Gå til innhold

Hva er din tro?

Religionsundersøkelse  

118 stemmer

1. 1. Jeg er en...

• Kristen
      17
    • Muslim
      6
    • Jøde
      0
    • Buddist
      4
    • Hinduist
      0
    • Satanist
      4
    • Paganist
      4
    • Wiccanist
      0
    • Shintoist
      0
    • Sikhist
      1
    • Taoist
      0
    • Konfucianist
      0
    • Deist
      2
    • Agnostisk ateist
      46
    • Gnostisk ateist
      23
    • Annet
      28

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg pleier å si det som så at jeg tror ikke på gud, punktum. Jeg har ingen religiøs tro, og kan vel på en måte forklare det som at jeg definerer meg som en som ikke føler behov for å definere meg som ateist eller agnostiker eller hva det måtte være. ;)

En skallet mann er skallet uansett hvor stor parykken hans er.

Lenke til kommentar

Jeg er en agnostisk ateist. Dvs. jeg tror ikke på noen gud (ateist), men jeg realiserer det faktum at jeg ikke kan vite med full sikkerhet om en gud eksisterer eller ikke (agnostisk).

De to begrepene er ikke gjensidig utelukkende, heller det motsatte. Agnostisk eller gnostisk definerer ditt forhold til troen, hvorvidt du er åpen for muligheten for at du har tatt feil eller ikke, de er ikke trosretninger i seg selv.*

Kort sagt: Man har en tro og man er enten gnostisk eller agnostisk i forhold til den.

* Nå bruker jeg "gnostisk" som en motsetning til "agnostisk", slik trådstarter har gjort. Det virker som wikipedia ikke mener det er så enkelt (eller kanskje det bare er jeg som ikke har lest artikkelen godt nok?).

Så var det mine meninger om meningen med livet:

... hvis ikke er livet helt meningsløst.

Det er jo meningsløst. :) Du er her for å føre arten videre og det er jo ikke meningsløst for de etter oss, men i det store og hele har det ikke en dritt å si.

Man er ikke her for å føre arten videre, man er her fordi tidligere arter ble ført videre.

Evolusjon er en naturlig prosess. Den virker i øyeblikket på resultatene fra tidligere øyeblikk, fremtiden betyr ingenting. Den har ikke noe mål som skal nås, som mange ser ut til å tro (at evolusjon prøver å forbedre arter).

Ettersom evolusjon er en naturlig prosess uten mål og mening, så kan den ikke gi en mening til noe av det den lager heller. Det den lager har derfor ikke noen oppgave det skal utføre, det har ikke noe ansvar i forhold til fremtidige generasjoner og det eksisterer derfor ikke "for å føre arten videre".

Vi lever vel alle mer eller mindre på en livsløgn er jeg redd... noen krever større logikk for den livsløgnen og noen vil ikke engang se realitetene, men realiteten er at det i det store bildet driter en lang marsj i om du, jeg eller noe annet levende på denne bittelille planeten er her eller i live, det har da ikke en dritt å si! Skremmende javel, men ikke mindre sant for det. :)

Hvem sin løgn? Evolusjon har ikke noen meninger om saken og har ikke løyet til deg. Den eneste jeg kan tenke meg som har løyet til deg er deg selv.

Hvis det at man ikke betyr noe særlig for det store bildet er skremmende, så har man alt for store forventninger til seg selv. Det er urealistisk at alle og enhver skal bety så mye.

Get used to it and live your life well, coz it is the only one you ever gonna get!!!

:)

Det er et råd jeg kan være enig i!

At livet ikke har noen mening kan virke deprimerende når man først tenker på det, slik var det for meg i hvert fall. Nå er jeg bare glad til at det er slik. Det betyr at jeg er fri til å gjøre med livet som jeg selv vil. Jeg har nok av egne meninger og mål i livet, så jeg har ikke bruk for noen ekstern mening.

Jeg misliker tanken med å ha en forhåndsbestemt mening som man skal vie livet sitt til. Et liv viet til en mening som ikke er ens egen er et bortkastet liv, IMO.

Mitt tips: Lev livet som du selv ønsker, for du trenger vel ikke noen andre til å fortelle deg hvordan du skal leve ditt eget liv?

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar
Jeg er en agnostisk ateist. Dvs. jeg tror ikke på noen gud (ateist), men jeg realiserer det faktum at jeg ikke kan vite med full sikkerhet om en gud eksisterer eller ikke (agnostisk).

De to begrepene er ikke gjensidig utelukkende, heller det motsatte. Agnostisk eller gnostisk definerer ditt forhold til troen, hvorvidt du er åpen for muligheten for at du har tatt feil eller ikke, de er ikke trosretninger i seg selv.*

Kort sagt: Man har en tro og man er enten gnostisk eller agnostisk i forhold til den.

* Nå bruker jeg "gnostisk" som en motsetning til "agnostisk", slik trådstarter har gjort. Det virker som wikipedia ikke mener det er så enkelt (eller kanskje det bare er jeg som ikke har lest artikkelen godt nok?).

Denne filmen beskriver min forståelse angående agnostisk vs gnostisk ateisme.

http://www.youtube.com/watch?v=RIKeC9k2-Jg

Lenke til kommentar

Dette blir vel rotete og jeg er usikker på om det passer inn men slik vil jeg legge det frem.

Universet er ganske så stort vil jeg si, uansett hva vitenskapsmen sier så er det etter min mening en mulighet for universet er evig. Når man ser på denne jorden så er det så klart som darwin sa det, det er survival of the fittest som løper rundt og gjør sin gang. Vi er helt klart i slekt med de andre apene en blind 4 åring kan forstå såpass, så da vil jeg egentlig utelukke alle religionene bortsett fra buddhismen i guess. Typisk religøse og fyre på at de er så enige med at de tror at en evolosjon driver denne jorden men som selfølgelig utelukker det at vi ligner aper enormt og deler masse dna ca 98% tror jeg. Er vel åpen for at det kan være et eller annet vesen utenfor eller innenfor eller overalt men er ganske så sikker på at det ikke er de MENNESKESKAPTE bøkene og teoriene som flyr rundt i verden i dag. Men på en annen side så har vel religøse det litt bra husker jeg hadde min periode der jeg tenkte skikkelig over dette og livet gav meg ikke mye menning, men ting har blitt bedre og nå vet jeg at jeg ikke kan holde tia fra å løpe så jeg må få gjort så mye som mulig hohoho.

Lenke til kommentar

Gnostisk Ateist. Jeg tror ikke på guder => Ateist

Grunnen til at jeg bruker ordet gnostisk:

Av alt jeg har lært meg om naturens virkemåte og eksistens, så er det ingenting som tyder på noe spirituelt eller noe guder. Derfor er jeg helt sikker i mit synspunkt, jeg sier ikke at noen kan vite den absolutte sannheten, men det går på hvor sterk en er i sin egen overbevisning.

Lenke til kommentar
Hva er grunnen til at det er mer agnostiske enn gnostiske ateister?

Fordi å si at man vet det ikke finnes noen gud blir omtrent like dumt som å si at man vet det finnes en gud?

Agnostisk betyr at man ikke vet med full sikkerhet om en gud finnes eller ikke.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar

Jeg har vært av det inntrykket av Gnostisisme er en eldgammel utdødd religion... hva har det med ateisme å gjøre egentlig?

Gnosticism (Greek: γνῶσις gnōsis, knowledge) refers to diverse, syncretistic religious movements in antiquity consisting of various belief systems generally united in the teaching that humans are divine souls trapped in a material world created by an imperfect god, the demiurge; this being is frequently identified with the Abrahamic god

Fint om det kunne vært forklart i førsteposten.

Lenke til kommentar
Jeg har vært av det inntrykket av Gnostisisme er en eldgammel utdødd religion... hva har det med ateisme å gjøre egentlig?
Gnosticism (Greek: γνῶσις gnōsis, knowledge) refers to diverse, syncretistic religious movements in antiquity consisting of various belief systems generally united in the teaching that humans are divine souls trapped in a material world created by an imperfect god, the demiurge; this being is frequently identified with the Abrahamic god

Fint om det kunne vært forklart i førsteposten.

Gnosis betyr "kunnskap" og er motparten til agnostisk som betyr "uten kunnskap".

Lenke til kommentar

Jeg er verken ateist eller kristen fundamentalist. Dem er helt like i min forståelse bare to motsetninger.

Jeg blir inspirert av kunsten til Alex Grey, musikk videoen til Tool. Jeg deler ideen om at vi er langt ifra noe av det mest civiliserte i universet. Det er ikke sånn at jeg tror på lenger, jeg opplever det og det er en daglig del av livet mitt. Når det gjelder mening, er det essensiel del og gjøre det til en del av livet ditt. Skape mening i sitt liv. Fordi alle liv er forskjellige og all mening er forskjellig. Det finnes ingen kompromiss. Og det finnes like mange trossrettninger som individer, selv om noen velger å gå i gruppe. Så vasker en også litt vekk av sine egne tanker, formuleringer og erfaringer. Derfor er jeg ikke ateist. Musikk smak og trossrettning handler mer om sosial tilpassning enn noe annet. En lærer at en kan oppnå andre bevisstilstander. En kan meditere å komme i dypere i kontakt med seg selv. Få mer kontakt med sin egen underbevissthet. Nå er jeg ikke en pioneer på det området. Mener mener at folk som ikke vet så mye om dette perspektivet ikke egentlig har så mye å bidra med når dem bastant hevder sin tro. Noe dem har all rett til å gjøre. Men ikke når dem skal inngå kompromisser eller sjikanere andre.

Lenke til kommentar
Hva er grunnen til at det er mer agnostiske enn gnostiske ateister?

Fordi å si at man vet det ikke finnes noen gud blir omtrent like dumt som å si at man vet det finnes en gud?

Nei, ikke når man har reel fakta, i motsettning til en oppdiktet bok.

Derfor jeg skrev omtrent (og jeg snakker om religion generelt, ikke bare kristendom).

Man har reell fakta som man kan bruke til å finne en ganske høy sannsynlighet for hva som stemmer, men man kan ikke vite noe slikt helt sikkert.

Lenke til kommentar

Jeg er ateist som er VELDIG overbevist om at det ikke er noen høyere makter der ute. Men vi kan ikke motbevise noe vi ikke kan teste, så det er, om så en yoktoskopisk mulighet for at det er noe der ute. Om det er en skjeggete mann, en "kraft" uten måleenhet eller et spaghettimonster må noen gjerne fortelle meg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...