Gå til innhold

Acer Aspire One


Anbefalte innlegg

Jeg tror XP vil kjøre greit på ssd 8 GB 512 mb ram modellen, jeg har dog 1,5 gb ram og 8 gb ssd, kjører en tweaka xp (TinyXP) som jeg lasta ned fra nettet, og den går helt smooth.

MPX har acer aspire one til 1900 kr nå, løp og kjøp

 

-Helt- smooth? Jeg har samme oppsettet som deg, og prøvde en helt vanlig XP pro SP2. Det gikk ganske greit (slo av virtuellt minne + indexing service), men hadde noen irriterende "frysninger" til tider (5-30 sek +/- hver annet minutt føltes det som) ved f.eks. surfing, skriving osv. Derimot se en film, høre musikk eller spille gikk helt fint. Regner med at det var pga. treg SSD, selv om det liksom skal være den raske typen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter å ha prøvd å få XP til å fungere fint på ssd disken i A110L ga jeg opp det grunnet treeeegt resultat.

 

La inn ubuntu igjen, satt opp diverse der, har nå lagt inn virtualbox også, og lagt inn xp på en virituel maskin der, fungerer utrolig nok raskere(diskfilen er lagt på et 8GB sdhc kort).

 

Jaja, inntil ny ssd-disk blir bestilt har jeg noe som fungerer bra ;)

 

Virtualbox var jo genial. La inn microXP (100MB innstallasjonsfil). Lagde en 1GB "harddisk" med flytende størrelse, og etter å ha slått av virtuellt minne ble XP på 219 MB. 15 services i bruk, rett under 40 MB RAM brukt ved oppstart og til og med nettet fungerte! Sykt artig.

Så var det å finne noe å bruke denne XP'en til da... :hmm:

 

post-134673-1228885706_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Hvor plagsomt er det? Hvor ofte skrur den seg på osv?

Jeg har hørt om dette selv, min erfaring er at viftestøyen ikke er plagsom i det hele tatt.

Jeg bruker den ofte i forelesninger, man kan såvidt høre at den spinner opp iblandt (noe som den gjør hver gang du skal noe krevende og noen ganger når jeg ikke gjør noe som helst).

Jeg merker det knapt og lar meg ikke irritere over det. Min Dell D620 er ett _monster_ i forhold og til og med den kunne jeg bruke på forelesninger.

 

men kan jo fort hende det er litt forskjeller ute å går.

Lenke til kommentar

Brukt pc'n en time nå, og sliter med å koble til internett. Går inn på settings og network, skriver inn SSID og prøver å kobler til, men ingenting skjer.

 

Har noen peiling på hva jeg skal gjøre for å få det til å fungere?

 

Orket ikke lese gjennom alle sidene, så spørr nå ;)

Lenke til kommentar
Liker ikke a110 treg. kun 512 mb ram og 8 gb flash. den trege typen altså

 

Den "raske" SSD'en er vel ikke så rask den heller. Noen som har tallene? Orket ikke google nå... Det er jo litt merkelig at SSD vanligvis er ansett å være kjappere enn harddisk, men det er tydligvis ikke alltid tilfellet.. (er vel pris som gjelder som alltid..)

 

Sundt: Litt beskrivelse av tingene rundt hadde vært greit? Linpus, Ubuntu, XP, Vista...? Hva skjer?

Lenke til kommentar

Hallo folkens!

Lurer på en del ting når det gjelder AAO. Jeg ser det finnes to versjoner, en med linux som kommer med 258 MB ram og 8GB Flash HDD og en med WINXP, 1GB ram og 80-100GB HDD. Begge har intel atom så vidt jeg vet.

Bedre å velge en med SSD eller hva det heter istedenfor HDD? Mer robust og sånt, siden denna skal jo fraktes litt rundt om kring der jeg skal :O

Uansett, så koster linux versjonen dobbelt så lite som WINXP versjonen. Vil linux versjonen holde? Kan en kjøre MS office 07 på linux f.eks? Eller er open office det eneste det kan kjøre? Også er det fler ting jeg lurer på.

 

Ville det vært smart å vente til 6-cell batterier blir standard? Og jeg ønsker bluetooth på PCn. (Nett-pcn). Men AAO har ikke det nå. Og det er kjipt å kjøpe tilleggsutstyr for det :/

Ser elkjøp har en advent PC med BT, men er ikke så veldig glad i advent. Virker ganske billig og amatørisk.

 

Spm. er jo hovedsaklig linux vs. windows versjonen. Jeg regner med å bruke den til skolerelatert. Tenkte på nettsurfing @firefox, MS office (word, exel, PPT og diverse) ++. Dere vet, litt 123spill og masse sånn youtube og sånt ;) Tenkte ikke på spesielt spill, men MSN og ditt datt.

 

Bør jeg vente eller slå til med linux/windows versjonen? Med tanke på BT også!

Hvordan er markedet/utviklingen av nett-pcr? Blir dem billigere? Kommer det bedre forhold til pris?

 

 

Takker så mye for svar !! :D

 

VIKTIG EDIT:

Så litt på MSI Wind "https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=960599&st=0&start=0" aldri hørt om det merket før nå, men er det et solid merke? Den virker fin, tastaturet ser bra ut osv. Har BT også! :D Men får man tak i en sånn i butikk i Norge? Eller er det over nett? :/

 

Så også på en samsung PC men ingen butikker i norge selgern >_<"

Endret av Inkita
Lenke til kommentar
Ser Ps.no har bra pris på A150 nå, lurer på å kjøpe men har lest i reviews at det er litt vel mye viftestøy. Hvor plagsomt er det? Hvor ofte skrur den seg på osv?

 

Må forresten meddele at det ble en 110 fra datakjeden, har sett litt på nettet og kommet fram at det ikke er så store operasjonen å installere mer ram og en harddisk, og dermed komme opp i A150 standard.

Lenke til kommentar
Brukt pc'n en time nå, og sliter med å koble til internett. Går inn på settings og network, skriver inn SSID og prøver å kobler til, men ingenting skjer.

 

Har noen peiling på hva jeg skal gjøre for å få det til å fungere?

 

Orket ikke lese gjennom alle sidene, så spørr nå ;)

 

BUMP!

Noen som veit?

Lenke til kommentar

Hakke peiling. For når jeg skulle ta en recovery selv, så fungerte den ikke. Så da ble det Ubuntu på meg. Men det går jo an å etterinstallere XP igjen hvis du ønsker det. Ellers kan du jo dualboote mellom XP og Vista? Ellers gjør du det enkelt og installerer Vista på hele harddisken. It's your choice!

Lenke til kommentar

dersom du har ekstern cdrom kan du bruke en cd som heter supergrubdisc. Denne kan boote partisjoner. Dersom du booter på den første partisjonen på pcen din vil den kjøre recovery med en gang. Bruker denne cden OFTE når mbr er blitt overskrevet.

 

edit: finnes også for minnepenn :)

Endret av trrunde
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...