Gå til innhold

Acer Aspire One


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men Intel kort er dødsstabile, har avanserte innstillinger og har driver støtte dirkete i Linux kernelen ;).

 

Jeg fikk fortsatt bedre dekning... :tease:

Atheros er også i kernelen ;)

 

Hos meg er det AAO som har best dekning av alle mine maskiner, og jeg har trådløskort fra IPW2-4, Ralink, ZD osv.

Lenke til kommentar
Er det noen her som har testet andre distrubisjoner på Aspire One hvor alt av drivere er støttet ut-av-boksen? Prøvde Ubuntu 8.10, men ser ikke ut til at nettverkskortet funket sånn helt uten videre.

Ingen distroer støtter AAO 100%.

 

Svedge: Atheroskortet er det beste kortet jeg har hatt, skjønner ikke hvorfor folk syter over det kortet.

Vet du hva slags mangler man ofte kan støte på i andre distroer på Aspire One, og om støtte for disse bærbare har fokusområde for distroutviklerne?

Lenke til kommentar
"Sudo su" fungerer ikke.

 

Ja det er det som er planen. Jeg skal installere XP igjen ved å bruke en bootlable USB-stick som jeg har liggende klar. Men problemet er at Ubuntu ikke vil la meg åpne den, siden jeg ikke er superuser! Joda joda.. Ting går lett som bare det må jeg si..

 

Sudo su fungerer da her (Ubuntu 8.10). Men uansett skjønner jeg ikke problemet ditt, du kjører jo ikke Ubuntu når du innstallerer XP. Du bare booter med minnepinnen. Det eneste jeg kan tenke meg at du må gjøre etterpå, er å fikse grub-menyen (for dualbooting).

Lenke til kommentar
"Sudo su" fungerer ikke.

 

Ja det er det som er planen. Jeg skal installere XP igjen ved å bruke en bootlable USB-stick som jeg har liggende klar. Men problemet er at Ubuntu ikke vil la meg åpne den, siden jeg ikke er superuser! Joda joda.. Ting går lett som bare det må jeg si..

 

Sudo su fungerer da her (Ubuntu 8.10). Men uansett skjønner jeg ikke problemet ditt, du kjører jo ikke Ubuntu når du innstallerer XP. Du bare booter med minnepinnen. Det eneste jeg kan tenke meg at du må gjøre etterpå, er å fikse grub-menyen (for dualbooting).

 

Joda, men sudo su fungerer ikke her. Kjører Ubuntu-Eee, men jeg går utifra at kommandoer gjelder for hele Linux-platformen. Problemet mitt er at AA1 er den eneste PCen jeg har tilgang for øyeblikket, og da må jeg kunne flytte XP-installasjonsfilen over på USB-pennen. Jeg kan ikke boote med en tom USB-penn. Men Ubuntu vil ikke gi meg tilgang til USBen siden jeg ikke er en såkalt "superuser".

 

Det er dette problemet mitt er. Ja, jeg kan gjøre dette på en annen PC, men jeg har ingen andre PCer tilgjengelig akkurat nå, og det ville ha vært kjekt å kunne flytte ting til USBen uansett. At dette ikke går an nå ødelegger veldig mye av mitt inntrykk av Ubuntu. (Jeg har kun brukt det i noen dager)

Lenke til kommentar

Steffen Moss:

 

Ah ok, jeg trodde du hadde en annen PC tilgjengelig, samt den samme Ubuntu'en. Fant en mulig løsning nederst her: http://www.eeebuntu.org/forum/viewtopic.php?f=3&t=381

 

Det er nok litt mer "knot" med linux og konsollen enn windows. Er ingen "superuser" (pun intended) innen linux selv, men med litt google og guider går det stort sett bra. (selv om jeg burde vel lese litt mer manualer, såkalt rtfm, selv..).

 

Har du prøvd bare "su" da? Har en annen linux som kun bruker den kommandoen for å bli superuser.

 

Men jeg tror egentlig ikke du bare kan kopiere over det som var på en XP plate til en USB-penn. Nå vet jeg ikke hva slags innstallasjonsfiler du har da. Og om det er A150 eller A110 du har, jeg regner med det er A150 (med harddisk), siden du vil dualboote.

Lenke til kommentar

Z_for_Zero:

 

Takker for linken! Ja, jeg har A150. Nå har jeg funnet ut at Ubuntu fungerer veldig bra, så XP er ikke ett så stort savn allikavel. Men, jeg er fortsatt interessert i å bli superuser, slik at jeg kan få tilgang til USBen.

