egya Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 (endret) Har skrevet:"sudo xterm -e yum install gnome-ppp" ( jeg brukte ikke hermetegn) trykket enter satt så inn usb kabel/modem fra telenor og skrev: gnome-ppp etterfulgt av passord og trykket enter får opp "terminal", men der står det ikke noe arkfane merket "modem". Jeg har fått norsk tastatur etter å ha kjørt oppdateringer, så det er bra! Hvis du får opp terminal, er det greit. Skriv bare i terminalen: gnome-ppp + trykk på enter Hvis du fikk installert gnome-ppp, vil programmet start opp, hvis ikke, skriv i terminalen: sudo yum install gnome-ppp + enter Så forsøker du igjen med: gnome-ppp + enter Og fortsetter med beskrivelsen Endret 10. august 2008 av egya Lenke til kommentar
egya Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Jeg har kjøpt aa1 med Linux, og angrer veldig. Skjønner ikke en dritt og får ikke brukt den, så den står pent og samler støv i bokhylla. 3000 kr rett i dass for en "ikke datakyndig person!!!! Hva er det du ønsker å gjøre, men ikke får til? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 (endret) Maskinen funger 99% ut av boksen. Det eneste man trengte var å sette norsk tastatur, som tar 10 sekunder. Testa med firefox, og da klarte den ikke å lasta java applet. Jau da. PÅ et par poster har du allerede motsagt deg selv én gang, og det er 78 sider i den tråden her Jeg har en nokia N800 internet tablet som kjører maemo linux så jeg er ikke ute av stand til å tukle for å få til ting, jeg bare vet ikke om jeg helt gidder. jeg kommer til å installere mer enn det som er på maskinen fra før, og av det jeg skjønner så må det tukles fælt med for å i det hele tatt få det på "skrivebordet" etter det jeg har lest i den tråden her. må gjerne motbevise den påstanden, fordi jeg har ikke lest alle 78 sidene her. det er noe av problemet med diskusjon.no, dingser som den her, mobiltelefoner, iphone, ipods, etc etc får milelange tråder som ikke hjelper en dritt for nye folk som vil lese seg til info fordi det er hundrevs av poster og søkefunksjonen på forumet er ubrukelig ved mindre man formulerer ting nøyaktig det samme som det er i posten man ikke vet man leter etter. hadde det ikke vært så byråkrati her så hadde de som driver forumet opprettet underforumer for populære ting som aa1 og de andre nevtne, så hadde man kunne splittet informasjonen i lesbare ting istedetfor å ha nye folk som spør samme spørsmål 4234256 ganger. but i digress droppet ferien i år og jobbet en uke kestra så tjente nesten 8000 på den uka, har lyst på et nytt leketøy og AA1 er høyt på lista. XP er valget frem til jeg vet at linpusutgaven dekker mine behov. det jeg trenger er -office: som økonomistudent er det prekært (dekket av openoffice i linpus men hvor mye jobb er det å få installert det? i maemo er det en application installer man kan legge til repos i, samme sak med linpus? og isåfall hva med å få ikonene suyynlig som jeg mener jeg har sett snakk om?) -MSN: pidgin har det innebygd, men aMSN er vel bedre - finnes det til linpus? -IRC: pidgin igjen har det innebygd, men vil ha noe bedre... xchat? nettbankstøtte (firefox3 så jeg over her? hmm? -Gtalk: ???? -Rudimentær bildebehandlig for blogging, GAIM der vil jeg tro -torrent. ikke azureus -media spiller, vlc funker så det er biff Endret 10. august 2008 av Slettet+89234341 Lenke til kommentar
egya Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 (endret) det jeg trenger er-office: som økonomistudent er det prekært (dekket av openoffice i linpus men hvor mye jobb er det å få installert det? i maemo er det en application installer man kan legge til repos i, samme sak med linpus? og isåfall hva med å få ikonene suyynlig som jeg mener jeg har sett snakk om?) -MSN: pidgin har det innebygd, men aMSN er vel bedre - finnes det til linpus? -IRC: pidgin igjen har det innebygd, men vil ha noe bedre... xchat? nettbankstøtte (firefox3 så jeg over her? hmm? -Gtalk: ???? -Rudimentær bildebehandlig for blogging, GAIM der vil jeg tro -torrent. ikke azureus -media spiller, vlc funker så det er biff OpenOffice2.2 er installer, men uten norsk rettefunsjon. Linpus kommer med egen MSN-klient, som også har videofunksjonen med. Pidgin eller Amsn kan etterinstalleres. Xchat kan etterinstalleres ("sudo yum install xchat" i terminal) Java-plugin fra Sun for å få nettbank kan etterinstalleres http://theragnaros.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=25 Gtalk, da bør du ha Pidgin, og da må du avinstallere libpurple som den installerte MSN-klinten bruker, så da må du hive ut det programmet. Men det gjør du i pakkebehandleren (Alt-F2 og skriver inn "system-install-packages") AA1 kommer med billedbehandler, men den er ikke særlig funksjonsrik. Installasjon av Gimp skjer ved at du i en terminal skriver"sudo yum install gimp". Jeg bruker transmission til å laste ned torrenter. Det installeres ved å skrive "sudo yum install transmission" i terminal VLC installeres ved "sudo yum install vlc" i terminal, eventuelt "sudo yum install mozilla-vlc" for plugin i Firefox (men den liker ikke jeg). Men før en begynner å installere må en ha en bedre pakkebrønn. Det ordnes med "sudo rpm -ivh http://rpm.livna.org/livna-release-8.rpm" i terminalen Endret 10. august 2008 av egya Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Maskinen funger 99% ut av boksen. Det eneste man trengte var å sette norsk tastatur, som tar 10 sekunder. Testa med firefox, og da klarte den ikke å lasta java applet. Jau da. PÅ et par poster har du allerede motsagt deg selv én gang, og det er 78 sider i den tråden her Jeg har en nokia N800 internet tablet som kjører maemo linux så jeg er ikke ute av stand til å tukle for å få til ting, jeg bare vet ikke om jeg helt gidder. jeg kommer til å installere mer enn det som er på maskinen fra før, og av det jeg skjønner så må det tukles fælt med for å i det hele tatt få det på "skrivebordet" etter det jeg har lest i den tråden her. må gjerne motbevise den påstanden, fordi jeg har ikke lest alle 78 sidene her. det er noe av problemet med diskusjon.no, dingser som den her, mobiltelefoner, iphone, ipods, etc etc får milelange tråder som ikke hjelper en dritt for nye folk som vil lese seg til info fordi det er hundrevs av poster og søkefunksjonen på forumet er ubrukelig ved mindre man formulerer ting nøyaktig det samme som det er i posten man ikke vet man leter etter. hadde det ikke vært så byråkrati her så hadde de som driver forumet opprettet underforumer for populære ting som aa1 og de andre nevtne, så hadde man kunne splittet informasjonen i lesbare ting istedetfor å ha nye folk som spør samme spørsmål 4234256 ganger. but i digress droppet ferien i år og jobbet en uke kestra så tjente nesten 8000 på den uka, har lyst på et nytt leketøy og AA1 er høyt på lista. XP er valget frem til jeg vet at linpusutgaven dekker mine behov. det jeg trenger er -office: som økonomistudent er det prekært (dekket av openoffice i linpus men hvor mye jobb er det å få installert det? i maemo er det en application installer man kan legge til repos i, samme sak med linpus? og isåfall hva med å få ikonene suyynlig som jeg mener jeg har sett snakk om?) -MSN: pidgin har det innebygd, men aMSN er vel bedre - finnes det til linpus? -IRC: pidgin igjen har det innebygd, men vil ha noe bedre... xchat? nettbankstøtte (firefox3 så jeg over her? hmm? -Gtalk: ???? -Rudimentær bildebehandlig for blogging, GAIM der vil jeg tro -torrent. ikke azureus -media spiller, vlc funker så det er biff Hva motsier jeg meg på? Alt funger minus tastatur fra boks. At man ønsker mer enn det maskinen leveres med linux har da vel ingenting at folk fikler. Folk vil ha masse programmer, mobilt brebånd osv. greit nok, men det har lite med Acer one og linux i seg selv å gjøre. Hva mener du med Open Office? Den ligge inne den, ferdig med ikoner og greier. Nettbankstøtte. Her er java inne fra default. Hvorfor den ikke fungerer med nettbank i firefox vet jeg ikke (fungerer med opera), men man kan legge inn sun sin. Det må du også gjøre om du har windows. Det er nok lettere for deg å gjøre det på windowss, siden du er mer kjent med det, men det samme blir det for en som kan linux. Amsn finnes og fungerer. Det har vært noe tull etter at MSN nettverket fjernet støtte for en protocol, men det er ikke direkte amsn eller acers sin feil. Irc vet jeg ikke noe om hva man burde bruke. Generelt sett er det ikke vanskelig å installere ting og tang. Linux bruker egentlig pakkebehandling som fikser ting litt enklere. Dessverre er dette en av minusene med linpus, at det er litt lukket som standard. Opera er det bare å laste ned install fila, klikke og installere. Å få opp ikon er litt tungvint på Linpus, men det er da ikke vanskelig. Bare så det er sagt. Jeg er til vanlig en normal windows bruker som har brukt linux litt i ny og ne. Linpus er ikke værre en at om man har litt interesse for det fikser det meste. Å finne ut av ikon systemet trenger man ikke være hjernekirurg for å forstå. Mye av sutinga her kommer rett og slett fra at folk forventer at alt skal være likt som på windows. Alle programmer skal fungere med Linux. Hadde man snudd flisa og windows var så lite kjent, så hadde vi hørt den samme regla med, det funker ikke, finner ikke støtte osv. For å ikke snakke om den vanvittige sikkerhetstrusselen fra windows. Får å få det meste man trenger til surfing og normalbruk, er å ta den ut av esken, velge språk, tidsone. Kjøre live update 2 ganger. Bruk. Ønsker man noe mer enn det maskinen leveres med, så klag ikke på Linpus. Klag til produsenten av programmet over manglende linux støtte. Ellers er det ikke spesielt vanskelig å installere noe. Lenke til kommentar
Eppelsin Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 ...Men før en begynner å installere må en ha en bedre pakkebrønn. Det ordnes med "sudo rpm -ivh http://rpm.livna.org/livna-release-8.rpm" i terminalen Pakkebrønn? Er det det magiske stedet den henter all informasjon om tilgjengelige pakker fra, når man tar en "yum install <program>"? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 (endret) ...Men før en begynner å installere må en ha en bedre pakkebrønn. Det ordnes med "sudo rpm -ivh http://rpm.livna.org/livna-release-8.rpm" i terminalen Pakkebrønn? Er det det magiske stedet den henter all informasjon om tilgjengelige pakker fra, når man tar en "yum install <program>"? Riktig. I ubuntu osv. har man en grafisk pakkebehandler. Der velger man det man vil ha, og den laster ned og installerer alt. Veldig praktisk Endret 10. august 2008 av L O G I M A N Lenke til kommentar
modin Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Er det noen som har fått flashet biosen, på Aspire one jeg har forsøkt, å lage en bootable freedos USB drive, men får feilmelding om at jeg mangler CD stasjon når jeg booter med den. Skulle gjerne fått aktivert C4 stage i ASUS systemet som kommer med den nye BIOSen slik at jeg får økt batterilevetiden. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Sammenligning mellom windows og Linpus. I windows får du med en Mediaplayer. Den har ikke noe mer codecs enn den som følger med i Linpus som standard. MSN klient følger ikke med i Vista, må lastes ned. En eldgammel utgave i XP. Ingen Office, kun Wordpad. Elendig nettleser (IE). Kun paint til bildebehandling. Du må installere en haug med sikkerhetsfikser og feilrettinger. Er dette egentlig så mye bedre enn det man får med i Linpus da? Er det noen som har fått flashet biosen, på Aspire one jeg har forsøkt, å lage en bootable freedos USB drive, men får feilmelding om at jeg mangler CD stasjon når jeg booter med den. Skulle gjerne fått aktivert C4 stage i ASUS systemet som kommer med den nye BIOSen slik at jeg får økt batterilevetiden. Jeg mener at bios har flash utility inne. Du trenger dermed bare å ha ny bios fil på en usb minne og starte flash inne fra bios. