Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Eksem nedentil hjelp


Gjest navn91

Anbefalte innlegg

Hei

jeg har et "problem" med eksem nedentil, jeg vet ikke egentlig om det er eksem, men det er i hvert fall rød og tørr hud som ikke ser spesielt bra ut.

 

Eksemen ligger på innsiden av lårene, ved siden av ballene (jeg er altså gutt), og jeg lurer på om det er noen fornuftig måte å fjerne dette på. Jeg har prøvd fuktighetskrem hver dag over flere par uker uten resultater. Jeg har også prøvd kløver vaseline men det gav heller ingen resulatater.

 

Forøvrig har jeg aldri hatt eksem andre steder på kroppen, og det er 100% sikkert ikke herpes. Jeg kan ikke egentlig huske hvor lenge jeg har hatt problemer men det har vart i minst 2 år, og det er ikke noe som kommer og går, men noe som har vert der i konstant.

 

Noen som har noen gode tips, det er ikke egentlig noe stort problem, men det styrker ikke akkurat selvtilitten.

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har lurp på om det kan være det jeg også, jeg sykler til skolen ,e men trenger ikke noe neveneverdig utover det.

er 190 og veier 70 kg så lubben kan jeg nok ikke kalles.

 

så blir spørsmålet, hvis det er problemet, hva gjør man med det? løstsittene boxere+fuktighetskrem? shaving hjalp hvertfall ikke noe særlig.

Lenke til kommentar
Hei.

 

Et spørsmål: Har De atopisk eksem?

 

Hvis jeg husker riktig så betyr atopisk eksem mefødt barneeksemting, det tror jeg ikke jeg har. Eneste jeg har hatt av eksem er litt i knehalsen et par ganger(gjennom hele livet, hvertfall som jeg kan huske), men dette har alltid gått over veldig raskt.

 

Burde kanskje nevnes at dette ikke klør i det hele tatt, det kjennes også helv normalt ut, den eneste merkbare forskjelen fra huden rundt er at den har en litt annen farge og blir lettere tørr.

Lenke til kommentar

ops dobbel her kan visst ikke redigere som gjest.

 

Det er jeg skrev over ble litt feil, når jeg tenker etter har jeg fatisk hatt eksem i knehalsen mer enn bare ett par ganger, optil flere ganger i året, men som sagt går det alltid bort ganske raskt. I tilegg klør det og opførrer seg generellt på en helt annen måte enn problemet jeg har beskrevet.

Lenke til kommentar

Vanskelig å si noe uten et bilde, kanskje du kunne legge ut et bilde.

 

Et par spørsmål:

Blir det bedre/verre ved høy temperatur? Blir det bedre/verre om sommeren?

Klør du mye? Har huden sprukket?

Skjeller utslettet?

Er det brundrøde skorper på utslettet?

Hvordan ser det ut, hvordan vil du beskrive det? Er det skarpt avgrenset? Er det et stort utslett, eller består det av flere enkeltelementer? Væsker det? Når du berører den affiserte huden, og har øynene lukket, kunne du si sikkert hvor utlsettet er- er det forhøyet fra resten av huden?

 

Hva type kremer har du brukt?

 

 

Som oftest vil fuktighetskrem alene ikke hjelpe on du har eksem(vanskelig å si det sikkert uten å ha sett utslettet), og da må du bruke kortisonsalver, men det må du få av lege.

Lenke til kommentar

Bilde: (uten tiss)

deilig.th.jpg

 

 

Blir det bedre/verre ved høy temperatur? Blir det bedre/verre om sommeren?

-Ingen forskjell

 

Klør du mye? Har huden sprukket?

-Klør ikke, ingen sprekker.

 

Skjeller utslettet?

-Vet ikke helt hva du mener, sannsynligvis ikke.

 

Er det brundrøde skorper på utslettet?

-Nei

 

Hvordan ser det ut, hvordan vil du beskrive det? Er det skarpt avgrenset? Er det et stort utslett, eller består det av flere enkeltelementer? Væsker det? Når du berører den affiserte huden, og har øynene lukket, kunne du si sikkert hvor utlsettet er- er det forhøyet fra resten av huden?

-Et stykke hud som er litt rødere og tørrere enn resten, kjenner forskjell med øynene lukket om man vet at det er der og man kjenner etter.

 

Hva type kremer har du brukt?

-Ingen spesiell, kløver vaseline og håndkrem :!:

Lenke til kommentar

Fint at du postet bildet.

 

Det er rødt og skarpt avgrenset, ingen skorper. Du sier at den affiserte huden ikke er spesielt fortykket. Du klør heller ikke. Ingen årstidsvariasjoner.

 

Vanskelig å si om det er eksem. Eksem klør som regel mye.

 

 

Du sier at du bare har brukt håndkremer og vaselin. Håndkremer er som regel ikke fete nok. Jeg ville ha anbefalt Apobase som du kan kjøpe reseptfritt, på apotek. Den finnes i to varianter, blå tube som er normal fet krem, mens den røde tuben er ekstra fet krem. Noen synes den røde blir litt for klissete, så du kan først prøve den blå tuben. Hvis det fortsatt ikke hjelper, så bør du dra til legen.

Lenke til kommentar
Fint at du postet bildet.

 

Det er rødt og skarpt avgrenset, ingen skorper. Du sier at den affiserte huden ikke er spesielt fortykket. Du klør heller ikke. Ingen årstidsvariasjoner.

 

Vanskelig å si om det er eksem. Eksem klør som regel mye.

Modig av deg å beskrive lesjonen ut fra bildet... Kvaliteten er ikke akkurat top.

Det kan like godt være erythema migrans.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Det ser ut som en soppinfeksjon, likner på Tinea corporis.

 

 

Jeg foreslår at De ta kontakt med lege, og evntuelt, gi oss en tilbakemelding på hva det var, (etter legebesøket).

 

Dette er selvfølgelig ingen diagonose, men en antagelse.

 

Lykketil

 

Vaio :)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Jeg hadde et lignende utslett på låret - fikk en steroide krem som jeg skulle smøre på 2 ganger om dagen i 4 uker.

utslettet forsvant etter 3 uker. har aldri hatt det siden.

 

 

du får sikkert en steroide-krem hos legen din som du skal bruke på samme måte.

 

 

 

Hadde vært bra for nysgjerrighetas skyld at du forteller oss hva det er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...