Gå til innhold

Acer Aspire One


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hmm, har installert Vista. Så har jeg lyst til å ta en recovery tilbake til XP for å se om det funker, men det funker ikke. Trykker ALT + F10, men ingenting skjer nå. Noen som har peil? :(

 

Vista har overskrevet mbr, dermed funker ikke alt F10. Dersom du ikke slettet pqservice partisjonen så kan du bruke en cd/usbstick med Supergrubdisc. Denne funker veldig bra, bruker den selv på jobb på mange maskiner der mbr er overskrevet. Da velger du boot og tools, så velger du boot partition, velg den første partisjonen.

Lenke til kommentar
Hmm, har installert Vista. Så har jeg lyst til å ta en recovery tilbake til XP for å se om det funker, men det funker ikke. Trykker ALT + F10, men ingenting skjer nå. Noen som har peil? :(

 

Vista har overskrevet mbr, dermed funker ikke alt F10. Dersom du ikke slettet pqservice partisjonen så kan du bruke en cd/usbstick med Supergrubdisc. Denne funker veldig bra, bruker den selv på jobb på mange maskiner der mbr er overskrevet. Da velger du boot og tools, så velger du boot partition, velg den første partisjonen.

Er ikke supergrubdisc for Linux? Jeg har A150 med XP jeg.

 

 

Sånn serr, ingen som vet?

 

Har veldig stor bruk for pcen imorra så håper jeg kan få fikset det idag.

Endret av Raste
Lenke til kommentar

supergrubdisc er en linux cd med muligheter for å boote andre partisjoner en det mbr sier at pcen skal boote. Har du tilgang til ekstern cdrom eller må du lage minnepenn? Dersom du må lage minnepenn må du ha tilgang til en annen maskin også, for du trenger å boote på cden for å lage minnepennen.

 

Edit: skal se om jeg får installert virtualbox slik jeg kan ta screenshot av hele prosedyren :)

Endret av trrunde
Lenke til kommentar

Har nå kjørt opp en virtualpc slik jeg fikk tatt screenshots. Siste bilde hos meg er ikke helt likt det bilde du vil få, hos meg vises det bare en partisjon, men hos deg vil det vise to. Du skal ta den første ;)

 

post-15757-1229620303_thumb.jpg

post-15757-1229620308_thumb.jpg

post-15757-1229620315_thumb.jpg

post-15757-1229620321_thumb.jpg

post-15757-1229620326_thumb.jpg

post-15757-1229620331_thumb.jpg

 

Har en ekstra minnepenn og en ekstra maskin ja.?

Skal se om jeg får lagt en howto på å lage bootbare supergrubdisc på minnepenn nå ;)

Lenke til kommentar

Skrev en rask howto for å lage bootbar minnepenn med supergrubdisc

 

 

Edit: MÅ bare presisere! Det er viktig å ta ut harddisken før du skriver grub automatisk til minnepennen. Som Raste smertelig fikk erfare. Ellers blir Grub skrevet til din interne disk og du risikerer at maskinen ikke vil starte igjen.

howto.pdf

Endret av trrunde
Lenke til kommentar
Har nå kjørt opp en virtualpc slik jeg fikk tatt screenshots. Siste bilde hos meg er ikke helt likt det bilde du vil få, hos meg vises det bare en partisjon, men hos deg vil det vise to. Du skal ta den første ;)

 

Flott Trrunde! Flott å se at det finnes folk som hjelper andre på en flott måte :)

Lenke til kommentar
Har nå kjørt opp en virtualpc slik jeg fikk tatt screenshots. Siste bilde hos meg er ikke helt likt det bilde du vil få, hos meg vises det bare en partisjon, men hos deg vil det vise to. Du skal ta den første ;)

 

Flott Trrunde! Flott å se at det finnes folk som hjelper andre på en flott måte :)

 

 

Flott å kunne hjelpe med dette :) Har holdt på å styre masse med as one i det siste for å få til å lage recovery minnepenn for xp varianten. Nå har jeg endelig fått det til og det kommer nok en howto på det også når jeg får tid ;)

 

For å få det til trengs en 8GB minnepenn, en linuxdistro (på jobb brukte vi puppy) og en aspire one som akkuratt har blitt installert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...