Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan få bedre ånde?

Gjest Wendelinho

Anbefalte innlegg

Gjest Wendelinho

Hei, jeg leter etter kjæreste, vet ikke hvordan jeg skal få det. Men først må jeg ordne på ånden min. Noen som vet hva jeg bør spise, eller gjøre for å få bedre ånde? Spiser jeg sterk mat så lukter ånden min sterkt? Ulogisk? Dette er ikke ett tåpelig tema, jeg lurer virkelig på hva jeg skal gjøre for å få bedre ånde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvsagt påvirkes ånden av hva man spiser. Tygger du på bæsj, lukter pusten din bæsj.

Tyggis er en fin ting, ja. Og det finnes et hav av andre greier du kan putte i munnen for å friske opp litt der. Hør på apoteket, for eksempel.

Ellers er vel generell god munnhygiene et safe bet. Husk å børste tunga også, der samler det seg mye rart.

Lenke til kommentar
Gjest Wendelinho

Gode svar, men f.eks nevn 5 ting jeg bør spise, og ikke spise, og noe å drikke? Er Cola bra eller dårlig for ånden min, f.eks.?

Lenke til kommentar

Jeg vil tippe cola er dårlig for ånden din pga sukkeret som legges igjen i munnhulen som bakterier trives i. Cola gir også stygge tenner hvis du drikker mye av det.

Spis sunt. Unngå mat som gir sure oppstøt som f.eks dolly dimples pizza og annen hurtigmat.

Vann er altid bra. Hver gang du drikker vann får du jo i praksis skylt munnhulen. Puss tenner morgen og kveld.

Lenke til kommentar

Cola er ikke spesielt bra for ånden, nei. Det meste man har i seg vil på en eller annen måte påvirke ånden din, så det beste er nok uansett å skaffe seg noen pastiller eller lignende som du kan ha i munnen etter du har spist, hvis du vil være helt trygg.

Du kan forresten lese litt om det her.

Lenke til kommentar

Bruk tanntråd og puss tennene godt hver morgen og kveld, tror jeg er en god start. Vann og tyggis hjelper også. Snus og røyk har en veldig negativ effekt på ånden. Samme gjelder for tran :yucky: Hvis ikkeno av dette funker kan du jo prøve produkter som Sb12 og Listerine.

Lenke til kommentar
Bruk tanntråd og puss tennene godt hver morgen og kveld, tror jeg er en god start. Vann og tyggis hjelper også. Snus og røyk har en veldig negativ effekt på ånden. Samme gjelder for tran :yucky: Hvis ikkeno av dette funker kan du jo prøve produkter som Sb12 og Listerine.

Tar tran hver dag. Har ikke merket noen effekt på ånden min. Snakker med venner og job kollegaer nesten hver dag. Tran er bra for kroppen og anbefales :)

Lenke til kommentar
Hei, jeg leter etter kjæreste, vet ikke hvordan jeg skal få det. Men først må jeg ordne på ånden min. Noen som vet hva jeg bør spise, eller gjøre for å få bedre ånde?

Hvis du stadig får tilbakemeldinger på dårlig ånde bør du ta en tur til tannlegen samt gjøre noe med munnhygienerutinene dine. Alt du putter gjennom munnen vil bare gi forbigående effekt, enten det er frisk eller dårlig smak.

Tannstein, betennelser i tannkjøtt og gummer vi kontinuerlig avgi dårlig lukt, og tannlegen er den fagpersonen som kan gjøre noe med dette.

Tannleger maser ofte om tanntråd og tannstikkere i tillegg til børsting av tennene med god grunn da det i motsetning til en fasadepuss fjerner matrester mellom tennene. Eksempelvis kjøtt som kan ligge og råtne et par dager....

Om du skulle komme deg avgårde på en date, kan du jo spise det samme som daten din, og da lukter og smaker dere likt.

Lenke til kommentar

Tannpuss morgen og kveld med musnnskyll. Selv bruker jeg listerine, sterk som "f" men det har gitt resulteter. Det er hovedsaklig det som ligger på tungen som gir dårlig ånde. Om du ikke pusser tungen eller bruker munskyll er det mye større sjangs for at du får dårlig ånde. Som nevnt tidligere hjelper det litt å tygge tyggis på dagen, men bruke extratyggis i alle fall. at extratygis er bra for tenna er bare bull, men det skader dem ikke. I tillegg er det bra for tenner og ånde om du drikker vann. Ikke vann med smak. det er like skadelig for tenna som brus.. Så ikke drikk det hele dagen.

Det er vell set jeg vet som hjelper :)

Edit: som sagt. Det som lukter er det som sitetr igjen. matrester mellom tenne også, men hovedsaklig på tungen. Selv er jeg en av de som blir helt hvit på tungen vist jeg drikekr melk. gjør en skikkelig jobb morgen og kveld. det er det beste.

Ikke gå og stapp deg full i drops ol. hele dagen. Da får du stygge tenner og det merker man før man merker ånden.

Edit: Usunn mat kan uten om generellt dårlig helse gi deg: Dårlig ånde, Kviser, Fet hud, Fett hår, råtne tenner, dårlig humør etc. :p

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...