Gå til innhold

Bra trening for øvre del av rygg?

TWBug

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har trent en stund på elixia nå, og føler jeg sakte men sikkert gjør framgang. Men en ting jeg ikke forstår er at jeg aldri skikkelig kjenner det når jeg trener øvre del av ryggen. Jeg får sjelden gangsperr, (noe som jeg forbinder med en god treningsøkt), og føler at akkurat i disse muskelgruppene sliter jeg litt i forhold til resten. Tar for det meste de mest generelle øvelsene, f. eks nedtrekk, og jeg utfører dem korrekt i forhold til hva de ansatte ved elixia sier.

Jeg snakket med en person som hadde trent en stund, han sa han heller ikke pleide å kjenne det i disse muskelgruppene i begynnelsen, men gangsperren var alltid på plass.

Noe å bekymre seg for, eller skal jeg bare trene videre?

Lurer også på om det med gangsperr virkelig har noen betydning, eller om jeg bare har fått det for meg..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er noe du har fått for deg, etter noen uker kjenner man ingen ting, ikke størl eller noe.

Hvordan trener du?

Om du har på 40kg på nedtrekk på en trening, hvor mange kg og rep er de neste treningene på da?

40-40-40-40-40-40 osv

eller

40-42-44-46-48-50 osv

Lenke til kommentar
Det er noe du har fått for deg, etter noen uker kjenner man ingen ting, ikke størl eller noe.

Hvordan trener du?

Om du har på 40kg på nedtrekk på en trening, hvor mange kg og rep er de neste treningene på da?

40-40-40-40-40-40 osv

eller

40-42-44-46-48-50 osv

Aah, greit å vite. Takk for svar.

Trener vel i dette mønsteret:

50-50-50-50

Hender jeg også øker til 55kg på de siste.

Lenke til kommentar

Da vet ikke de på elixia hvordan man skal trene.

Når du løfter en vekt på 50kg så lager du et bindevev rundt muskelen så neste gang du løfter 50kg så vil ikke fibrene rakne pga bindevevet holder igjen og da må du øke til for eks 52kg så du rakner bindevevet + muskelfibrene, på den måten trener du muskelen på hver trening.

Det sier seg selv at du ikke kan øke uendelig, og tyngre vekter klarer man færre rep med og til slutt møter man veggen.

Det løses på følgende måte, en uke treningsfri /deloading

Her trener man 1-2 ganger den uken med lette vekter, gjerne øvelser du ikke har trent før og du må kunne klare 20 rep minimum med de vektene selv om du bare tar 10 rep.

Alternativt kan man ta helt treningsfri.

Da har man brutt ned bindevevet.

Da vil musklene vokse selv på lette vekter så da trener man 15 rep i hele uke en

med for eks 20kg -22kg -24 kg (3 treninger) antall sett 2

uke 2 er 10 rep 26-28-30kg (2sett)

uke 3 er 10 rep 32-34-36kg (2 sett)

uke 4 er 5 rep pr sett 38-40-42kg (5 sett)

uke 5 er 5 rep 44-46-48kg (5 sett) Første trening i uke 5 blir da 44-44-44-44-44 x 5sett

uke 6 er 5 rep 50-52-54kg så tar du en deloading/hvileuke igjen før du begynner på nytt, samme gjelder på alle øvelser, men hvor mye du øker vektene varierer , man kan også øke 1 kg pr trening eller beholde vektene.

Måten man regner ut hva man skal starte på er å løfte 10Rep max på alle øvelsene, skrive ned hva man klarer 10 rep av.

Dette nummeret skriver man inn i for eks denne kalkulatoren som heter Grunnprogram.

(beklager evt typo, skriver på et digitalt laser-tastatur><)

Merk at dette ikke er neon fasist, kun prinsipper

Kcal overskudd/underskudd

Progresjon

Deloading

De tre går igjen i alle program.

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...