r2d290 Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Heisann Har kjøpt meg en sw som har 5 tilkoplingsskruer. 2 for signalet og 3 for lyset (+, - og remote). Remote hentet jeg fra samme ledning som går til remote på forsterkeren, og det samme med + og -. Regner med at lysene vil slutte å lyse når jeg kopler vekk remote-ledningen. Kan jeg på en eller annen fenurlig måte få lysene til å blinke i takt med musikken? Tenkte noe i form av å bruke en schmitt-trigger eller noe til å gjøre om signalet til enten 1 eller 0, som jeg da kopler til bassens remote? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 8. oktober 2009 Del Skrevet 8. oktober 2009 Det er ikke værre enn at du kobler + og - som skal til lysa, inn på en forsterkerutgang, og da helst en egen forsterker... Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 9. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2009 er spenningen på utgangssignalet lik spenningen til diodene på subben da? Blir vel 12 V som kommer inn på inngangen til diodene, men signalet er vel ikke på 12V? Det kan jeg jo for såvidt måle selv men... Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 husk at diodene har et cut of point som de slutter å lede på. vis du bruker vanlige standard dioder så kan nok den koblingen du skal gjøre føre til at de brenner ut fort vil jeg tro. men må jeg seg er lettere forvirret over hvordan du faktisk skal koble dette, hadde det vært meg ville jeg aldri kjørt diodene imellom høytaler og forsterker iallefall på grunn av nevnte cut of point. vis du spiller litt høyt så blir spenningen på utgangene av forsterkeren fort over 12 volt vis jeg ikke tar feil nå. Lenke til kommentar
transmedia.no Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Kanskje på tide noen snart spør fyren om han har glødepærer, lysdioder eller neonrør som belysning i basskassa før den tråden her blir altfor høytflyvende... Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 9. oktober 2009 Del Skrevet 9. oktober 2009 Kanskje på tide noen snart spør fyren om han har glødepærer, lysdioder eller neonrør som belysning i basskassa før den tråden her blir altfor høytflyvende... det står lysdioder i tittelen så regner med det er det han mener jeg. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 10. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2009 Fant frem bruksanvisningen nå. Forsterkeren er av type Magnat Tribal x four limited, og sub-en er av type Magnat Charger 130/230. Bruksanvisningen bekrefter at det er 12V på pluss, men det sto ikke noe om spenningen på remote. Noen som vet dette? Har ikke multimeter tilgjengelig nå. Er ganske sikker på at det bare er lysdioder som er der. Husk at diodene har et cut of point som de slutter å lede på. vis du bruker vanlige standard dioder så kan nok den koblingen du skal gjøre føre til at de brenner ut fort vil jeg tro. Poeng, poeng... Derfor blir det litt vesentlig å finne ut av hvilken spenning som skal være der. Men pleier man ikke å parallellkople dioder med resistorer for at overbelastingen skal gå på resistoren? men må jeg seg er lettere forvirret over hvordan du faktisk skal koble dette, hadde det vært meg ville jeg aldri kjørt diodene imellom høytaler og forsterker iallefall på grunn av nevnte cut of point. Litt usikker på hva du mener her... "aldri kjørt diodene mellom høytaler og forsterker...", Diodene blir vel strengt tatt ikke stående mellom høyttaleren og forsterkeren. Blir vel mer som en "Y-forgrening" der forsterkeren sender ett signal til bassens element og et signal til diodene. Eller? Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 11. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2009 (endret) Ny oppdatering: Fikk målt litt idag, og fant ut at spenning på + er 12V, remote er 12V og signalet fra forsterker til bass er mellom 0,1V og 0,5V når jeg spiller musikk. Så, ettersom at både remote og + er på 12 V tror jeg at jeg har konkludert med at det er remoten jeg har lyst til å kutte opp for å få det til å blinke. Trenger da en komponent som tar imot et sinussignal på mellom 0V og 1V, og gjør det om til et digitalt signal med en spenning på 12V. Vil det ikke kunne fungere å gjøre noe tilsvarende bildet som er vedlagt? R1 = Gjør sånn at spenningen til schmitt-triggeren blir 5V R2 = Regulerer hvor grensen for 1 eller 0 på schmitt-triggeren skal være. R3 = Betydelig mindre enn R4. Dette for å få strømmen fra 12V til å gå gjennom R3 ned til jord, istede for via R4 og bort til Remote. R4 = Betydelig større enn R3. Vil gå strøm gjennom denne når transistoren begynner å lede, og strømmen deler seg og går delvis bort til remote og så bort til diodene. R5 = Hindrer kortslutning mellom transistoren og jord når transistoren leder. edit: må vel kanskje bytte ut schmitt-triggeren med en ad-converter? Endret 11. oktober 2009 av r2d290 Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 jeg klarer ikke å visualisere problemet ditt riktig tror jeg. så tror ikke jeg er til nor særlig hjelp her videre Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 11. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2009 Problemet mitt er igrunn enklet det Få diodene til å blinke i takt med musikken, spørsmålet er bare hvordan det kan gjøres Men takk for at du tok deg tid til å prøv Lenke til kommentar
transmedia.no Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 (endret) signalet fra forsterker til bass er mellom 0,1V og 0,5V når jeg spiller musikkDer er du på feil spor... signalet fra en CD-radio er ca. 8volt vekselstrøm (det er derfor høyttalermembranen beveger seg både inn og ut, og ikke bare ut) på det verste (sett multimeteret ditt på AC), fra en separat forsterker enda mer pga. forsterkerens strømsforsyning som øker volten internt i forsterkeren (det er derfor vi kan spille høyere med en separat forsterker) så du må ha en likeretter på høyttalersignalet for diodenes skyld. De tåler kun likestrøm. Cossie's forslag er et glimrende bruksområde for søplete 200kroners QXL-forsterkere, men det betinger da at det er vanlige pærer i belysningen og ikke dioder, eventuelt med en likeretter/strømbegrenser imellom. Løsning: Kjøp det rimeligste du finner av LED-lys med musikkstyring og slakt det nødvendige for å få styringsenheten tilpasset basskassen din. Endret 11. oktober 2009 av transmedia.no Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 12. oktober 2009 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2009 Heh, skjønner ikke at jeg klarte å gjøre en sånn feil (ac/dc) ^^ Tusen takk for hjelpen. Da skal jeg se om jeg finner slik en musikkstyrer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå