Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Væskesøl på pc -> ny pc av forsikring; kan jeg selge gammel pc?

Anterialis

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har en pc som jeg var uheldig å søle væske i for noen måneder siden. Den slo seg av direkte, men etter noen dagers tørking fungerte den igjen, dog. med svakere bakgrunnsbelysning (tastene) som tegn på skaden. Hvis jeg skulle ta forhåndsregler og bytte vitale deler i pc-en for å forsikre meg om at den ville bli i topp stand igjen, ville det koste like mye som ny pc. Etter frem og tilbake med forsikringa fikk jeg utbetalt penger for ny pc, med beskjed om at jeg selv kunne velge hva jeg ville gjøre med pengene; enten fikse gammel pc, eller kjøpe ny. Jeg var altså klar med forsikringa at pcen fungerte der og da, men jeg fikk altså penger fordi de tolket situasjonen dit hen at sjansene for at pcen ville slutte å virke som høy.

Jeg var selvfølgelig ærlig med forsikringsselskapet og sa at pcen fungerte per nå, men - som verkstedmannen sa til meg - sjansene var relativt høye for at væskesøl vil føre til korrosjon og senskader på min pc. Idag - fem måneder etter sølet - fungerer pcen fortsatt slik den gjorde én uke etter sølet; helt fint, men med denne nedsatte bakgrunnsbelysningen. Kan jeg nå selge den gamle maskinen min å få penger for den, eller er dette forsikringssvindel? Hvis jeg er heldig og det viser seg at pcen ikke slutter å funge / fortsetter å fungere bra, er jeg pliktig til å melde ifra til forsikringa? Jeg vil jo ikke risikere regress... Hva burde jeg gjøre?

På forhånd takk =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

jeg har en pc som jeg var uheldig å søle væske i for noen måneder siden. Den slo seg av direkte, men etter noen dagers tørking fungerte den igjen, dog. med svakere bakgrunnsbelysning (tastene) som tegn på skaden. Hvis jeg skulle ta forhåndsregler og bytte vitale deler i pc-en for å forsikre meg om at den ville bli i topp stand igjen, ville det koste like mye som ny pc. Etter frem og tilbake med forsikringa fikk jeg utbetalt penger for ny pc, med beskjed om at jeg selv kunne velge hva jeg ville gjøre med pengene; enten fikse gammel pc, eller kjøpe ny. Jeg var altså klar med forsikringa at pcen fungerte der og da, men jeg fikk altså penger fordi de tolket situasjonen dit hen at sjansene for at pcen ville slutte å virke som høy.

Jeg var selvfølgelig ærlig med forsikringsselskapet og sa at pcen fungerte per nå, men - som verkstedmannen sa til meg - sjansene var relativt høye for at væskesøl vil føre til korrosjon og senskader på min pc. Idag - fem måneder etter sølet - fungerer pcen fortsatt slik den gjorde én uke etter sølet; helt fint, men med denne nedsatte bakgrunnsbelysningen. Kan jeg nå selge den gamle maskinen min å få penger for den, eller er dette forsikringssvindel? Hvis jeg er heldig og det viser seg at pcen ikke slutter å funge / fortsetter å fungere bra, er jeg pliktig til å melde ifra til forsikringa? Jeg vil jo ikke risikere regress... Hva burde jeg gjøre?

På forhånd takk =)

Næh... Det kommer ann på hvor mye du skal ha for den , så skal jeg holde kjeft jeg ... :)

Det blir feil og få i pose og sekk når man benytter forsikringen..

Lenke til kommentar

Ja det er det jeg også mener, derfor lurer jeg på hva jeg burde gjøre. Pcen kan fortsatt knele (er på femte måned nå sånn ca. og den kan korrodere og knele de neste seks månedene også). Men hvis en annen er villig til å betale for å ta den risken, er det da galt?

Egentlig er det jeg er ute etter hvorvidt dette er svindel, om jeg bryter noen regler...?

Lenke til kommentar

Får han nå egentlig i pose og sekk? Han får ikke solgt laptopen for fullpris, og han er nødt til å selge laptopen med informasjon om at det har vært skader på den et cetera. Slike ting presser priser ganske kraftig. Det han selger er tross alt noe som "fungerer i dag, fungerte i går, men er skadet og kan slutte å fungere i morgen".

Lenke til kommentar
Får han nå egentlig i pose og sekk? Han får ikke solgt laptopen for fullpris, og han er nødt til å selge laptopen med informasjon om at det har vært skader på den et cetera. Slike ting presser priser ganske kraftig. Det han selger er tross alt noe som "fungerer i dag, fungerte i går, men er skadet og kan slutte å fungere i morgen".

han fikk jo ny pc fra forsikringa, da sitter han med 2 pc`r, og selger del som er delvis defekt.

altså, etter alt er gjort opp sitter han med en fortjeneste.

det er å få i både pose og sekk.

altså, det han får for laptoppen er ren inntekt.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Takk for meninger. Jeg er på ingen måte interessert i å svindle forsikringa. Finner jeg ut at jeg ved å selge min gamle pc utfører forsikringssvindel, stopper jeg hele prosessen med en gang. Det er også grunnen til at jeg vil finne ut dette før jeg evt. selger pcen. Det er jo vanlig praksis at man får beholde den gamle pc-en selv om man får penger for ny, hva gjør folk vanligvis med denne gamle pcen da?

Jeg kommer vel til å ringe forsikringa i mårra å høre med dem hvem som eier min gamle pc egentlig, og hva jeg kan gjøre med den. Men i mellomtiden er jeg interessert i om noen av dere har jusserfaring, og gi meg flere gode svar =)

Lenke til kommentar

han fikk jo ny pc fra forsikringa, da sitter han med 2 pc`r, og selger del som er delvis defekt.

Nei, han fikk en pengesum fra forsikringsselskapet som skulle dekke tapet, med beskjed om at han kunne velge selv om han ville fikse det eller kjøpe ny PC.

Lenke til kommentar
Nei, han fikk en pengesum fra forsikringsselskapet som skulle dekke tapet, med beskjed om at han kunne velge selv om han ville fikse det eller kjøpe ny PC.

ok, han fikk penger fra forsikringa som han kjøpte ny pc for, da sitter han med 2 pc`r, og selger den som er delvis defekt.

sier ikke at det er ulovlig å få i pose og sekk, men vil påstå at han har fått det, uavhengig av hva han gjør med laptoppen.

pr i dag sitter han med 1 fungerende laptop(pose) og enda 1 fungerende laptopp(sekk), en betalt fra egen lomme og en betalt fra forsikringen.

som TS nevner, så er det best å kontakte forsikrings-selskapet.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Ja je gskal ringe med forsikringa. En annen tenkt situasjon er jo den at hva om jeg fikser den littegrann, slik at den fortsatt er skada men mindre skada, for så å selge den og tjene på det... :s Nei, jeg får vel bare høre med dem.

Men igjen, om det er noen jusstudenter her eller lignende, som kjenner loven rundt dette, si ifra!

Lenke til kommentar

Jeg snakket med forsikringa: de mente at hva jeg gjør med den gamle er opp til meg. "Jeg kan ikke se noe galt i at du velger å selge din gamle pc for det som er igjen av verdi i den" sa ho hyggelige dama.

Jeg burde kanskje tatt opp samtalen, men dette var i alle fall det dama sa. Da selger jeg tenker jeg =)

Lenke til kommentar

tror ikke de kommer om 5 år og spør "hvor er den "ødelagte" laptoppen", det er en ganske liten sum det er snakk om her, er sikker på at de ikke gidder å gjøre noe i denne saken noen gang, og du har jo også tilatelse til å selge den. ingenting mer å tenke på vel, selg i vei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...