Gå til innhold

Acer Aspire One

Anbefalte innlegg

Nå har jeg installert Ubuntu-Eee :) Har laget en ny partisjon, så nå kan jeg dualboote. Noe som er utrolig kjekt. Ubuntu-Eee fungerer utmerket på Acer Aspire One! Rask og fin, og har ikke hatt noen problemer enda. Lyd og WiFi fungerer OTB.

Men er det noen som vet hvordan jeg kan få "normal" Linux-skrivebord? Er ikke så fascinert standardutgaven.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da var jeg også en eier av Aspire One :)

Tenkte jeg skulle beholde Linpus på denne en stund da det ser ut til at jeg ikke trenger noe særlig mer, en det som følger med som standard, men det er to ting jeg savner:

(fixed)Er det noen som har tips til et torrentprogram og chm-leser til denne netbooken? (lastet ned transmission og gnochm)

Har kjøpt 8gb'en, men i file manager får heg beskjed om at jeg har 3.7 gb ledig av 6.4 ... hvorfor ikke 8 gb?

(fixed)Prøvde å legge til VLC med disse kommandoene etter en guide:

rpm -ivh http://rpm.livna.org/livna-release-8.rpm

yum install vlc

dette kom opp:

yum install vlc

fedora 100% |=========================| 2.1 kB 00:00

livna 100% |=========================| 2.1 kB 00:00

updates 100% |=========================| 2.6 kB 00:00

Setting up Install Process

Parsing package install arguments

No package vlc available.

Nothing to do

men det funket dårlig ... noen ideer? EDIT: Prøver med rpmfusionpakkebrønnene nå og det ser ut til å fungere :) Bør jeg fjerne livna?

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Hei

samme problem. Forsøker å få inn vlc. lastet ned fusion og oppgradert fedora.

laster ned og komer seg nesten i mål helt til:

Running rpm_check_debug

ERROR with rpm_check_debug vs depsolve:

Package mplayer needs libx264.so.56, this is not available.

Package mencoder needs libx264.so.56, this is not available.

Anyone?

Lenke til kommentar
Hei

samme problem. Forsøker å få inn vlc. lastet ned fusion og oppgradert fedora.

laster ned og komer seg nesten i mål helt til:

Running rpm_check_debug

ERROR with rpm_check_debug vs depsolve:

Package mplayer needs libx264.so.56, this is not available.

Package mencoder needs libx264.so.56, this is not available.

Anyone?

Dette fuknet for meg:

legge til pakkebrønnene og installere VLC:

sudo rpm -Uvh http://download1.rpmfusion.org/free/fedora/rpmfusion-free-release-stable.noarch.rpm
sudo rpm -Uvh http://rpms.kwizart.net/kwizart-release-8.rpm

sudo yum install --enablerepo=kwizart-testing vlc vlc-core mozilla-vlc

Bruker du Firefox må du legge til følgende kommando:

sudo ln -fs /usr/lib/mozilla/plugins/libvlcplugin.so /opt/firefox/plugins

For å få ikon på desktoppen:

dca add 12 "file='/usr/share/applications/livna-vlc.desktop'"

Fant hjelp her:

http://macles.blogspot.com/2008/11/install...-one-linux.html

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Er det noen her som har testet andre distrubisjoner på Aspire One hvor alt av drivere er støttet ut-av-boksen? Prøvde Ubuntu 8.10, men ser ikke ut til at nettverkskortet funket sånn helt uten videre.

Jeg bruker Ubuntu-Eee (Asus EEE-versjonen), og her fungerer alt "ut av boksen". Lyden fungerer, Wifi, og vinduene er normal, og ikke gigantiske (pga oppløsningen).

Lenke til kommentar
Er det noen her som har testet andre distrubisjoner på Aspire One hvor alt av drivere er støttet ut-av-boksen? Prøvde Ubuntu 8.10, men ser ikke ut til at nettverkskortet funket sånn helt uten videre.

Jeg kjører Gentoo Linux med KDE-3.5.9 på min A150; Ethernet, lyd og webcam er oppe og går, mangler bare å sette opp wlan (noe jeg ikke gidder akkurat nå fordi jeg får et Intel wlan kort i posten imorra og min kernel er allerede kompilert med drivern på forhånd :ph34r:).

Gentoo kan være vanskelig for nybegynnere og det tar tid å kompilere ting, men man lærer veldig mye ;). Når alt er oppe går med Gentoo, får man et OS som er kompilert dirkete for den hardwaren man har og dermed går ting et hakk raskere enn med binær distroer.

Endret av Svedge
Lenke til kommentar

Helvete er det ikke og det er ikke hver dag man installere noe, Intel Atom har jo HyperTheading og.

Jeg har stort sett gjort det meste i startfasen over SSH og latt det stå over natta; etter det, er det ikke mye som tar lang tid å kompilere.

De populære store pakkene (f.eks OpenOffice, Firefox) har som regel binær alternativer.

Lenke til kommentar

Har skrivd det før i tråden, men den er jo noe lang og uoversiktelig...

Jeg fikk til wireless i Ubuntu ved å inntstallere "linux-backports-modules-intrepid", etter først å ha deaktivert den medfølgende driveren i System - Administration - Hardware drivers.

sudo apt-get install linux-backports-modules-intrepid

Kilde: https://help.ubuntu.com/community/AspireOne110L#WLan

Webcam har jeg rett og slett ikke brydd med om i Ubuntu foreløpig.. men om noen vet om en fix post gjerne.

Lenke til kommentar

Jeg har prestert å slette Windows XP på AA1en min nå. Planen var å slette Ubuntu, men det gikk, som nevnt, ikke som planlagt. Så jeg tenker å installere XP igjen med en USB-stick, men når jeg skal åpne USB-sticken, så kommer det "Error: Must be superuser to mount". Noen som vet hva som må gjøres?

Lenke til kommentar
Jeg har prestert å slette Windows XP på AA1en min nå. Planen var å slette Ubuntu, men det gikk, som nevnt, ikke som planlagt. Så jeg tenker å installere XP igjen med en USB-stick, men når jeg skal åpne USB-sticken, så kommer det "Error: Must be superuser to mount". Noen som vet hva som må gjøres?

Bli superuser (Sudo su)?

Men tror nok ikke du kan innstallere XP via USB via ubuntu? Du bør vel heller lage en XP innstallasjon på en bootbar USB-stick.

Men en backup i form av et image hadde vært det kjappeste.. til neste gang kan du jo lage en via f.eks. PING.

Lenke til kommentar

"Sudo su" fungerer ikke.

Ja det er det som er planen. Jeg skal installere XP igjen ved å bruke en bootlable USB-stick som jeg har liggende klar. Men problemet er at Ubuntu ikke vil la meg åpne den, siden jeg ikke er superuser! Joda joda.. Ting går lett som bare det må jeg si..

Lenke til kommentar

Ingen distroer støtter AAO 100%.

Svedge: Atheroskortet er det beste kortet jeg har hatt, skjønner ikke hvorfor folk syter over det kortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...