 

Jeg gikk inn på den linken du postet, og åpnet Terminal. Jeg skrev kommandoen: "sudo gedit /etc/fstab", og og endret på ett eller annet. Så neste steg er å stikke USBen inn i maskinen, men nå finner jeg typisk nok ikke minnepinnen. Så jeg prøver med en ekstern HDD, og jaggu meg fungerer det. :)

 

Takker og bukker for hjelpen ZfZ :)

Lenke til kommentar

mpx har et supert tilbud på A110L 1990,- er det bra pris?

 

makina kommer med 8gig ssd og 512 minne. hvordan er det oppgradere dette til 320 gig vanlig disk og 1,5 gig minne er det vanskelig? da har man jo ei meget fin maskin til unbder 3K

 

det står sikkert i tråden men gidder ikke pløye allt :)

 

 

HER

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

OK. Jeg har ett nytt problem. Når jeg skal slå av PCen, så får jeg kun opp disse valgene:

 

- Logg ut

- Bytt Bruker

- Hibernate

- Lås skjerm

- Dvalemodus

 

Hvor i huleste er "Slå av" blitt av?! Den var der igår, men nå er den vekke. Så nå må jeg muligens slå den av manuelt med hardware-knappen. Og det har jeg lite lyst å gjøre.

 

Edit: Fant ut av det. Er jeg som har slått av noe i innloggings..tingen..

Endret av Steffen Moss
Lenke til kommentar
makina kommer med 8gig ssd og 512 minne. hvordan er det oppgradere dette til 320 gig vanlig disk og 1,5 gig minne er det vanskelig? da har man jo ei meget fin maskin til unbder 3K

Å oppgradere til 320 gigabyte er nok ikke så enkelt siden 110L bruker 1.8" harddisk. Harddisken bør heller ikke være over 5 mm tykk. ta et søk på nettet så finner du guider på hvordan det gjøres.

Lenke til kommentar
makina kommer med 8gig ssd og 512 minne. hvordan er det oppgradere dette til 320 gig vanlig disk og 1,5 gig minne er det vanskelig? da har man jo ei meget fin maskin til unbder 3K

Å oppgradere til 320 gigabyte er nok ikke så enkelt siden 110L bruker 1.8" harddisk. Harddisken bør heller ikke være over 5 mm tykk. ta et søk på nettet så finner du guider på hvordan det gjøres.

denne harddisken passer?

Lenke til kommentar
Vurderer å kjøpe meg en slik en http://www.mydigitaldiscount.com/ProductDe...08A4-1222406293

 

PAsser rett inn i en ONE, bare synd at prisen er litt stiv :S

 

Da bør du heller ta kontakt med Acer og bestille denne:

ACER ASPIRE ONE A110 DRIVE.REMOVABLE KF.16G0B.001 FLASH DISK.16GB.SAMS.SSD.LF 1015,59

koster 1000,- ca eks moms eks frakt

 

Edit: ser den du linker til havner på ca 1300,- Men det blir vel eks moms og eks frakt det også? Muligens også eks tollgebyr?

Endret av trrunde
Lenke til kommentar
Vurderer å kjøpe meg en slik en http://www.mydigitaldiscount.com/ProductDe...08A4-1222406293

 

PAsser rett inn i en ONE, bare synd at prisen er litt stiv :S

 

Da bør du heller ta kontakt med Acer og bestille denne:

ACER ASPIRE ONE A110 DRIVE.REMOVABLE KF.16G0B.001 FLASH DISK.16GB.SAMS.SSD.LF 1015,59

koster 1000,- ca eks moms eks frakt

 

Edit: ser den du linker til havner på ca 1300,- Men det blir vel eks moms og eks frakt det også? Muligens også eks tollgebyr?

Hva er hastigheten på den der?

Lenke til kommentar
Vurderer å kjøpe meg en slik en http://www.mydigitaldiscount.com/ProductDe...08A4-1222406293

 

PAsser rett inn i en ONE, bare synd at prisen er litt stiv :S

 

Da bør du heller ta kontakt med Acer og bestille denne:

ACER ASPIRE ONE A110 DRIVE.REMOVABLE KF.16G0B.001 FLASH DISK.16GB.SAMS.SSD.LF 1015,59

koster 1000,- ca eks moms eks frakt

 

Edit: ser den du linker til havner på ca 1300,- Men det blir vel eks moms og eks frakt det også? Muligens også eks tollgebyr?

Hva er hastigheten på den der?

 

Det står det ingenting om i excel arket med spare parts. Står bare hvilke deler som passer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...