Gå til innhold

Acer Aspire One


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer nå sterkt å benytte angreretten min og bytte min a110 mot en a150. Grunnen er at jeg ikke ser ut til å få a110 på nettet på UiO. Prøver igjen i morgen, med hjelp fra it avdelingen. Noen som har a150 som kan fortelle litt om batteritiden? er nemlig fornøyd med det jeg får av a110, er redd for å tape mye med a150.

 

Har nå lagt inn arch med netcfg på min a110, og det fungerer uten problemer å komme på nettet på UiO. Så virker som det er gjort noe rart i Linpus operativsystemet, kanskje de bruker andre drivere? fungerer hvertfall å bytte OS.

 

Hvilket OS bruker du?

 

Du kan forsøke å se om netcfg2 ligger i pakkebrønnen til Linpus. Hvis den gjør det kan du lage en nettverksprofil i /etc/network.d/ f. eks. /etc/network.d/uio I denne fila skriver du:

 

CONNECTION="wireless"
INTERFACE=ath0
SCAN="YES"
SECURITY="wpa-config"
WPA_CONF="/etc/wpa_supplicant.conf"
WPA_OPTS="Dwext -B"
ESSID="uio"
IP="dhcp"
TIMEOUT=20

 

Deretter redigerer du /etc/wpa_supplicant/wpa_cupplicant.conf

 

ctrl_interface=/var/run/wpa_supplicant
network={
ssid="uio"
key_mgmt=IEEE8021X
eap=PEAP
phase2="auth=MSCHAPV2"
identity=<ditt uio brukernavn>
password=<ditt uio passord>
}

 

Da kan du logge deg på nettverket med:

su
netcfg2 uio

eventuelt netcfg uio

 

Nå vet jeg ikke om det fungerer, men dette er mine innstillinger i arch, som funker fint. Arch er, som sagt, ikke anbefallt nybegynnerdistro, så hvis dette fungerer burde du vurdere å holde deg til Linpus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
*snip*

 

Det går helt fint...

 

Glemte å fokusere på spm om det faktisk er en slot til overs på A150? Ikke at det er avgjørende for om jeg kjøper eller ikke, men da vet jeg om jeg kan bruke minnebrikken jeg har til overs eller om den bare er å kvitte seg med :)

 

Og er det forresten noen som vet batteritiden med 6 celler kontra 4 (eller hva det var som fulgte med som standard)?

Endret av srbz
Lenke til kommentar

minnebrikke slotter på a150 er det 2 av. tror det skal vere veldig masse forskjell på batteritiden på dem 2 typene ja.

det som fulge med standar er ikke noe spesielt bra, har bare brukt maskina på strøm, men da eg har hatt strømledningen ute for korte perioder har vel det stått at det er rundt 2 timer igjen osv.. så varer vel rundt 2 timer, og muligens mindre om man bruker den aktivt i den tiden.

Ang programmer som leveres med på xp er det 60dagers versjon av mcafe virus program, er også office 2007 men som eg ikke har aktivert så vet ikke helt ang hvordan den er, er også microsoft works på maskina som har regneark og tekstbehandling og database og slike ting. så er det ellers småprogram som WinDVD..

Lenke til kommentar
har hatt min one nå i to dager, har lagt til norsk tastatur i oppstarten og lagt til norsk gui og norsk stavekontroll i OO, men nå vil ikke OO starte lenger og jeg får bare feilmeldingen at oo ikke finner /home/user/%u

 

Du kan se på denne sida:

http://theragnaros.com/forum/viewtopic.php...99ab611513123bd

Hvis du ikke vil bruke denne installasjonsmetoden, gir den ihvertfall et innblikk i hvilke filer som må endres for å få ikonene på skrivebordet til å fungere.

 

I ikonfilene dine for Openoffice, på linja som begynner "Exec=", må du fjerne "/home/user/%u". Jeg tror det er det eneste du trenger å gjøre. Men du må restarte maskinen for at endringen skal virke.

