Gå til innhold

Acer Aspire One


Anbefalte innlegg

Nei, der er den helt fin. Den er egentlig helt fin frem til linux skal starte/starter, da blir bare alt svart utenom musa som er som en X.

 

Da er det ikke noe stort problem. Kjør restore cd`n som fulgte med maskina.

Følg instruksene på skjermen. No problem.

Krever selvfølgelig en ekstern USB spiller.

Ok, takk skal du ha! Håper det gjør susen!

 

Si ifra uansett resultat da :-)

Lykke til.

Det gikk heller dårlig dette. Har prøvd det meste nå; bootet fra annen pce, lagt inn på usbstikk, ekstern harddisk, brukt ekstern cdrom, ingenting virker. Det eneste som skjer etter oppstart er da at det kommer en hel del BB BB BB BB BB på skjermen, så går det bare i det samme moduset som jeg har forklart. Svart skjerm. Jeg er komplett rådvill, noen som har tips utenom det vanlige? Finnes drivere på nettet slik at jeg bare kan laste inn en ny versjon etc etc?

 

Takk på forhånd:)

 

Når du har laget usb-sticken, må du sette den i maskinen før du starter den opp. Når oppstartsbildet dukker opp trykker du F12 for å velge oppstartsmedie. Da velger du USB HDD, og så går ting av seg selv. :) Meld tilbake dersom du får mer problemer med det. Det er mulig å fikse ting via terminalen, da du kan hoppe mellom terminaler ved å trykke feks. CTRL+ALT+F2 når du kommer til det bildet med X´en. Men jeg tror det kan bli en litt stor oppgave å fikse ting via den, og da er det enklere med en recovery.

Alt dette har jeg gjort 100 % etter planen, det vil bare ikke virke. Prøvd utallige ting, men jeg forstår ikke hva jeg nå skal prøve på.

 

Klarer du å skifte terminal ved å trykke CTRL+ALT+F2?

jeg hadde også noe problemer med å kjøre restore cd via en ekstern disk.

Hadde en gammel lacie usb spiller liggende som jeg prøvde til slutt, og vips fikk jeg kjørt hele prosessen uten noe mikk makk og problemer.

Maskinen ble som ny.

Kjørte da en ny runde, men da valgte å lage en restore på USB stick.

Prøvde denne bare for sikkerhetsskyld, og ikke noe problemer.

Jeg gjorde det litt dobbelt jeg da. Trykket F2 og gjorde mine valg der, så ved omstart trykte jeg F12 og gjorde valg der.

 

Upåklagelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det gikk heller dårlig dette. Har prøvd det meste nå; bootet fra annen pce, lagt inn på usbstikk, ekstern harddisk, brukt ekstern cdrom, ingenting virker. Det eneste som skjer etter oppstart er da at det kommer en hel del BB BB BB BB BB på skjermen, så går det bare i det samme moduset som jeg har forklart. Svart skjerm. Jeg er komplett rådvill, noen som har tips utenom det vanlige? Finnes drivere på nettet slik at jeg bare kan laste inn en ny versjon etc etc?

 

Takk på forhånd:)

Dette skjer visstnok dersom USB-sticken er for liten, den bør være 2GB. Mange som har brukt 1GB-pinner opplever samme problemet.

 

Jepp, men det er damene som krever de fargene vettu :D

Jeg synes nå blå er penest ;)

Lenke til kommentar

Jeg har også problemer med å boote recovery-cden via USB-penn.

 

Dette har jeg gjort:

- Bootet recovery-cd via min Dell-laptop med Windows Vista. Kjørte deretter programmet for å legge inn recoverycd på USB-disk. Dette gikk knirkefritt (selv om det tok nesten 25 minutter...).

- Bootet deretter den samme USB-pennen i Acer-pcen (F12). Minnepennen kommer opp som et alternativ (Kingston Datatraveller), men når jeg velger den, kjører den bare fra harddisken i stedet.

 

Resultatet er at jeg kommer inn i den vanlige Linpusmenyen. I utforsker ligger Kingston-pennen som en egen mappe.

 

Hvorfor vil ikke maskinen boote fra minnepennen da?

 

Er veldig takknemlig for tips, da jeg sitter veldig fast her...

 

(Acer Support kunne ikke hjelpe og han jeg snakket med visste ikke at Acer Aspire One var kommet ut i butikkene enda).

Endret av rattata81
Lenke til kommentar

 

Når du har laget usb-sticken, må du sette den i maskinen før du starter den opp. Når oppstartsbildet dukker opp trykker du F12 for å velge oppstartsmedie. Da velger du USB HDD, og så går ting av seg selv. :) Meld tilbake dersom du får mer problemer med det. Det er mulig å fikse ting via terminalen, da du kan hoppe mellom terminaler ved å trykke feks. CTRL+ALT+F2 når du kommer til det bildet med X´en. Men jeg tror det kan bli en litt stor oppgave å fikse ting via den, og da er det enklere med en recovery.

Alt dette har jeg gjort 100 % etter planen, det vil bare ikke virke. Prøvd utallige ting, men jeg forstår ikke hva jeg nå skal prøve på.

 

Klarer du å skifte terminal ved å trykke CTRL+ALT+F2?

Klarte du det? :)

Lenke til kommentar

hmm ser nå at ps også er den første som fikk inn hvit,samme med blå og det ser ut som ps blir de første som får inn 80gb versjon.

Noen som vet om grunnen til dette? har dem en spesialavtalle med acer?

Btw hvorfor har ikke ps express frakt som post over natt? skulle gjerne hatt en aspire one 80gb før den 2 august noe som ser ikke ut som blir mulig :(

Lenke til kommentar
Jepp, men det er damene som krever de fargene vettu :D
Jeg synes nå blå er penest ;)

 

Det synes jeg og det, derfor bestilte jeg blå. Men jeg håper da virkelig ikke jeg må lirke rundt med en Rosa for å få 3G. Synes det virker merkelig at 3g først skal komme med de to siste fargene... Får jeg ikke oppgradert, skifter jeg HK fra en rosa og bytter om :p

 

PS er vel en del av Hattelco, som igjen driver en del service for Acer osv. Dessuten selger PS en hel del Acer i året.

Lenke til kommentar
Jepp, men det er damene som krever de fargene vettu :D
Jeg synes nå blå er penest ;)

 

Det synes jeg og det, derfor bestilte jeg blå. Men jeg håper da virkelig ikke jeg må lirke rundt med en Rosa for å få 3G. Synes det virker merkelig at 3g først skal komme med de to siste fargene... Får jeg ikke oppgradert, skifter jeg HK fra en rosa og bytter om :p

 

PS er vel en del av Hattelco, som igjen driver en del service for Acer osv. Dessuten selger PS en hel del Acer i året.

 

Syns også at det vil helt være uforståelig hvis ikke også den blå og den hvite får 3G (med innebygd plass for SIM-kort). Det å slippe å drasse på en USB-dongle er en kjempefordel, etter min mening.

 

Kan noen som vet noe om dette uttale seg - eller formidle rykter om hva som skjer?

Endret av mortenandersen
Lenke til kommentar

Jeg har aldri brukt linux før, og ksn overhodet ingenting. Nå har jeg prøvd å følge malen for VLC, men jeg får det ikke til. VLCen ligger fint i Fun-mappen, men uansett hvor mye jeg prøver det oppsettet som skal følges så virker den ikke. Det ser ut til at det jeg skriver inn ikke lagres. Kan noen gi meg en inn-med-teskje trinn-for-trinn guide til hvordan jeg får VLCen til å virke

Lenke til kommentar
Ser at det har kommet en billader som tilbehør.

Er det bare meg, eller må man ha en ekstra kabel i tillegg til denne billaderen? (Fra billader til maskin.)

 

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=63864

 

Kan ikke bruke den til Acer One som har jordet støpsel. Du må da ha en slik reiseadapter i tillegg, jordet 32-8680:

 

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=20445837

 

Men denne, eller tilsvarende, kan du bruke:

 

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=23379054

Endret av belenix
Lenke til kommentar
Men denne, eller tilsvarende, kan du bruke:

 

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=23379054

 

CO har også en litt kraftigere utgave av denne, og siden jeg har en bærbar med en strømkrevende AMD-prosessor, så kjøpte jeg den. Den pluggen som passer til Aceren er litt kort, men jeg skar vekk 2mm av plasten rundt selve metallpluggen. Dette gjør ikke festet mellom plugg og plast dårligere, men nå kommer pluggen helt inn og sitter som den skal. Akkurat nå sitter jeg i bilen og prøver laderen, men ser samtidig at det er veldig bra signalstyrke på nettverket her jeg sitter, så det er nok både et bra nettverkskort og en god antenne på the One.

Lenke til kommentar

Hei

Min Acer er oppe og går og alt funker som det skal etter litt knoting..MEN hvordan installere jeg den mot en netverksprinter? og hvordan når jeg tak i windows nettverket mitt - skulle hatt mulighet til å nå en del filer både på Mac og PC (Det å få filen fra nettverkt har jeg funnet ut av, men nettverks printeren ønsker jeg tips om) .. :whistle:

Endret av Jankogutt
Lenke til kommentar
Jeg har også problemer med å boote recovery-cden via USB-penn.

 

Dette har jeg gjort:

- Bootet recovery-cd via min Dell-laptop med Windows Vista. Kjørte deretter programmet for å legge inn recoverycd på USB-disk. Dette gikk knirkefritt (selv om det tok nesten 25 minutter...).

- Bootet deretter den samme USB-pennen i Acer-pcen (F12). Minnepennen kommer opp som et alternativ (Kingston Datatraveller), men når jeg velger den, kjører den bare fra harddisken i stedet.

 

Resultatet er at jeg kommer inn i den vanlige Linpusmenyen. I utforsker ligger Kingston-pennen som en egen mappe.

 

Hvorfor vil ikke maskinen boote fra minnepennen da?

 

 

Er veldig takknemlig for tips, da jeg sitter veldig fast her...

 

(Acer Support kunne ikke hjelpe og han jeg snakket med visste ikke at Acer Aspire One var kommet ut i butikkene enda).

 

 

Hei,

 

Jeg sitter ikke foran min acer nå- men prøver ut ifra husk...

 

Når jeg laget USB recovery, så satte jeg den i maskinen.

Startet maskina, og trykte F2 ved oppstart.

Gikk da inn i boot meny

Du kan flytte opp og ned på hvilken av de ulike mediene som skal ligge først.

Jeg la USB øverst på denne menyen.

Trykk F10 og maskinen restartes.

Under denne restarten så trykte jeg også F12.

Fikk da samme valg som boot i F2.

Valgte USB her også.

Etter det kjørte den recovery som en drøm, uten noe mikk makk.

 

Jeg har Kingston 8gb USB penn.

Lenke til kommentar
Noen som kan si noe om hvordan selve kontakten fra laderen er.

Er det en tynn europlugg? Image:Europlug2.jpg

 

Har en acer med tykk plugg med ledningen ut i 90 graders vinkel, og den er svært upraktisk i en rekke kontakter.

 

Svaret står vel i #1069 :)

 

Ikke eurostøpsel, men jordet støpsel. Dette er en rettrygget type, ikke bøyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...