Gå til innhold

Acer Aspire One

Anbefalte innlegg

Hehe, og jeg har en D150 som er rød :-)

Men hvorfor finner ikke windows xp home noen harddisk når jeg prøver å installere fra cd via ekstern usb-dvdspiller?

har lyst å installere win xp home helt på nytt for å slippe all dritten som ligger installert på maskinen ved levering, men installasjonen stopper opp og sier at det ikke finnes noen harddisk eller at den ikke er slått på.

Du trenger sata drivere, dersom du blar 1-2 sider bak så vil du finne at jeg har linket til driverne du trenger.... Kan enten slipstreames på en cd eller du må bruke usb floppy

Unnskyld meg, men hva slakt "dritt" følger med?

Skal kjøpe en blå en, for jeg digger den mørke fargen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Unnskyld meg, men hva slakt "dritt" følger med?

Skal kjøpe en blå en, for jeg digger den mørke fargen!

Med ”dritt” mener jeg et antivirusprogram jeg ikke vil bruke, og 60 dagers prøve på office 2007. der var et program som het eSoby, som jeg aldri skjønte hva var. Der er mer som jeg ikke kommer på i farta, siden noe av det første jeg gjorde, var å avinstallere det.

Jeg har ikke lyst å ha en maskin med masse programmer jeg aldri kommer til å bruke eller ikke vil ha, jeg vil ha en maskin med programmer jeg vil ha :-) Alt man avinstallerer har en tendens til å la rester ligge igjen i registret, så derfor kaller jeg det ”dritt” :-)

Lenke til kommentar
har fått installert en del på den lille rakkern nå og den er bedre enn jeg hadde ventet :new_woot:

Min startet også i recovery. Hvis du fikk spørsmål om språk på windows XP'en den skulle installere så er den nok ubrukt. Dette spørsmålet får du bare en gang selv om du bruker recovery senere - da legger recovery inn den du valgte nå.

Anyways, jeg også er ganske imponert over ytelsen! Den føles veldig kjapp og fin. Selv for å vise ganske store bildefiler. Jeg driver med bildefiler på 75MB pr stk (TIFF) og de fyker opp på skjermen som bare det. Det hadde jeg faktisk ikke trodd! Det er jo så vidt de gjør det på min stasjonære pc! ...selv om den er noen år nå.

Finnes det noen som klarer å linke til en minnebrikke på komplett som passer i AA1 A150? Bytter nok ut 512MB brikken med en 1GB brikke ved første anledning.. Selv om maskinen ikke ser ut til å ha noen problemer med standardminnet.

Lenke til kommentar

Noen som har prøvd å kjøre eRecovery etter partisjonering av harddisken?

Jeg har delt harddisken på min D150, hvor jeg har windows på en del på ca 35 gb, mens resten er en stor partisjon. Men vil eRecovery klare å legge tilbake recovery når harddiskstørrelsen er endret? Eller er eneste utvei å installere windows på nytt fra bunnen av?

Lenke til kommentar
Hei,

Har en Acer Aspire One D250, og det er plutselig ingen forskell i skjermbelysning når jeg veksler mellom batteri og nettstrøm.

Noen som vet hva som kan være årsaken til dette?

Kanskje du har fått skrudd ned baklyset når den kjører på strøm? på A150 er det vel FN og pil tastene som brukes til å justere lys styrke og lyd volum.

D250 har jeg aldri prøvd, så der veit jeg ikke, men regner med at det er likt :)

Lenke til kommentar

Heisann!

Har spurt og fått svar tidligere i denne tråden om hva man gjør når windows-CDen ikke finner noen harddisk under installasjonen.

Har ikke prøvd metoden med å laste ned SATA-drivere enda, men ser i min søken på nettet at det kan hjelpe å gå inn i BIOS og endre harddiskkontrollen fra AHCI til IDE.

Vel, nå gjaldt dette en Fujitsu-Siemens S7110, men noen som vet om det vil hjelpe på en acer aspire one d150, og hva er forskjellen på AHCI og IDE?

Har lyst å re-installere, men vet ikke om jeg tør, fordi jeg har en gang før klart å krasje maskinen da jeg brukte norton partition magic og måtte ha masse hjelp for å få den opp og kjøre igjen.

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg kjøpte netopp to stk A150 fra PS data til meg og kona. Maskinen Kan ikke si at jeg er så kjempeimponsert. Den starter raskt opp, men jeg synes den jobber tregt når jeg surfer på nettet. Jeg kjører maskinen med standardoppsettet. Hvordan har dere konfigurert maskina deres for å få den til å yte noenlunde greit? Bør jeg egentlig droppe IE og heller kjøre med Firefox e.l.?

Lenke til kommentar
Hei,

Jeg kjøpte netopp to stk A150 fra PS data til meg og kona. Maskinen Kan ikke si at jeg er så kjempeimponsert. Den starter raskt opp, men jeg synes den jobber tregt når jeg surfer på nettet. Jeg kjører maskinen med standardoppsettet. Hvordan har dere konfigurert maskina deres for å få den til å yte noenlunde greit? Bør jeg egentlig droppe IE og heller kjøre med Firefox e.l.?

Om du høyreklikker ”min datamaskin”, går inn på egenskaper > avansert > ytelse, og velger bort en masse visuelle effekter man vanligvis ikke har bruk for, vil du nok oppleve at dette bedrer ytelsen i windows og får en maskin som er raskere. Selv bruker jeg innstillingen ”egendefinert” og har kun to avkrysningsbokser avkrysset, og det er ”bruk skygger for ikonnavn på skrivebordet” og ”bruke visuelle stiler på vinduer og knapper. Alt det andre, tror jeg ikke du vil legge merke til er borte.

Ellers er der helt sikkert en del programmet du kan avinstallere og som du sikkert aldri kommer til å få bruk for. Så gå inn i innstillinger > kontrollpanel > legg til eller fjern programmer, og ta vett det du garandert aldri vil bruke. Jo færre programmer smo ligger og opptar systemresurser, jo raskere maskin.

Selv har jeg mest lyst til å installere windows helt fra bunnen av, for å få maskinen akkurat slik jeg vil, men har ikke kommet meg så langt enda.

Lenke til kommentar
Hei hei..

Noen her som har satt i mer ram i a110 og bruker xp eller noe annet en linpus og har merket noe forskjell?

Og er det vanskelig?

Jeg har gjort det. Ganske enkelt hvis du følger guiden som er laget av Tinkrgrl.

Og så kjører jeg Crunchbang linux. Beste distroen jeg har prøvd. Men jeg fokuserer mest på oppstartstid og ytelse da... 25 sek fra startknappen til fullt skrivebord.

Lenke til kommentar
Hei hei..

Noen her som har satt i mer ram i a110 og bruker xp eller noe annet en linpus og har merket noe forskjell?

Og er det vanskelig?

Hvis du følger en guide så er det null problem. Hadde aldri skrudd på en A110 og jeg brukte vel en halvtime på å demontere og montere hele pc'en.

Har du XP så er det vanvittig forskjell på 0,5GB og 1,5GB :)

Lenke til kommentar
Kan du linke til Tinkrgrl sin guide og si hvilken ram modul jeg må kjøpe?

Takker :)

Guidene hennes finner du her.

Men om du søker på A110 eller A150 ram upgrade eller lignende på f.eks youtube, så bør du finne noen guider der også :)

Mener det var det jeg gjorde med min A150 når jeg bytta ram :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...