 

Det fungerte ikke, har prøvd med filbanen til skriveprogrammet (/usr/share/applications/word prosesor) uten at det hjalp noe nevenverdig.

Lenke til kommentar
Jeg vurderer nå sterkt å benytte angreretten min og bytte min a110 mot en a150. Grunnen er at jeg ikke ser ut til å få a110 på nettet på UiO.

Har du prøvd å få den på nettet et annet sted og kjøre Acer's Live Update? En av de siste oppdateringen var av nettverkstyringsprogrammet, så kansje den vil få ting til å fungere bedre?

Lenke til kommentar
Hei

Jeg vil også si takk til alle Dere som har lagt ut guider og ellers svart meg når jeg har hatt problmer.

Jeg har fortsatt problem med å få installert firefox 3.0 norsk. Jeg har fulgte guiden og filen ligger i download mappa, jeg starter terminal fra samme mappe og prøver å pakke ut med den sier bare at filen ikke finnes..

Vel, jeg har i dag fått bekreftet fra MPX at de får XP maskin på lager i dag, har bestilt 3 stk, 1 til meg selv og et par på jobb.

Jeg er liker Linpusen ganske bra, men det skal bli bra med XP - skal primært ha maskin til kart for GPS bruk, - Garmin sine kart, samt som litt jobb og litt skriving og internett bruk. Ser at De fleste av Dere som har fått XP er fornøyd.

Hvis noen kan hjelpe meg å si hva jeg evnt. gjør feil med installasjon av Firefox ville det vært fin, det er faktisk det eneste jeg føler jeg mangler så lang. :new_woot:

 

Prøv:

Åpne terminal

wget http://home.no.net/egya/firefox3

sudo sh firefox3

 

Gi gjerne tilbakemelding om det funket.

 

Hei

Takk for hjelpen, det funket som bare det. Skal nå bare følge guiden for å få Firefox Iconet. :)

Hei, virket til meg også....tusen takk MEE_1

Lenke til kommentar
Nå hsr jeg lest og lett i denne tråder og andre steder lenge, men finner ikke noe som kan hjelpe meg.

 

Skjerminnstillingene mine virker ikke. Når jeg trykker på skjerminnstillinger skjer det ingenting. Noen som vet hvorfor? Har aldri virket. :dontgetit:

 

litt usikker på om eg vet va du mener men,

prøvd og gå inpå dem på ein anna måte? hvordan du prøve nå? ved icon nede med klokka der? du kan prøve høgreklikke på skrivebordet og trykke egenskaper da får du opp eit vindu der du kan skifte bakgrunner og slikt men så helt oppe velger du kategorien instillinger så på avansert.

Lenke til kommentar

Har fått prøvd min nye A150 i noen dager nå. Kjekt med 120gb disk..

 

Vifta er slitsom. Starter opp på 30 grader og på min bråker den vesentlig. Hele maskina vibrerer, og kvaliteten på vifta er heller så-som-så. Høres ut som den ikke er jevn, den durer.

 

Skrudde opp et lokk bakpå. Ser ut til å være plass til et wan kort der eller et mini-pci kort, men det fins ingen kontakter eller kabel til antenne.

 

Hele tastaturet gir etter når en trykker midt på, men ellers er byggekvaliteten bra.

 

Tenkte å hive ut XP og legge inn ubuntu. Noen som vet om en ferdig kompiled distro for Aspiren?

Lenke til kommentar
Da ser det ut som det blir rosa pc på meg om en liten stund. Endte med xp versonen på 120gb... Gleder meg =)

 

Hvor har du funnet denne? Bestillt fra utlandet? Kjæresten vil gjerne ha en i rosa, men finner ingen her til lands.

 

 

Hei!

Det er litt tid til de kommer ut i norge. Snakk om noen uker tror jeg, men fant ut at det er den jeg vil ha, så da får jeg bare vente litt. Jeg snakka med euronics og de la inn en bestilling for meg og skulle ringe når de visste når den kom. Så det vil sikkert ta litt tid, men man må lide for skjønnheten :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...