Gå til innhold

Hva er din tro?

Religionsundersøkelse  

118 stemmer

1. 1. Jeg er en...

• Kristen
      17
    • Muslim
      6
    • Jøde
      0
    • Buddist
      4
    • Hinduist
      0
    • Satanist
      4
    • Paganist
      4
    • Wiccanist
      0
    • Shintoist
      0
    • Sikhist
      1
    • Taoist
      0
    • Konfucianist
      0
    • Deist
      2
    • Agnostisk ateist
      46
    • Gnostisk ateist
      23
    • Annet
      28

Anbefalte innlegg

Tenkte å starte en ny undersøkelse av ren nysgjerrighet for å finne ut hvilken tro vi på Diskusjon tilhører.

-Du kan krysse av flere svar hvis du beskriver deg selv som Kristen/Buddist eller Agnostisk ateist/Buddist osv.

-Hvis du ikke er religiøs hopper du ganske enkelt over den første delen og svarer på den underste.

-Hvis jeg mangler alternativer eller har gjort en feil, så kan du gi meg en PM og jeg vil fikse problemet snarest.

Endret av Myagos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå kunne du kanskje sagt "tro" og ikke religion når du har med ateister da... religion er, såvidt meg bekjent, å tro på gud(er) og ateisme er å ikke å tro på gud(er)...

Jeg har i det siste analysert meg selv grundig og kan ut i fra det ikke se hva jeg skal bruke tro på noe overnaturlig til.... jeg trenger det rett og slett ikke. That's all there is to it.....

Lenke til kommentar
... hvis ikke er livet helt meningsløst.

Det er jo meningsløst. :) Du er her for å føre arten videre og det er jo ikke meningsløst for de etter oss, men i det store og hele har det ikke en dritt å si. Sånn er det bare er jeg redd og det er ikke en dritt du eller jeg eller noen andre kan gjøre med det, så slik fortsetter det til et eller annet setter en stopper for det.... Solen ekspanderer, meteor nedslag, etc etc etc.... Tilfeldigheter hele veien, hele livet....

Vi lever vel alle mer eller mindre på en livsløgn er jeg redd... noen krever større logikk for den livsløgnen og noen vil ikke engang se realitetene, men realiteten er at det i det store bildet driter en lang marsj i om du, jeg eller noe annet levende på denne bittelille planeten er her eller i live, det har da ikke en dritt å si! Skremmende javel, men ikke mindre sant for det. :)

Get used to it and live your life well, coz it is the only one you ever gonna get!!!

:)

Lenke til kommentar

Det er jo meningsløst. :) Du er her for å føre arten videre og det er jo ikke meningsløst for de etter oss, men i det store og hele har det ikke en dritt å si. Sånn er det bare er jeg redd og det er ikke en dritt du eller jeg eller noen andre kan gjøre med det, så slik fortsetter det til et eller annet setter en stopper for det.... Solen ekspanderer, meteor nedslag, etc etc etc.... Tilfeldigheter hele veien, hele livet....

Vi lever vel alle mer eller mindre på en livsløgn er jeg redd... noen krever større logikk for den livsløgnen og noen vil ikke engang se realitetene, men realiteten er at det i det store bildet driter en lang marsj i om du, jeg eller noe annet levende på denne bittelille planeten er her eller i live, det har da ikke en dritt å si! Skremmende javel, men ikke mindre sant for det. :)

Get used to it and live your life well, coz it is the only one you ever gonna get!!!

Syns bare det er trist, hvis det er alt ved livet.

Lenke til kommentar

Jeg vil bare påpeke at i starten lagde jeg to polls, en for religiøse og deretter ikke-religiøse, men systemet tvang meg til å flytte ateist-alternativene over til den første delen fordi jeg ikke kunne ha to polls uten å måtte svare på begge to... Hvis dere har en plan på hvordan vi bør sette opp pollen for å gjøre den mer korrekt, så send meg gjerne en PM. Dette var første gang jeg lagde en undersøkelse, og jeg vet enda ikke helt hvordan det fungerer.

Jeg prøver ikke å påstå at ateisme er en religion, det er en misforståelse. Og dere kan se at jeg prøvde å forklare det i andre avsnitt av innlegget mitt.

Lenke til kommentar

Så du er virkelig ikke kar om å putte litt mer inn i det livet ditt? Vi er så heldige at vi lever i et av verdens frieste land der vi faktisk KAN lage vår egen mening med våre liv, det er ingen som stopper deg så lenge det ikke går ut over andre eller andres verdier. Så hva er trist med det? Ingenting så langt jeg kan se :)

For hva stopper deg egentlig?

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Personlig er jeg usikker på om ateisme bør deles opp, når f.eks. kristendom ikke deles opp (eks. protestantisme, katolisisme). For ikke å nevne shia- og sunnimuslimer.

-Vel det finnes nærmere 40 000 grener innenfor kristendommen og enda dem tyder Bibelen forskjellig så er dem i bunn og grunn kristene. Det samme gjelder Shia og Sunni muslimer.

-Agnostisk ateist og gnostisk ateist må man skille ellers mister hele ordet betydningen sin.

-Kan dere som velger "Annet" utdype hva dere mener med det, mangler jeg noe?

Lenke til kommentar
-Vel det finnes nærmere 40 000 grener innenfor kristendommen og enda dem tyder Bibelen forskjellig så er dem i bunn og grunn kristene. (...)

-Agnostisk ateist og gnostisk ateist må man skille ellers mister hele ordet betydningen sin.

Agnostiske og gnostiske ateister er ikke i bunn og grunn ateister (fravær av tro på en gud/guder)?

Trodde spørsmålet gikk på hva som er din "tro", ikke "hva vet du"/"hva kan man vite om..."

Hvorfor benytte filosofiske skiller mellom ateister når filosofiske/teologiske skiller mellom religiøse grupper tydeligvis er irrelevante?

Lenke til kommentar
-Vel det finnes nærmere 40 000 grener innenfor kristendommen og enda dem tyder Bibelen forskjellig så er dem i bunn og grunn kristene. (...)

Agnostiske og gnostiske ateister er ikke i bunn og grunn ateister (fravær av tro på en gud/guder)?

Trodde spørsmålet gikk på hva som er din "tro", ikke "hva vet du"/"hva kan man vite om..."

Hvorfor benytte filosofiske skiller mellom ateister når filosofiske/teologiske skiller mellom religiøse grupper tydeligvis er irrelevante?

Hovedgrunnen er fordi ateisme-begrepet ofte blir misforstått og jeg ville unngå å tvinge folk til å velge mellom Ateist og Agnostikker. Men jeg ser poenget ditt, så jeg kunne fjernet gnostisk ateist og endret agnostist ateist til ateist, men det betyr at alle som har stemt på gnostisk ateist må stemme på nytt, så jeg vet ikke om det er verdt det.

Lenke til kommentar

"Agnostiker" er ihvertfall misforstått, ja. Begge sider kan tro du er en "tviler", eller at du mener det er 50/50 sjanse for at Gud fins. Tanken om at man ikke tar et endelig standpunkt (fordi det, mener man, ikke er mulig å vite) kan begge sider oppleve som feigt.

Uansett, jeg er ikke ute etter å krangle med deg. :)

Kanskje alle bør oppfordres til å oppgi hva de stemte (i tilegg til hvorfor det evt. ble "Annet"). Akkurat nå er ikke pollen så veldig opplysende.

<-- Agnostisk ateist

Lenke til kommentar

Så du er virkelig ikke kar om å putte litt mer inn i det livet ditt? Vi er så heldige at vi lever i et av verdens frieste land der vi faktisk KAN lage vår egen mening med våre liv, det er ingen som stopper deg så lenge det ikke går ut over andre eller andres verdier. Så hva er trist med det? Ingenting så langt jeg kan se :)

For hva stopper deg egentlig?

Jeg håper som sagt på at det finnes en slags "hellig" rettferdighet som intreffer etter døden. Jeg er ikke av den oppfatningen at livet er meningsløst. Og det har jeg heller ikke skrevet, så du har nok misforstått. :)

Endret av Kubjelle
Lenke til kommentar
"Agnostiker" er ihvertfall misforstått, ja. Begge sider kan tro du er en "tviler", eller at du mener det er 50/50 sjanse for at Gud fins. Tanken om at man ikke tar et endelig standpunkt (fordi det, mener man, ikke er mulig å vite) kan begge sider oppleve som feigt.

Uansett, jeg er ikke ute etter å krangle med deg. :)

Kanskje alle bør oppfordres til å oppgi hva de stemte (i tilegg til hvorfor det evt. ble "Annet"). Akkurat nå er ikke pollen så veldig opplysende.

<-- Agnostisk ateist

Jeg er overasket over at så mange har stemt på annet, men jeg går utifra at man har krysset av flere alternativer?

<-- Agnostisk ateist

Endret av Myagos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...