Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

SW med lysdioder - Kan disse synkroniseres med bass?


r2d290

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Har kjøpt meg en sw som har 5 tilkoplingsskruer. 2 for signalet og 3 for lyset (+, - og remote).

 

Remote hentet jeg fra samme ledning som går til remote på forsterkeren, og det samme med + og -. Regner med at lysene vil slutte å lyse når jeg kopler vekk remote-ledningen.

Kan jeg på en eller annen fenurlig måte få lysene til å blinke i takt med musikken? Tenkte noe i form av å bruke en schmitt-trigger eller noe til å gjøre om signalet til enten 1 eller 0, som jeg da kopler til bassens remote?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

husk at diodene har et cut of point som de slutter å lede på. vis du bruker vanlige standard dioder så kan nok den koblingen du skal gjøre føre til at de brenner ut fort vil jeg tro.

 

men må jeg seg er lettere forvirret over hvordan du faktisk skal koble dette, hadde det vært meg ville jeg aldri kjørt diodene imellom høytaler og forsterker iallefall på grunn av nevnte cut of point.

 

vis du spiller litt høyt så blir spenningen på utgangene av forsterkeren fort over 12 volt vis jeg ikke tar feil nå.

Lenke til kommentar

Fant frem bruksanvisningen nå. Forsterkeren er av type Magnat Tribal x four limited, og sub-en er av type Magnat Charger 130/230.

 

Bruksanvisningen bekrefter at det er 12V på pluss, men det sto ikke noe om spenningen på remote. Noen som vet dette? Har ikke multimeter tilgjengelig nå.

 

Er ganske sikker på at det bare er lysdioder som er der.

 

Husk at diodene har et cut of point som de slutter å lede på. vis du bruker vanlige standard dioder så kan nok den koblingen du skal gjøre føre til at de brenner ut fort vil jeg tro.

Poeng, poeng... Derfor blir det litt vesentlig å finne ut av hvilken spenning som skal være der. Men pleier man ikke å parallellkople dioder med resistorer for at overbelastingen skal gå på resistoren?

 

 

men må jeg seg er lettere forvirret over hvordan du faktisk skal koble dette, hadde det vært meg ville jeg aldri kjørt diodene imellom høytaler og forsterker iallefall på grunn av nevnte cut of point.

Litt usikker på hva du mener her... "aldri kjørt diodene mellom høytaler og forsterker...", Diodene blir vel strengt tatt ikke stående mellom høyttaleren og forsterkeren. Blir vel mer som en "Y-forgrening" der forsterkeren sender ett signal til bassens element og et signal til diodene. Eller?

Lenke til kommentar

Ny oppdatering:

 

Fikk målt litt idag, og fant ut at spenning på + er 12V, remote er 12V og signalet fra forsterker til bass er mellom 0,1V og 0,5V når jeg spiller musikk.

 

Så, ettersom at både remote og + er på 12 V tror jeg at jeg har konkludert med at det er remoten jeg har lyst til å kutte opp for å få det til å blinke. Trenger da en komponent som tar imot et sinussignal på mellom 0V og 1V, og gjør det om til et digitalt signal med en spenning på 12V.

 

 

Vil det ikke kunne fungere å gjøre noe tilsvarende bildet som er vedlagt?

 

R1 = Gjør sånn at spenningen til schmitt-triggeren blir 5V

R2 = Regulerer hvor grensen for 1 eller 0 på schmitt-triggeren skal være.

R3 = Betydelig mindre enn R4. Dette for å få strømmen fra 12V til å gå gjennom R3 ned til jord, istede for via R4 og bort til Remote.

R4 = Betydelig større enn R3. Vil gå strøm gjennom denne når transistoren begynner å lede, og strømmen deler seg og går delvis bort til remote og så bort til diodene.

R5 = Hindrer kortslutning mellom transistoren og jord når transistoren leder.

 

 

edit: må vel kanskje bytte ut schmitt-triggeren med en ad-converter?

post-79688-1255285947_thumb.jpg

Endret av r2d290
Lenke til kommentar
signalet fra forsterker til bass er mellom 0,1V og 0,5V når jeg spiller musikk
Der er du på feil spor... signalet fra en CD-radio er ca. 8volt vekselstrøm (det er derfor høyttalermembranen beveger seg både inn og ut, og ikke bare ut) på det verste (sett multimeteret ditt på AC), fra en separat forsterker enda mer pga. forsterkerens strømsforsyning som øker volten internt i forsterkeren (det er derfor vi kan spille høyere med en separat forsterker) så du må ha en likeretter på høyttalersignalet for diodenes skyld. De tåler kun likestrøm.

 

Cossie's forslag er et glimrende bruksområde for søplete 200kroners QXL-forsterkere, men det betinger da at det er vanlige pærer i belysningen og ikke dioder, eventuelt med en likeretter/strømbegrenser imellom.

 

Løsning:

Kjøp det rimeligste du finner av LED-lys med musikkstyring og slakt det nødvendige for å få styringsenheten tilpasset basskassen din.

31711.jpg

Endret av transmedia.no
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...