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 takker for svar. spora opp et aa1 forum som ga noen svar og. vil tro pakkebrønn = repo. en siste ting som sikkert er åpenbart for de som har maskinen, men som jeg fortsatt ikek har fåt thelt med meg: den plastikklingende startskjermen delt i fire, er det eneste måte å finne installerte programmer, eller er det en "start meny"? Synes ikke den firedelte saken er veldig lekker, hadde vært bedre å hatt en funksjonell desktop som på maemo. der har jeg intenretradio, klokke, rss leser og snarveier til mest brukte programmer liggende. ikke veldig nødvendig, men om man kan fjerne den firedelte saken og bruke noe litt mindre glorete/mer funksjonelt hadde det vært fint. til slutt, om jeg ahr rett i at det er flere måte å finne applikasjoner på enn bare den firesaken, har noen screenshot av det? Lenke til kommentar
egya Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 ...Men før en begynner å installere må en ha en bedre pakkebrønn. Det ordnes med "sudo rpm -ivh http://rpm.livna.org/livna-release-8.rpm" i terminalen Pakkebrønn? Er det det magiske stedet den henter all informasjon om tilgjengelige pakker fra, når man tar en "yum install <program>"? En pakkebrønn er der pakkene ligger. Linpus er bare konfigurert til å bruke pakker fra egen brønn, men siden operativsystemet er basert på Fedora 8, kan man bruke tilleggsbrønner som er lget for Fedora 8. Livna er en slik pakkebrønn der gode utgaver av bla. VLC og mplayer finnes, som gjør at de to kan spille omtrent hva det er av film og musikkfiler. I enkelte land er de codecene (="nøkler" for å lese filer) som da brukes av Mplayer og VLC forbudt pga. copyright-lovgivningen, men ikke i Norge. Det er også mange andre programmer i denne pakkebrønnen. Min erfaring er at det er liten rissiko å bruke slike 3. parts pakkebrønner, men man skal være litt forsiktig. Lenke til kommentar
modin Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Jeg har kjøpt aa1 med Linux, og angrer veldig. Skjønner ikke en dritt og får ikke brukt den, så den står pent og samler støv i bokhylla. 3000 kr rett i dass for en "ikke datakyndig person!!!! Hvis du vil ha litt penger for den kan jeg kjøpe den av deg, jeg har lovt å sette opp en Aspire one for en venn av meg når hun fikk se min med Ubuntu oppsett. Så hvis jeg kan få en billig brukt som jeg kan sette opp for henne så gjerne.. Lenke til kommentar
egya Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 (endret) takker for svar. spora opp et aa1 forum som ga noen svar og. vil tro pakkebrønn = repo. en siste ting som sikkert er åpenbart for de som har maskinen, men som jeg fortsatt ikek har fåt thelt med meg: den plastikklingende startskjermen delt i fire, er det eneste måte å finne installerte programmer, eller er det en "start meny"? Synes ikke den firedelte saken er veldig lekker, hadde vært bedre å hatt en funksjonell desktop som på maemo. der har jeg intenretradio, klokke, rss leser og snarveier til mest brukte programmer liggende. ikke veldig nødvendig, men om man kan fjerne den firedelte saken og bruke noe litt mindre glorete/mer funksjonelt hadde det vært fint. til slutt, om jeg ahr rett i at det er flere måte å finne applikasjoner på enn bare den firesaken, har noen screenshot av det? Det er ikke helt enkelt å få bort den "4-delte saken". Jeg har lest om folk som har prøvd å få XFCE-grensesnittet (som kan lages til slik at det blir slik du sier du vil ha det) fram. Linpus sitt grensesnitt (det 4-delte) er bygd av og over XFCE, og det er noe av problemet. De har forandret ting i XFCE, slik at det er vanskelig å komme tilbake til utgangspunktet. Men det burde ikke være en umulig oppgave. Men du kan få tilgang til en meny som kommer fram når du høyreklikker på skrivebordet. I den menyen legges nye programmer som installeres til automatisk. Hvordan du gjør det kan du se på denne videoen: Det kalles "advanced mode", men det er ikke så avansert, spør du meg. Heller normalt at det er en slik meny. Endret 10. august 2008 av egya Lenke til kommentar
