du sier du har fått, vil jeg gå så langt som å si at hasj medfører en stor risiko for at du forverrer dine plager.

Det er forsåvidt sant at Hasj ikke er helt bra, men får man tak i ren Marijuana så kan dette prøves. I statene blir Marijuana brukt terapeutisk til mange lidelser (mange som faktisk påstår at dette er kun en unnskyldning for å røyke den) og sånn sett er det faktisk et veldig utprøvd "medikament" / Dop , men man bør være forsiktig med å røyke det uansett ukritisk.

Marijuana hjelper sannsynligvis ikke på den dype delen av søvnen og kan faktisk være med på å fjerne denne fullstendig om man bruker for mye Marijuana negative effekter, men den terapeutiske virkningen av Marijuana er at den får ofte folk til å "slappe av" og man mister ofte fokus noe som hjelper til for å sovne.

Det kan være verdt et forsøk i påvente på mer hjelp fra helsevesenett, men rådfør deg gjerne med din fastlege før du kaster deg uti det.

Det finnes også en del helt lovlige urtepreparater som kan prøves ut og som fåes uten resept, disse er blandt annet (har brukt disse selv) :

*Valeriana Forte.

*Hypericum / Johannes Urt.

Andre forslag til alternative behandlingsmåter er :

*Høre på klassisk musikk (bach , mozart, heindel) på lavt volum (her må man nesten prøve seg litt frem og se om man finner en låt som hjelper).

*Prøve å ta litt solarium (5-10 min) - Kan være du må ha en medhjelper så du kan sove fult ut ;)

*Varmt boblebad.

Ønsker deg uansett lykke til og pass på at du prøver å få ordentlig behandling selv om du må stå lenge på venteliste.

Lenke til kommentar

Har ikke så mye å komme med, sliter jo litt med søvnproblemer selv, men ikke på langt nær så ille som deg. Jeg ville bare nevne at om du prøver å sovne ved å ligge i boblebadekar eller solarium bør du ha visse sikkerhetsmarginer slik at du ikke blir stekt/drukner f.eks. om du faktisk skulle greie å sove.

Jeg sover best om jeg leser til prøve/har noe arbeid jeg burde gjort. Det er en veldig dårlig egenskap. Om jeg ligger på ryggen i sengen i en behagelig stilling og leser til prøve, noe som ofte er ekstremt kjedelig og ikke særlig lystbetont, er alt jeg trenger å gjøre å legge hodet bakover og lukke øynene, så slukner jeg nesten umiddelbart.

Jeg vet ikke hvordan dette kan hjelpe deg, da måtte du isåfall ha funnet noe arbeid og deretter skippet arbeidet igjen, noe som på lang sikt ikke høres ut som en bra plan. Men det er alt jeg har. Tror jeg er en ekstremt giddaløs fyr..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...