Gå til innhold

Indie type band, ikke sjanger, men plateselskapene.. Eller.. Jeg bare forstår ikke!

Fryth

Anbefalte innlegg

Jeg forstår meg ikke helt på indie-sjangeren eller indie-ordet i det heletatt egentlig. Satt nettopp og diskuterte litt, men fikk ikke noe konkret svar, så jeg lurer rett og slett på:

- Band som ikke har plateselskap, er de indie?

- Små plateselskap, er de indie? Eller er banda som bruker disse plateselskapene indie?

- (Om den over stemmer) Hva skiller indie-plateselskap/band fra vanlige?

Det var de spørsmålene jeg kom på å spørre om nå.

Jeg er takknemlig om noen kan avklare hva som kjennetegner indie osv, for dette forvirrer meg virkelig..

Endret av Khrix
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg forstår meg ikke helt på indie-sjangeren eller indie-ordet i det heletatt egentlig. Satt nettopp og diskuterte litt, men fikk ikke noe konkret svar, så jeg lurer rett og slett på:

- Band som ikke har plateselskap, er de indie?

- Små plateselskap, er de indie? Eller er banda som bruker disse plateselskapene indie?

- (Om den over stemmer) Hva skiller indie-plateselskap/band fra vanlige?

Det var de spørsmålene jeg kom på å spørre om nå.

Jeg er takknemlig om noen kan avklare hva som kjennetegner indie osv, for dette forvirrer meg virkelig..

Riktig som svinepelz sier. På en måte kan man vel kalle alle unntatt Sony, EMI, Warner og Universal (De 4 store / Majors) for indie labels. Men Indie er og blitt en vanlig forkortelse for indierock virker det som; Franz Ferdinand, Arctic Monkeys, Cold War Kids f.eks. Men det er ikke nødvendigvis bare rock.

Og ja, det stammer fra 'independent'.

Lenke til kommentar
Indie betyr vel knapt hva det gjorde opprinnelig. Nå sier det mer om lyden av musikken, enn om opphavet.
Ganske enig, indiebegrepet er jo så løst og udefinert for tiden at man ikke kan forvente at folk skal skjønne hva man mener når man snakker om indiemusikk. Men som kjennetegn på sjanger blir det jo litt difust også, for indie kan jo være alt fra lo-fi støyrock til elektronika nærmest? Indiesjangeren blir jo bare dysset ned i endeløse antall undersjangere for å gi mening.

Les for øvrig Kjetil Rolness sin artikkel om indiebegrepet (eller hva man skal kalle innlegget): http://www.dagbladet.no/2009/01/24/kultur/...olness/4520233/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...