Eppelsin Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 (endret) Takker til dere som svarte om pakkebrønner. Alltid lurt litt på det der. Men i tilfelle jeg vil bytte tilbake til standard Linpus-pakkebrønn, hva skriver jeg i såfall da? Captain Ødegård: Da fikk jeg prøvd meg på en screenshot også. Er enig at den firedelte menyen ikke ser så bra ut (litt "barnslig" liksom), og jeg vet ikke hvordan man blir kvitt den til å ha et litt mer normalt skrivebord. Men du kan aktivisere en "advanced menu", som jeg tok screenshot av, og der har du mange flere programmer tilgjengelig. Du får den ved å åpne terminal (ved å gå på "mine filer" - File-meny - terminal), og så skriver du i terminal: "xfce-setting-show" Så åpnes et nytt vindu, klikk på "Desktop", "Behaviour"-arkfanen (tab'en på godt norsk), og klikk av for "Show desktop menu on right click". Tha screenshot: EDIT: Fikset "xfce-setting-show" typo.. Endret 10. august 2008 av Z_for_Zero Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341 Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 takker for alle svar, og ikke minst screen om det ikke kommer noe veldig festlig på ukens tilbud noe sted i morra blir det nok en AA1 på meg. Droppet de to ukene jeg hadde med fri i år for å jobbe litt ekstra, da har jeg fortjent et nytt leketøy Lenke til kommentar
egya Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 (endret) Takker til dere som svarte om pakkebrønner. Alltid lurt litt på det der. Men i tilfelle jeg vil bytte tilbake til standard Linpus-pakkebrønn, hva skriver jeg i såfall da? rpm -e livna-release-8 Slik ser min AA1 ut :-) Endret 10. august 2008 av egya Lenke til kommentar
Eppelsin Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 (endret) Takker til dere som svarte om pakkebrønner. Alltid lurt litt på det der. Men i tilfelle jeg vil bytte tilbake til standard Linpus-pakkebrønn, hva skriver jeg i såfall da? rpm -e livna-release-8 Slik ser min AA1 ut :-) Ok. Me like english :-) Jeg har heller ikke fått ordnet noe særlig med ikoner i de gruppene, prøvde meg på Opera men fikk ikke til. Tar det etterhvert. Jeg har forresten også et bakgrunnsbilde, men må bestandig starte "Desktop settings", og krysse vekk og så krysse av ("på") igjen for "show image". Den er åltså valgt fra før. Noen som vet hvordan jeg får det fra oppstart uten å gjøre dette? Ellers liker jeg svart bakgrunn, så det store problemet er det ikke, men skulle gjerne fikset det da. EDIT: Wops, ser jeg skrev "xcfe-setting-show" i forrige post, det skal være "xfce-setting-show"! Endret 10. august 2008 av Z_for_Zero Lenke til kommentar
egya Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Jeg hadde World of Warcraft liggende på en ekstern harddisk, så jeg prøvde den på AA1 med wine. Kan rapportere at vi fikk logget oss inn og at alt så ut til å virke, men det var så tregt at jeg vil karakterisere det som ikke spillbart. Til info gjorde jeg ingen ting med innstillingene på WoW og jeg har 512 mb internminne. Lenke til kommentar
Krabben123 Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Er i ferd med å bestille meg en MSI wind. Tenkte lenge på aspire one, men ombestemte meg etter å ha lest en god del. Noen som i siste liten har noen gode argumenter for å kjøpe aspire one kontra MSI wind? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Jeg tror nok at alt det som er skrivd her osv, men terminal kommandoer til alt mulig osv, lett skremmer folk vekk. Det virker nok mye værre enn det er, for med mindre du har planer om å bytte ut hele operativsystemet og legge inn masse, så fungerer Acer One i grunn ganske bra ut av boksen. Noe ekstra vil man sikkert ha av programmer, men bør ikke by på allverdens problemer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå