Gå til innhold

Acer Aspire One


Anbefalte innlegg

Takk for svar. Ser ut som det blir Ubuntu Eee på meg hvis jeg skal bytte ut Linpus. Kan man velge norsk språk?

Da blir det installasjon via USB for min del, men det må vel gå greit.

 

Ser ut som de bytter navn fra Ubuntu Eee til Easy Peasy.

 

http://www.liliputing.com/2008/12/ubuntu-e...in-january.html

 

Pcen er sendt fra mpx, så jeg har den nok i midten av neste uke.

 

Ja du kan velge mellom bokmål og nynorsk :) Men vært obs på at det er en del steder i OSet det ikke er oversatt. Selv bruker jeg engelsk grunnet det er enklere å spørre og finne løsningen på et problem på nettet, siden flesteparten bruker engelsk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mulig jeg har spurt om dette før, men er det noen som har en link til en guide på hvordan man installerer XP på Aspire One (Linux utgaven) uten DVDspiller? Altså vet bruk av minnepenn?

 

Fant denne:

 

Installing Windows XP on a Netbook Via USB (Acer Aspire One)

 

Takk for denne guiden. Raskt og enkelt :)

XP er halvveis installert allerede :)

Lenke til kommentar
Mulig jeg har spurt om dette før, men er det noen som har en link til en guide på hvordan man installerer XP på Aspire One (Linux utgaven) uten DVDspiller? Altså vet bruk av minnepenn?

 

http://www.liliputing.com/2008/04/install-...i-note-usb.html

 

Men selve innstalleringsprosessen tar ca 3-4 timer...

Nå er installasjonen ferdig. Tok drøye 40 minutter, ikke 3-4 timer

 

Nå er det bare å få inn oppdateringer og drivere, og så er alt klart :)

Lenke til kommentar
Nå er installasjonen ferdig. Tok drøye 40 minutter, ikke 3-4 timer

 

Nå er det bare å få inn oppdateringer og drivere, og så er alt klart :)

Merkelig. Når jeg prøvde, tok det 3-4 timer. XP Pro SP2, inkl. drivere. Unattended heldigvis, så jeg lot den bare gå.

 

Som et tips, slå av virtuellt minne (hvis du har lagt inn ekstra minne) og indexing service. SSD'en går tregt nok som den gjør, og du vil nok merke det litt på XP også. Selv så frøys min i 5-30 sek. innimellom, og jeg ble tilslutt lei. Men å se film, spille (eldre) spill osv, gikk helt fint og uten hakking.

Lenke til kommentar
Som et tips, slå av virtuellt minne (hvis du har lagt inn ekstra minne) og indexing service. SSD'en går tregt nok som den gjør, og du vil nok merke det litt på XP også.

kanskje et dumt spørsmål, men hvordan gjør man det? Og er det flere tips til å gjøre maskinen mindre "hakkete"?

Lenke til kommentar
Som et tips, slå av virtuellt minne (hvis du har lagt inn ekstra minne) og indexing service. SSD'en går tregt nok som den gjør, og du vil nok merke det litt på XP også.

kanskje et dumt spørsmål, men hvordan gjør man det? Og er det flere tips til å gjøre maskinen mindre "hakkete"?

 

Ok. Så du fikk XP installert ganske kjapt ja. Men hvor hakkete er det egentlig?

 

Tror det blir Ubuntu Eee på meg men er nysgjerrig på hvordan XP vil fungere.

Det er jo noe som heter "Tiny XP". Noen som vet hvordan den er i forhold til XP?

Lenke til kommentar
Tiny XP er vel bare en strippet versjon av xp, så det funker ganske likt..

Vil du ha noe så lite som mulig kan du teste micro xp, som er en veldig strippa versjon, på rundt 80-100mb.

Den starter også ganske kjappt :) Kjører den i virtual pc 2007!

 

Ok, men hva mister jeg i Micro XP i forhold til vanlig XP?

 

Link?

Lenke til kommentar
Gikk tilbake til Gos igjen, jeg. Skikkelig stilig distro for de som er opptatt av utseende...

 

Digger spesielt wbar.

 

Sjekk ut Gos screenshots

 

Den er forresten basert på Ubuntu som så mange andre distroer.

 

joda, stilig. Men den window switcher'en er jo en compiz-effect (eller veldig, veldig lik). Men hva heter den Desktop Dock-tingen nederst i sentrum? Lignet litt på Mac, eller Rocketdock til XP/Vista.

Lenke til kommentar
Som et tips, slå av virtuellt minne (hvis du har lagt inn ekstra minne) og indexing service. SSD'en går tregt nok som den gjør, og du vil nok merke det litt på XP også.

kanskje et dumt spørsmål, men hvordan gjør man det? Og er det flere tips til å gjøre maskinen mindre "hakkete"?

 

Virtuellt minne:

Control Panel - Performance and Mainteenance - System - Advanced-tab'en - Performance - Settings-knappen - Advanced-tab'en - Under Virtual memory, trykk Change - så kan du slå av virtuellt minne (og dermed forsvinner paging-fila også, så sparer du litt plass på SSD'en).

 

indexing service:

Start-meny - kjør/run, skriv services.msc

Finn indexing service, og slå den av..

 

Det er en annen metode også, men jeg finner den ikke frem her og nå. Mener at det er nesten likt som over, finn System-egenskaper (enten via kontrollpanel eller høyreklikk på min datamaskin - egenskaper), og så mener jeg du finner indexing service i en av arkfanene der, og kan velge vilke stasjoner som skal ha det. Slå av på alt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1nDPpQXNWW

Skal kjøpe denne pcen (Acer Aspire One A110L Intel Atom N270

8,9"CB, 512MB, 8GB SSD, Wlan, LINUX Blå).

Så jeg lurer på hvordan oppgraderer jeg ram og hardisk ??

 

Er det noe jeg burde gjøre med en gang jeg får den ??

 

Kordan skal jeg installere XP ??

Lenke til kommentar

Hvordan innstallere XP er svart på endel ganger i de siste par sidene, er til og med en link til en videotutorial på denne siden.

 

RAM oppgradering, så må du åpne hele maskinen, dermed ryker garantien. Dersom du ikke får gjort det på et godkjent verksted da. Type RAM er også postet blant de siste par sidene. Unngå Corsair, om jeg husker rett (noe som ikke er sikkert)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...