Diablo007 Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Hallo alle sammen, Jeg sliter med tysken, og trenger seriøst hjelp med grammatikken. Ifjor var det første året mitt, og det gikk egentlig greit, før vi da byttet 2 lærer. Første lærern min viste jo at ingen av oss kan tysk fra før av(tok tysk 1), og derfor gikk veldig rolig og hjalp oss mye, og jeg lærte meg masse. Men dessverre så fikk vi en annen lærer som selv er tysk(!), dette er jo egentlig bra tenkte jeg, men det er lærern går alt for fort og tror vi har hatt tysk over 3 år. Så dette er andre året mitt, og jeg gått glipp av det vi skal ha lært i løpet av ca 1.år. Det er også min feil, i og med at jeg mista motivasjonen etter at vi byttet lærer. Derfor lurer på om noen av dere som har hatt tysk før eller andre som har peiling, om gode tysk sider. Jeg har søkt på noen grammatikk sider, enten er det kjempe vanskelig eller slurvete. Noen som kan hjelpe meg her ? Lenke til kommentar
mosleth Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Tysk virker kanskje som et veldig vanskelig språk og kan være overveldende i begynnelsen, men du kan bruke diverse metoder for å huske grammatikken og se andre mønstre i språket. For eksempel: Hankjønn i nominativ er knyttet til bokstaven R. Hankjønn i akkusativ er knyttet til N, i dativ til bokstaven M, og i genitiv til bokstaven S. Jeg håper dette ikke virker altfor forvirrende, og gir mitt beste forsøk på å vise dette i en tabell her. Det som står i parenteser har egentlig med adjektivbøying å gjøre, men jeg tok det med uansett fordi det er relevant på et par steder. Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor Hankjønn (R, N, M, S): Nominativ: er/der (gute) Mann/ein (guter) Mann Akkusativ: ihn/den (guten) Mann/einen (guten) Mann Dativ: ihm/dem (guten) Mann/einem (guten) Mann Genitiv: sein-*/des (guten) Mannes/eines (guten) Mannes Tilsvarende intetkjønn (S, S, M, S): Nominativ: es/das (gute) Kind/ein (gutes) Kind Akkusativ: es/das (gute) Kind/ein (gutes) Kind Dativ: ihm/dem (guten) Kind/einem guten Kind Genitiv: sein-*/des (guten) Kinds/eines (guten) Kinds Og hunkjønn (E, E, R, R): Nominativ: sie/die (gute) Frau/eine (gute) Frau Akkusativ: sie/die (gute) Frau/eine (gute) Frau Dativ: ihr/der (guten) Frau/einer (guten) Frau Genitiv: ihr-*/der (guten) Frau/einer (guten) Frau ... og flertall (E, E, N, R): Nominativ: sie/die (gute) Kinder/meine (gute) Kinder Akkusativ: sie/die (gute) Kinder/meine (gute) Kinder Dativ: ihnen/den (guten) Kindern/meinen (guten) Kindern Genitiv: ihr-*/der (guten) Kinder/meiner (guten) Kinder *«sein» og «ihr» bøyes også etter kasus og kjønn. De følger nøyaktig samme mønster som «(m)ein». Tradisjonelt er det riktigere å putte det i en annen orden: Først hankjønn, så hunkjønn, så intetkjønn, og til sist flertall. Jeg valgte å endre på den ordenen for å gjøre mønstrene mer tydelige; ettersom hankjønn likner en del på intetkjønn og hunkjønn likner en del på flertall. For å ta et par eksempel som viser en del av hva jeg nettopp prøvde å forklare, og jeg vet setningene er latterlige: «Han er sin fars sønn» => «Er ist der Sohn seines Vaters» Et litt mer kompleks eksempel: «Hun kjører faren hennes til sykehuset sammen med mora hennes» => «Sie fährt ihren Vater zum Krankenhaus zusammen mit ihrer Mutter» «zum» er en forkortelse av «zu dem». Jeg håper du tydelig kan se de mønstrene som jeg forsøkte å vise deg ovenfor. Prøv for øvrig å laste ned og se filmer med tyske undertekster. Du kan finne undertekst-filer ved å søke på google. Du vil plukke opp ord og utrykk veldig, veldig hyppig, og se grammatikken i praksis slik at det blir mye lettere å huske det hele. Norsk og tysk er tross alt begge germanske språk, så vi har blant annet også tre kjønn i vårt språk (selv om skillet mellom hankjønn og hunkjønn er ikke like sterkt). Med unntak av et par ord kan du overføre den erfaringa, for å si det sånn, til tysken. Engelskmenn osv må lære det helt fra bunnen av, og de har ganske lite til felles ellers med tysken. Mønstrene jeg prøvde å vise her er også mye de samme som i islandsk og færøysk; og i en mindre grad nynorsk (hans=sein, hennar=ihr, vår=unser, dykkar=eur, deira=ihr). ... vel. Dette tok mye lengre tid enn jeg planla, ettersom jeg er mer enn bare litt begeistret for dette temaet og en ganske stor språknerd. Jeg håper virkelig du fikk noe ut av det. Men bare spør hvis du lurer på noe spesifikt, så skal jeg forsøke å hjelpe deg (men jeg er riktignok ikke i nærheten av flytende). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå