Gå til innhold

[Løst]Påføring av kjølepasta der heatpipes er i direkte kontakt.

langtongting

Anbefalte innlegg

Har en Cooler Master TX3 jeg skal montere. Denne heatpipes direkte på kontaktflaten som bilde nedenfor.

file1242627970940.jpg

Her tror jeg påføringer som erten og stripen ikke kommer til sin rett, siden det er små mellomrom mellom rørene og resten av flaten. Er redd det da ikke vil fordele seg jevnt utover. Har googlet at noen anbefaler en tynn stripe kjølepaste på hvert rør.

Er det noen som har erfaring og tips å komme med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det bør være minst mulig luft mellom kjølerens kontaktområde og heatspreaderen på CPU-en din. Selv tror jeg jeg ville prøvd så godt det går å tette mellomrommene ved heatpipe-ene. Hvis mellomrommene er for store vil sannsynligvis pastaen bare renne ut av de, og det kan nok da lønne seg å bruke varmeledende lim i sprekkene før du kliner på kjølepasta.

Lenke til kommentar

Eg har ein kjølar bygd på tilsvarande måte, Xigmatek HDT-S1283. Den har derimot ikkje så store mellomrom mellom røra, det kan vere fordi røra på min er 8mm breie, medan dine ser litt smalare ut.

Eg prøvde først "ert"-metoden. Låg på 40-50 grader idle, ved load gjekk den opp til 80 grader, før programmet eg brukte (OCCT) stoppa opp pga. temperaturen. Tok så av kjølaren og rensa den og overflaten på prosessoren, la på ei tynn stripe langs kvart rør, og no går ikkje prosessoren over 32 grader på load. :D

Lenke til kommentar
Bare smør et gjevnt lag over CPU. Heller for lite pasta enn for mye :)

Det var ikke lett. Pastaen som fulgte med påførte jeg med plastfolie på fingeren. Pastaen ville helst være som en liten klump om du vil og det ble bare en tynn hinne på CPU, resten hang fast i fingeren. La derfor noen syltynne striper med pasta på rørene på kjøleren. Så nå er det sikker litt for mye pasta totalt sett. Gleder meg IKKE til å gjøre ren cpu neste gang!

Uansett, har et spørsmål jeg ønsker svar på.

Er oppe og går og idle ligger nærmere 10grader under i temp enne hva Stock kjøler leverte. Kan jeg stressteste den med en gang eller børe jeg "kjøre" inn pastaen på noen måte?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Stress i vei. Et tips til senere:

Dersom pastaen ikke har en 'flytende' konsistens, og heller vil være på fingeren enn på cpu; varm den opp :) Kok litt vann, surr en liten pose rundt tuben og hiv den oppi i noen minutter.

Endret av Wikipedersen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...