Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Soting av ruter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

det er lov å sote hele bakruta og begge rutene på bakdørene, ikke noe mer. det er en film man legger på. man kan selv legge på hviss man kan det da. (har gjort det selv og fikk bra resultat)

 

proffene gjør det litt annerledes, eller, de demonterer hele døra og tar ut ruta/glasset og legger på en proff film som koster litt da. da blir jo det perfekt. proffene som holder på med dette gir 5 års garanti og da.

Lenke til kommentar

Kan sitere direkte fra kjøretøyforskriften, med forbehold om at dette kan være overstyrt av EU-direktiver i noen/mange tilfeller:

3. Vindu skal være tilstrekkelig solid og godt gjennomsiktig fra begge sider. Det må være slik utført at gjenstander som sees gjennom det ikke blir forvrengt. Det samme gjelder for vindskjerm som fører skal se gjennom.

Som solfilter godtas svakt farget glass som ikke gir større reduksjon av lysgjennomslipp enn angitt i den amerikanske standarden ASA Z-26.1 - 1966, July 15 1966. Andre former for solfilter som f.eks. påsprøytet eller påklebet film tillates ikke på noen del av vinduene som fører skal ha sikt gjennom (frontvindu og sidevinduer foran). Utrykningskjøretøys blå lys skal i alle tilfelle kunne ses gjennom bakvindu i motorvogn hvor innvendig speil kreves.

Lenke til kommentar

Det er jo greit nok at det ikke er lovlig å sote/tone alle rutene , men det verste som skjer er jo at man får beskjed om

å fjerne det. Jeg lurer på hva som skjer om man er i en ulykke? Kan forsikringsselskapet her gå inn og klage på dette? Jeg vurderer å tone alle rutene mine, men hvis det er en risiko for at forsikringsselskapet lager trøbbel er det jo rimelig uaktuelt...Noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...