Gå til innhold

Vanskelig å bytte dialekt?

Arthurjo2

Anbefalte innlegg

Hei ! Jeg er gutt på 15 som bor i Tromsø og kommer til å flytte til Oslo i sommer. Lurer på om det er vanskelig å bytte dialekt ? Jeg har en Tromsø dialekt akkurat nå. Har lyst å bytte dialekt siden jeg vet at jeg blir boende i Oslo i fremtiden og har ikke lyst at folk merker med en gang at jeg kommer fra Tromsø. Jørn Hoel som har bodd i Oslo siden 1980 tallet har fortsatt Tromsø dialekt :p. Burde jeg bytte eller er nordlænding mer "eksotisk" for Oslo væringer :p ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke mulig, dessverre, det vil alltid være kunstig, men jeg kan garantere deg at dialekten din blir helt ødelagt, så du kan trøste deg med at ingen vil forstå at du er fra Tromsø etter noen år:-)

Hilsen en sørlending som går på skole i nordland, med medelever fra 14 fylker

Lenke til kommentar
Det er ikke mulig, dessverre, det vil alltid være kunstig, men jeg kan garantere deg at dialekten din blir helt ødelagt, så du kan trøste deg med at ingen vil forstå at du er fra Tromsø etter noen år:-)

Det kommer da an på flere faktorer. Feks. hvor gammel man er når man "bytter" dialekt, hvor godt språkøre man har osv. Jeg flytta fra Finnmark til østlandet da jeg var 10, og snakker begge dialektene "rent", dvs. at ingen jeg snakker med merker det.

Du bør også huske at det er svært få på østlandet som snakker rent bokmål, selv om de tror det selv. Husker hvor overraska jeg var over dette da jeg flytta, siden jeg jo trodde alle her nede prata bokmål, og hvor overraska de jeg fortalte dette til ble. De var jo så sikre på at de snakka bokmål. Bare i Oslo er det jo opptil flere dialekter.

Lenke til kommentar

bare prat dialekten din du!

det er ikke noe negativt med dialekt, bare personlighet ;)

og om folk plager deg for dialekta så kan du bare tenke på hvor personlighetsløs mange dialekter i oslo er. (spesiellt på de finere områdene)

hilsen trønder som har bodd i nordland i et år og for tiden i wales :p

Lenke til kommentar

For svarte, hold på dialekta di! Måten du snakker på er en del av identiteten din, og den synes jeg det er dumt å forkaste. Og Jørn Hoel snakker Tromsødialekt fordi han vil, ikke fordi han ikke har noe valg. Han er tross alt nordlending. ;)

Endret av Askelink
Lenke til kommentar

Har bodd i Asker-området i snart 10 år, og har ikke skiftet dialekt. Jeg er fra sør-troms. Men jeg vet om 2 jenter som hopper frem og tilbake alt etter hvem de snakker med. Når hun ene snakker med noen på jobb snakker hun nordnorsk, men så ringte ei venninne en gang og da prata hun kav "oslo-språk" plutselig. Hun andre switcher til rogaland-dialekt når hun snakker med venner utenom jobben.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Syns virkelig du skal holde på dialekten din. Det er nok utvanning rundt omkring som det er. Dialektene er viktige og må bevares. Hvorfor vil du prate det kjedelige riksmålet når du heller kan bruke dialekten din som er mye mer personlig og sier mye mer om deg.

Og folk forstår deg bare de vil. At de ikke skjønner hva du sier fordi du prater en dialekt som er litt ukjent for dem, er bare bullshit. Det kan være enkelte ord og uttrykk som er vanskelige å få tak på, selvfølgelig, men stort sett så skjønner de det helt fint. Bare de vil, såklart. Dessverre er det noen som bare nekter å forstå.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hilsen en sørlending som går på skole i nordland, med medelever fra 14 fylker

At det ikke er mulig og vil alltid være kunstig er jo helt feil...

Jeg bor i Trondheim, har alltid gjort det. Moren min snakker Trondheimsdialekt, faren min snakker en blanding av det og oslo-dialekt(blir mer og mer trønder). Frem til jeg var seks år gammel snakket jeg rent oslo-dialekt, men da jeg begynte på skolen ble jeg naturlig nok påvirket av de andre, og begynte å snakke trøndersk.

Da jeg begynte i åttende klasse fikk jeg mange venner med oslo/østlands-dialekt, og skiftet alltid da jeg snakket med dem. Etter hvert har jeg snakket mer og mer osloinspirert dialekt, for jeg opplevde å gang på gang bli forhåndsdømt pga min trondheimsdialekt da jeg snakket med ikke-trøndere.

Nå snakker jeg alltid oslo-dialekt når jeg snakker med mennesker jeg ikke kjenner, når jeg har korte samtaler, når jeg snakker i telefonen, ja...men når jeg snakker med moren min/nærmeste trønderske venner snakker jeg mer trondheims-dialekt.

Ettersom jeg har ambisjoner om å bli skuespiller ser jeg absolutt på trøndersk dialekt som en negativ ting - det har dramalæreren min også sagt. Dere har vel selv hørt Ingrid Bolsø Bærdal(?) på film, spør du meg høres det ikke bra ut - man forhåndsdømmer karakteren. Sikkert mange som er uenige med meg, men jeg lar dere bare være det...!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...