L O G I M A N Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 (endret) Da legger jeg inn en liten aMSN guide, for installering og det å få opp ikon på menyen. Har prøvd å gjøre dette med teskje, så alle skal forstå. Først, så må vi laste ned og installere. Åpne opp et terminal vindu. Skriv inn: su <enter> Tast inn evnt passord <enter> Skriv inn: yum install amsn amsn-plugins <enter> Trykk: y <enter> når du får beskjed. Da skal aMSN være installert, og kan startes fra terminal ved å skrive: amsn <enter> For å få opp ikon, må vi lage en liten desktop fil. Fortsatt i terminal vindu som rooteruser (su kommando): Skriv inn: mousepad /usr/share/applications/amsn.desktop <enter> Nå åpnes et blankt vindu. Klipp og lim inn dette, og velg så lagre og deretter quit: [Desktop Entry] Version=1.0 Name=aMSN Comment=Chat Exec=amsn Icon=amsn Terminal=false Type=Application Categories=Chat;IM; MimeType=tekst; X-Desktop-File-Install-Version=0.13 (Ønsker du et annet navn under, så endrer du til det du vil etter Name= På samme måte kan du endrer på Comment= som er det som dukker opp når du holder musepila over) Når det er gjort, så skrives følgende inn i terminal (fortsatt som rootuser): mousepad /home/user/.config/xfce4/desktop/group-app.xml <enter> Her er det litt hipp som happ i hvilken gruppe du skal ha den i, men om du skal ha den i connect gruppa, så legger du til følgende linje under der du ser group og id5. <app sequence="9">/usr/share/applications/amsn.desktop</app> Husk at tallet 9 her er litt relativt. Har du lagt til flere ting her kan du måtte bruke et annet. Sett i såfall det tallet som kommer etter siste innen denne gruppa. Lagre og avslutt. Restart. Nå skal aMSN finnes under Connect. Å lage desktop fila og legge til i menyen vil fungere for alle andre program, men man må lage en tilsvarende desktop fil og linje i group-app.xml som inneholder riktige verdier for det programmet. Edit: Beklager, var en liten feil i linja som angir i hvilken meny den skal komme. Endret 31. juli 2008 av L O G I M A N Lenke til kommentar
chaos king Skrevet 31. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2008 instalerte nettop 1 gig ekstra ram og xp. vurderer å øke video memory fra 8 mb til litt mer i bios, i det håp om at spillytelsen vil bli bedre... noen som har noen formening om dette faktisk kommer til å gi noe utslag. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 instalerte nettop 1 gig ekstra ram og xp. vurderer å øke video memory fra 8 mb til litt mer i bios, i det håp om at spillytelsen vil bli bedre... noen som har noen formening om dette faktisk kommer til å gi noe utslag. Har man overhode noe mulighet til å utvide dette i BIOS? Hos meg er det bare grået ut. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 (endret) Da har jeg også laget en tilsvarende guide for Opera 9 som med aMSN: Gå til følgende link (bruk firefox/browser) http://www.opera.com/download/index.dml?op...386&local=y Velg Fedora fra rullegardina, det skal være merket for: fedora Fedora Core 5, Core 6, 7, 8, dette skal være default. Lagre den f.eks under download. Gå til mappa den ble lastet ned til, dobbeltklikk, og den vil kjøres selv. Du vil få spørsmål om å taste inn passord, og en advarsel om at den ikke kan verifiserer, bare trykk ok, og la den installeres. Den kan nå startes via terminal ved å skrive: opera <enter> For å få det opp ikon skrivebord: Åpne Terminal Skriv inn: su <enter> Skriv inn evnt passord Skriv inn: mousepad /usr/share/applications/opera.desktop <enter> Blank fil åpnes, så her klipper du ut og limer inn dette her. Lagre og så avslutt. [Desktop Entry] Version=1.0 Name=Opera 9 Comment=Browser Exec=opera Icon=/usr/share/icons/hicolor/48x48/apps/opera.png Terminal=false Type=Application Categories=Chat;IM; MimeType=text/html;text/xml;application/xhtml+xml; X-Desktop-File-Install-Version=0.13 mousepad /home/user/.config/xfce4/desktop/group-app.xml <enter> Her er det litt hipp som happ i hvilken gruppe du skal ha den i, men om du skal ha den i connect gruppa, så legger du til følgende linje under der du ser group og id5. <app sequence="10">/usr/share/applications/opera.desktop</app> Husk at tallet 10 her er litt relativt. Har du lagt til flere ting her kan du måtte bruke et annet. Sett i såfall det tallet som kommer etter siste innen denne gruppa. Lagre og avslutt. Restart. Nå skal Opera finnes under Connect. Edit: De som har lagt inn, har sikkert sett at ikonet var stygt og lavoppløst. Endret derfor dette i opera.desktop filen. For de som har installert alt, endre følgende i opera.desktop filen Bytt ut Icon=opera med Icon=/usr/share/icons/hicolor/48x48/apps/opera.png Endret 31. juli 2008 av L O G I M A N Lenke til kommentar
Sweeneytom Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 jeg er ikke kar om å lage en usb recovery stick.. maskinen bare låser seg i et loadbilde.. har prøvd 2 forskjellige minnepenner.. finnes det et sted jeg kan laste ned et ferdig oppsett.. som kan legges inn på pennen?? Lenke til kommentar
rsletta Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 jeg er ikke kar om å lage en usb recovery stick.. maskinen bare låser seg i et loadbilde.. har prøvd 2 forskjellige minnepenner.. finnes det et sted jeg kan laste ned et ferdig oppsett.. som kan legges inn på pennen?? Hvor i prosessen går det åt skogen? Når du skal lage den, eller når du skal loade fra den? Hvor store minnepenner har du brukt? Det har vært rapportert om at det kan være vanskeligheter med penner under 2gb. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 jeg er ikke kar om å lage en usb recovery stick.. maskinen bare låser seg i et loadbilde.. har prøvd 2 forskjellige minnepenner.. finnes det et sted jeg kan laste ned et ferdig oppsett.. som kan legges inn på pennen?? Om du sliter der du skal trykke neste, så bruk trykknapp, og ikke tapping på museplata. Dessuten burde minnepen være på 2GB. Image kan vel fikses om du overhode ikke får det til å funke. Lenke til kommentar
Sweeneytom Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 jeg er ikke kar om å lage en usb recovery stick.. maskinen bare låser seg i et loadbilde.. har prøvd 2 forskjellige minnepenner.. finnes det et sted jeg kan laste ned et ferdig oppsett.. som kan legges inn på pennen?? Om du sliter der du skal trykke neste, så bruk trykknapp, og ikke tapping på museplata. Dessuten burde minnepen være på 2GB. Image kan vel fikses om du overhode ikke får det til å funke. minnepennen er på 4 gb.. begge to. Jeg kommer så langt som til den menyen der jeg velger å lage recoveryUSB. Deretter trykker jeg neste. Da står den bare med bittelitt blått i progressbaren.. og der blir den stående Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Prøv en annen maskin. Jeg måtte finne min eldste og tregeste maskin for å få det til å funke. Nå har jeg donert en minnepen med fast recovery. Lettere enn å rote med det hver gang. Selge Acer One recovery memorysticks snart. Kanskje ferdig konfigurert med div endringer Lenke til kommentar
Nator Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 (endret) Sjekk dette da... Acer AC Adapter 30W for Aspire One koster 340 kroner på PCutstyr.no! Det virker svært dyrt syns jeg. Ikke særlig imponert over prisene for ekstra store batterier heller (850 kr). Endret 31. juli 2008 av tommyms Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Tja, er en smule drøyt, men er ikke noe værre om en ser på priser på batterier og ladere for mobiler. Er mer interisert i en evnt billader. Lenke til kommentar
Estranged Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 jeg er ikke kar om å lage en usb recovery stick.. maskinen bare låser seg i et loadbilde.. har prøvd 2 forskjellige minnepenner.. finnes det et sted jeg kan laste ned et ferdig oppsett.. som kan legges inn på pennen?? Hvor i prosessen går det åt skogen? Når du skal lage den, eller når du skal loade fra den? Hvor store minnepenner har du brukt? Det har vært rapportert om at det kan være vanskeligheter med penner under 2gb. Det fungerte fint å lage en "recovery USB" med en Corsair Flash Voyager 1GB om det er av interesse for noen. Lenke til kommentar
thomaslo Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 jeg er ikke kar om å lage en usb recovery stick.. maskinen bare låser seg i et loadbilde.. har prøvd 2 forskjellige minnepenner.. finnes det et sted jeg kan laste ned et ferdig oppsett.. som kan legges inn på pennen?? Har du en usb-mus koblet til maskina ? Prøv isåfall å koble fra denne når du booter fra usb-stick'en Thomas Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 (endret) vil gjerne ha noe à la denne, men med en dongle som er liten nok til å la stå i maskinen. Hva med en bluetooth mus ? bt dongler er små om dagen, men det er kanskje ikke musene ? Billig er det ihvertfall denne http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12106 Og denne donglen ? http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.13701 (prisene er inkl frakt til norge! har bestilt fra denne butikken flere ganger) Endret 1. august 2008 av bzzlink Lenke til kommentar
runeMa Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 jeg er ikke kar om å lage en usb recovery stick.. maskinen bare låser seg i et loadbilde.. har prøvd 2 forskjellige minnepenner.. finnes det et sted jeg kan laste ned et ferdig oppsett.. som kan legges inn på pennen?? Om du sliter der du skal trykke neste, så bruk trykknapp, og ikke tapping på museplata. Dessuten burde minnepen være på 2GB. Image kan vel fikses om du overhode ikke får det til å funke. minnepennen er på 4 gb.. begge to. Jeg kommer så langt som til den menyen der jeg velger å lage recoveryUSB. Deretter trykker jeg neste. Da står den bare med bittelitt blått i progressbaren.. og der blir den stående Heisann, Jeg hadde den utfordringen når jeg skulle kjøre recovery fra en ekstern usb spiller. Kom frem til hvor det ser ut som om den installerer, så blir den bare stående uten noe aktivitet... Aner ikke hvor mange ganger jeg prøvde- for det var en splitter ny usb spiller. Til slutt, av mangel på andre ting å forsøke, (Begrenset forståelse på denne type data ting...)fant jeg frem min gode gamle usb brenner/dvd Lacie m/usb tilkobling. Plugget denne i og kjørte recovery cd uten noe som helst mikk makk. Hva det skyldes? Aner ikke... Brukte da denne Lacie spilleren til også å lage på USB stick. (Har 4gb Kingston). Prøvde så denne, og fungerte smertefritt. Prosessen skal skal du se nærmest med en gang når du kjører recovery- så dersom den fremdriftslinja står helt stille så er det noe kluss. Mulig at det er noe driver problemer e.l. som gjør det? Lenke til kommentar
creator84 Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 (endret) vil gjerne ha noe à la denne, men med en dongle som er liten nok til å la stå i maskinen. Hva med en bluetooth mus ? bt dongler er små om dagen, men det er kanskje ikke musene ? Billig er det ihvertfall denne http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12106 Og denne donglen ? http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.13701 (prisene er inkl frakt til norge! har bestilt fra denne butikken flere ganger) Er jo slik liten bluetooth dongle her i norge å da: https://prisguiden.no/product.php?productId=93016 og her med gratis frakt: http://www.play.com/PC/PCs/4-/5890441/Site...er/Product.html Endret 1. august 2008 av creator84 Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 får man bluetooth på one'n da? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Burde være kurrant å få til det, men kan være greit å sjekke ut om man finner noen linux drivere om det trengs, eller om det finnes en generic bluetooth driver inne som burde funke. Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 har kjøpt denne blåtannsaken selv, og den fungerer utmerket i linux. Liten er den også. Stikker bare 5-6 mm ut på min acer s5000. Prisen på 30kr inkl. frakt er jo temmelig uslåelig også Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Er jo slik liten bluetooth dongle her i norge å da: https://prisguiden.no/product.php?productId=93016 og her med gratis frakt: http://www.play.com/PC/PCs/4-/5890441/Site...er/Product.html Er det gratis levering til norge også ? Har du bestilt derfra fungerer det bra ? Var jo ganske mye interessant der. Selv om akkurat den bluetooth donglen kostet over dobbelt så mye som på dealextreme (er gratis frakt til norge der også) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå