Gå til innhold

Hente informasjon fra en formatert pc.

Anbefalte innlegg

Hei,

Vet ikke om dette er riktig katogori, men moderator for flytte posten om feil.

Har en laptop som krasjet og måtte formatere hardisken.

Jeg hadde noen filer, dokumenter og bilder som jeg gjerne skulle hatt tilbake.

Er det mulig å få hentet dette frem igjen, selvom hardisken er formatert?

Er det noen som har noen forslag på hvordan jeg kan få dette tilbake eller er det borte for alltid?

Håper noen kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du installert noe på den formaterte disken?

Avhengig av hvordan den ble formatert så kan det være håp. I realiteten slettes aldri noe. Det man sletter er maskinens hukommelse om hvor det er. Det forsvinner så over tid når ny data overskriver gammel data.

Så hvis du har formatert disken og IKKE gjort noe mer med den. Så kan nok firmaer som IBAS hjelpe deg. Og du kan finne disc recovery software. Da er nok den beste løsningen og sette disken i et ekstern kabinett med USB tilgang og så peke disc recovery softwaren til den disken. Og så se hva den finner.

Neste gang...ta backup!

AKIRA

Lenke til kommentar

Det er fullt mulig å finne igjen alle filene fra en disk som er formatert. Formatering vil kun slette innholdsfortegnelsen, selve dataene er der fremdeles.

Men jeg har en mistanke om at begrepet 'formatert' er brukt på feil måte, noe som dessverre er altfor vanlig. Du har antagelig installert Windows på nytt?

Når du installerer på nytt så skriver du over dataområdet på disken, og det er ingen mulighet for å lese filer som var der fra før.

Hvis du er heldig så er det noen filer som har sluppet unna. Du kan bruke et program som heter GetDataBack for å søke etter dem.

Et alternativ for bildefiler er Photorec, det er dessuten gratis. http://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec

Lenke til kommentar

Det er riktig som Hårek sier, hvis du har installert noe nytt på den harddisken er det sannsynlig at mange av filene har blitt overskrevet, og dermed ikke kan reddes.

Jeg har selv prøvd å redde filer fra en harddisk som krasjet, men jeg hadde ikke formatert den først (det var en ekstern disk som fikk filformatet RAW da den datt i gulvet). Jeg kjørte et gratisprogram som heter Recuva, og det fant massevis av filer - faktisk over 3000 filer, tilogmed slike som jeg med vilje hadde slettet for mange måneder siden, og de het alle sånt som "MP3 001", "IMG 001" osv. Jeg måtte inn og sjekke hver enkelt fil for å finne ut hva den var... Og det gadd jeg ikke bruke tid på! Søket etter alle disse filene tok også over 6 timer, og Recuva gir deg valget mellom å lagre filer, eller avslutte og starte søket på nytt neste gang (så du kan altså ikke bare lagre noen filer og sjekke dem etterpå, og gjenoppta fra der du sluttet når du starter programmet neste gang, da må det søke i 6 nye timer).

Jeg vet ikke om andre recovery-programmer virker på akkurat samme måte eller om kjøpeprogrammene er bedre, men jeg har ihvertfall begynt å simpelthen ha backup liggende på flere steder av ting som jeg absolutt ikke vil miste. Lykke til, uansett! =)

Endret av Cundou
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...